Má-li učitel nějaký názor, je obvykle pevný. Musí z podstaty věci být, jelikož učitel jej musí být schopen obhájit pod palbou všetečných otázek někdy téměř třicetihlavé třídy.
Potíž nastává, je-li člověk-učitel nucen okolnostmi svůj názor hájit způsobem, jenž překračuje rámec obvyklého, více či méně civilizovaného rámce. Například, pokud je názorový oponent zrovna dominantní silou, určující stav věcí pro všechny zúčastněné a pokud tento oponent z titulu svého přesvědčení a z pocitu vyššího oprávnění svých činú, neváhá sáhnout k argumentačním faulům v osobní i profesní rovině.
Vnímá-li člověk akutně stav věcí vzdělávacích jako nespravedlivý, neinformovaný a ze své podstaty chybný, může udělat dvě věci. Může tiše rezignovat a uznat rozhodnutí demokraticky zvolených činitelů jako nutné zlo, které je sice nepříjemné, ale vůči kterému se nelze bránit, aniž by člověk nabourával samou podstatu demokracie. Kam by společnost došla, kdyby si každý jen tak nesouhlasil se zákony a vyhláškami zajišťujícími hladký chod věcí?
Na druhé straně, víte-li, že se vlak řítí do propasti, nevarujete ostatní pasažéry, nezatáhnete ruční brzdu a neotevřete za jízdy dveře, ač je to zakázané? Není dokonce Vaší povinností tak učinit? Není tato povinnost silnější než nařízení? Myslím, že ano. Proto tvrdím, že v situaci, kdy skupina lidí nasměruje vlak vzdělávání do propasti, nelze mlčky přihlížet. Potíže nastávají, zaútočí-li tito lidé, říkejme jim třeba samozvaní zachránci vzdělanosti, na samotnou platformu, která poskytuje prostor kritickým hlasům.
Vidíme to všude kolem. Má to dokonce jméno. Říká se tomu delegitimizace médií. Používá to Trump, Okamura, Babiš, Zeman a všichni populisté, jimž se veřejná média se svými nepohodlnými názory pochopitelně nelíbí. V souladu s projevy skupinové hlouposti se tato skupina v pudu mocenské sebezáchovy vymezuje vůči kritice způsobem, který oponenty marginalizuje, vytěsňuje, napadá jejich charakter, profesní způsobilost či psychické zdraví a pokud je ani tímto nemůže umlčet, snaží se alespoň dehonestovat místo, kde se kritika publikuje.
Učebnicový příklad tohoto chování můžeme zaznamenat při sledování dění z posledních dnů mezi učitelskými weby Česká škola a Pedagogické info. Pod záminkou neférové cenzury příspěvků pod články na České škole, vmanipulovala malá konzervativní skupinka vzdělávacích centralistů a "antisluníčkářů" pravidelné přispěvatele k exodu, takříkajíc en masse.
Redaktor webu Česká škola mazal příspěvky, které považoval za spam. Zřejmě to považoval za součást své práce. Fakt, že většina spamových komentářů pocházela z klávesnic této skupinky, je jich ostatně více a jsou schopni několika simultánních výronů třeba pěti obsáhlých nenávistných komentářů za sebou, jim poskytla morální oprávnění k nařčení redaktora z podjatosti, načež nastalo veřejné kamenování par excellance.
Tímto se dosáhlo stavu, kdy se lidé uzavírají ve svých názorových bublinách. Diskuze tím bude trpět, o tom není pochyb. Z názorové polarizace a izolace nikdy nevzešlo nic dobrého. Cíle však bylo dosaženo. Kritici centralizovaného systému byli úspěšně dehonestováni a (zdánlivě) vytlačeni na mediální a názorovou periferii. Omyl pánové. Diskuze neskončila, nýbrž právě pořádně začíná.
Bez souhlasu autora převzato z jeho blogu
Tajný učitel: O delegitimizaci České školy
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
35 komentářů:
Stojí tohle za komentář?
Navrhuji zajít do historie a přečíst si staré diskuze Tajného učitele a ostatních, pokud ještě existují.
Komentář? Ne, ale objevil se spasitel našeho školství TU. TU + K = naděje lidstva.
Když jsem zde před časem začal upozorňovat na paralelu Komárkova působení se začátky normalizace, netušil jsem, jak rychle moje slova potvrdí. I tehdy se po "vyčištění" prostoru začalo psát o "skupinkách", jejich údajné nenávisti, manipulování jiných apod. Samozřejmě nejsme naštěstí v brežněvovsko-husákovském Československu, takže Komárek si pro "své" autory nemůže vykolíkovat více než právě tohle jedno hřiště, ale jako pars pro toto je Tajného text ukázkový: Ukazuje totiž, jak se slova jako demokracie mohou stát v rukou demagogů svým opakem, popř. ničím. Školská tematika se během krátké doby na České škole stala nástrojem ideologického a mocenského boje. Komárkova praxe či Tajného text ukazují na zásadní neochotu obou respektovat svobodu názoru a také neschopnost vyrovnat se s kritikou. A celé pasáže Tajného textu lze plně aplikovat na toho, kdo je napsal, a na cenzora Komárka. V jediném má text pravdu, i když jinak, než Tajný sugeruje - diskuse znásilněním svobody vyjádření na České škole samozřejmě neskončila. Jen se na České škole mění ve frašku, podobnou tomu, co kdysi pěstovalo Rudé právo.
Připojuji se k výzvě pana Vaňka.
Pane Soukale, čest práci. Možná lze celé pasáže textu aplikovat na vaši skupinku, co vy na to? Mimochodem být vámi, o demokracii bych raději pomlčel. Vaše plošné pseudo-kontrolní paskvily nás vrací zkratkou do padesátých let. Ironicky, za potlesku učitelů ducha mdlého, kteří si vůbec neuvědomují, že jsou díky vám podobným centralistům postupně nahrazováni stroji.
bohužel, správce české školy není schopen to ukočírovat,evidentně se neorientuje v problematice školství,neumí vybrat aktuální diskusní témata, neumí moderovat,to nespočívá v mazání komentářů,
Tajný, konečně jste našel pozdrav, který vám přesně padne. Zkuste někdy vyjít se svými bláboly i jinam a obhájit je bez pomoci spřáteleného cenzora. Co se týče paskvilů, vaše představy k ničemu jinému nevedly a nevedou. A jak vám píšu opakovaně, budete-li chtít diskutovat třeba o maturitní zkoušce z češtiny, musíte o tématu nejprve něco vědět. Diskuse začíná tam, kde se neberou v potaz nesmysly vykřikované bez znalosti věci.
"Připojuji se k výzvě pana Vaňka."
Masochismus nechme masochistům.
Pane Soukale, Váš příspěvek je alespoň v jednom ohledu nedůvěryhodný: Sice tady opakovaně poukazujete na cenzuru a ideologické znásilňování, nicméně Váš prostor v diskusi, i jako autora, byl a je na České škole bez omezení. Vaše "přestřelky" s pány TU, Botlíkem nebo Lippmannem sice opakovaně překračovaly meze toho, co považuji za slušnou a věcnou diskusi - jistě nejenom z Vaší strany! - nicméně jsem jim nechal volný prostor, protože obsahovaly i důležité argumenty a důležitá témata. Nemůžete doložit netolerování "jiného" názoru, "ideologickou cenzuru". Chápu, že se Vám na České škole pod mým vedením může leccos nelíbit, ale mezi bojem proti urážlivým, neslušným, nevěcným... komentářům a ideologickou cenzurou je zásadní rozdíl, byť to budete zamlžovat třeba stokrát. Děkuji! Hezký den!
laimes28
Budu velice rád, pokud mi sdělíte, jaká témata Vám tady chybí. Děkuji! Hezký den!
Soukale, mne ta vaše vivisekce českého jazyka zas tak moc nebere. Co sleduji bedlivě, je plošné pronikání centralistické testokracie, které jste jedním z čelních propagátorů, do českých škol, se všemi důsledky. Nemusím být češtinář, abych pochopil, co se děje. Stačí pár let učitelské zkušenosti ze zemí, kde ty vaše "objektivní" zkoušky "fungují" již desetiletí. Plošné zaškrtávací testy jsou všude stejné, v jakékoli zemi, v jakémkoliv předmětu. Všude stejný sajrajt.
Tajný, co vás bere, je mi srdečně jednou. A jestliže nevidíte "sajrajt", který vámi hájený přístup ke vzdělávání, způsobil, není vám pomoci. Žádné stávající testy za něj opravdu nemohou.
Pane Komárku, těžko byste na základě některých mých komentářů, které jste smazal, dokazoval, že nemažete za názory. A já už nadále nebudu legimitizovat normalizátora tím, že bych svým přispíváním sem dodával České škole zdání normality.
Pane Soukale, jsem přesvědčen, že byste nedoložil, že Vaše zcela ojediněle smazané komentáře byly smazány "za názor". Můžete to zkusit... Jenže taková konkrétní konfrontace by narušila Vaše mlžení o cenzuře. Hezký den!
Pane Komárku, chcete-li něco o mých komentářích tvrdit, tak je sem nejprve všechny vraťte.
Pod záminkou neférové cenzury příspěvků pod články na České škole, vmanipulovala malá konzervativní skupinka vzdělávacích centralistů a "antisluníčkářů" pravidelné přispěvatele k exodu, takříkajíc en masse. Tak jistě, odešli CatCatherine, N. Pytlik, P. Doležel, J. Kostečka, Ygrain, poste.restante. Přesně na ty to sedí. Kapři si vypouštějí vlastní rybník... Myslím, že Kojzar se tetelí blahem. A inteligentní člověk pláče nad nesmysly, jež text obsahuje.
Kdysi Česká škola bývala dobrým a pestrým zdrojem informací (abych uvedl konkrétní příklad s polarizující tematikou - za J. Wagnera se zde pravidelně objevovaly odkazy na Maturitní zpravodaje, což se již skoro dva roky neděje - poslední je z 16. 3. 2016) a dávala prostor k otevřené diskusi. Dnes neplatí ani jedno. Dokud se nezmění přístup redaktora, jenž transmutoval ve vrchního cenzora neustále utahujícího pomyslné šrouby (např. zákaz odkazů na PL - pro mě jsou PL špinavou smrdutou žurnalistickou i lidskou stokou, kterou zcela ignoruji, ale nenapadlo by mě cenzurovat odkazy na ně - je otázkou volby a svědomí každého, kdo se bude chtít do té stoky ponořit; o neskutečné blamáži s PI je škoda psát), postrádá diskuse i čtení příspěvků smysl. Na shledanou v lepších časech.
Pane Soukale, Vy se jako obvykle vyhýbáte jasné odpovědi, nemáte argumenty, mlžíte... Hezký den!
Pane Stanzele, já jsem rozhodl, že prostor pro noření do té smrduté stoky na České škole nebude. Ať se každý noří po libosti jinde, chce-li. Nazývejte to klidně cenzurou... Hezký den!
Podle mého názoru nejkvalitnější diskuze o českém školství probíhá ve facebookové skupině Pedagogická komora - diskuze o školství (https://www.facebook.com/groups/PedagogickaKomora/). Je to hlavně díky tomu, že tam nejsou anonymové a že je velmi početná (4.700 diskutujících).
Českou školu čtu téměř od jejího založení denně. Patřím mezi ten typ tichých čtenářů, kteří se příliš neprezentují (za celá ta léta jen jeden článek a dva tři komentáře v diskuzi).
Byly zde zajímavé články různého druhu, jak aktuální zprávy ze školství, tak didaktika atd. Nejpřínosnější však pro mne vždy byly komentáře, ve kterých jsem si nad "zuřivou" diskuzí a mnohdy pádnou argumentací mohl třídit vlastní myšlenky a vytvářet si kvalifikovanější názor na věc (pamatuji ještě pana Vyšnovského).
Nejprve ubylo hodnotných článků. Pak zmizela diskuze. Nad současným stavem tohoto portálu se mohu jen rozčílit a o to nestojím a asi nejsem sám.
Sbohem, pane Komárku, spočívejte tu šťastně, obklopen svými věrnými diskutéry (ovšem bez oponentů to nebude diskuze, víte)
PhDr. Milan Randák, Ph.D.
"A já už nadále nebudu legimitizovat normalizátora tím, že bych svým přispíváním sem dodával České škole zdání normality."
...nebo skutečnost nenormality.
"Tak jistě, odešli CatCatherine, N. Pytlik, P. Doležel, J. Kostečka, Ygrain, poste.restante. Přesně na ty to sedí. Kapři si vypouštějí vlastní rybník.."
...aby si napustili rybník vlastní, svým názorům bližší.
Pane Randáku, kdy podle Vás, prosím "zmizela diskuse"? V okamžiku, kdy se tady odehrávaly "přestřelky" například na češtinářská témata o více než 200 diskusních příspěvcích? Mezi zcela evidentně vzájemně vyhraněně nesouhlasícími jednotlivci a "tábory"? V té chvíli také "zmizeli oponenti"? Nebo snad diskuse zmizela ve chvíli, kdy zmizely ty nejvíc urážlivé a arogantní příspěvky? Obávám se, že Českou školu v poslední době nesledujete příliš pozorně... Hezký den!
Soukal a spol. dští síru o ideologické cenzuře, ovšem dokázat ji nejsou schopni, jelikož ideologicky nevhodné příspěvky byly údajně smazány a tudíž jsou nedohledatelné. Nebo se prostě nelíbil nedostatek adorace kapacitek redaktorem. Jak prosté. Doporučuji tedy shlédnout alespoň zmazané příspěvky, vzápětí publikované na PI pod drobnohledem idelogické nevhodnosti.
Pane Randáku,
pan Komárek za styl diskuse, která je bohužel v poslední době na ČŠ běžná, nemůže. Její úpadek způsobili ti, kteří nesnesou jiný názor než svůj, navíc skrze školské dokumenty vnucený všem ostatním. Napsal jsem řadu článků, kde se snažím věcně objasnit svůj pohled na vzdělání. Přečtěte si prosím první reakce oponentů. Najdete v nich nějaký argument?
Pro ilustraci uvedu úvod diskusního vstupu pana Kostečky pod mým článkem z 2. 1. 2018: „KLÍČOVÝ TEXT? Ani náhodou. Jen opakované nesmysly pořád dokola.“ A na mou adresu uzavírá: "Jak jsem napsal jinde na tomto webu: to chce čas, nervy, odvahu; a nekecat, ale něco umět a rozhlédnout se."
Takhle že se diskutuje? Jak reagovat? Buď mlčet, nebo s velkými obtížemi odpovědět tak, abych se takovému stylu příliš nepřiblížil. Ať ale udělám cokoli, stejně se do toho namočím. A nejsem žádný panu Komárkovi věrný diskutér. Jen ho neobviňuji z něčeho, co nezpůsobil.
Pane Randáku, kdy podle Vás, prosím "zmizela diskuse"? napsal cenzor Komárek.
Prvomájový průvod před tribunou zastánců názorů jedné strany byla taky diskuse?
J.Týř
J. Soukale, však ony ty vaše perly nejsou zas tak perlovité, co si budeme povídat. S perlami mají společný jen původ ve vlhkých a temných tkáních.
komárek/ témata: školská reforma,standardizace,postavení učitele,definice škol státních a soukromých a způsob financování škol,řízení škol,personální politika školství,funkce čši.......to jen tak pro začátek
Slušně řečeno to tady stojí za hovno. Hezký den!
Je tím pravým místem místem k diskuzi Pedagogická komora na FB? Je tam prý už 4700 diskutujících.
Tak jsem se zkusil podívat. Je to uzavřená skupina. Takže k tomu, abych nakoukl a zjistil, oč jde, se musím nejdřív přidat. Byl bych asi pod pořadovým číslem 4701 a bylo by o jednoho "diskutujícího" víc. Jenže já se naslepo přidat nechci - takže se tam bude diskutovat beze mne.
Pokud se Tajný učitel stává vedoucí diskuzní silou na České škole není to dle mého názoru dobře. Hodnotit jeho diskuzní příspěvky nebudu. Ať si každý udělá názor sám. Ale abych nejitřil rány a nefoukal na bebí, tak něco k článku.
V článku je několik podivných prohlášení.
"Má-li učitel nějaký názor, je obvykle pevný. Musí z podstaty věci být, jelikož učitel jej musí být schopen obhájit pod palbou všetečných otázek někdy téměř třicetihlavé třídy."
Ne někdy téměř, ale i často víc než třicetihlavé. Má obhajovat fakta. Nemá obhajovat své názory, ale vést děti, aby si ony vytvořili názor svůj.
"Například, pokud je názorový oponent zrovna dominantní silou, určující stav věcí pro všechny zúčastněné a pokud tento oponent z titulu svého přesvědčení a z pocitu vyššího oprávnění svých činú, neváhá sáhnout k argumentačním faulům v osobní i profesní rovině."
To vám jako žáci při obhajobě vašich názorů dělají?
"Vnímá-li člověk akutně stav věcí vzdělávacích jako nespravedlivý, neinformovaný a ze své podstaty chybný, může udělat dvě věci. Může tiše rezignovat a uznat rozhodnutí demokraticky zvolených činitelů jako nutné zlo, které je sice nepříjemné, ale vůči kterému se nelze bránit, aniž by člověk nabourával samou podstatu demokracie. Kam by společnost došla, kdyby si každý jen tak nesouhlasil se zákony a vyhláškami zajišťujícími hladký chod věcí?"
Třeba k listopadu 89 že?
"Potíž nastává, je-li člověk-učitel nucen okolnostmi svůj názor hájit způsobem, jenž překračuje rámec obvyklého, více či méně civilizovaného rámce."
Nedokončena myšlenka. co je to ta druhá věc. Že by necivilizovaný rámec? A co cibvilizovaný?
Co je to civilizovaný rámec? Je stávka civilizovaný rámec? Je poukázání na zaujatost, ekonomické zájmy, neznalost či omyl autora necivilizované?
Pane Vaňku, některá fakta od názoru a emoce nelze oddělit. Pokud by učitel byl přenašečem pouhých fakt, skutečně by stačil žákům google. Tam všechna fakta jsou. Faktem třeba je, že ČR odmítla dodržet povinnou kvótu EU, 2600 nebo kolik uprchlíků, nyní se soudí a bude možná muset platit vysokou pokutu z peněz daňových poplatníků. Fakt.
Civilizovaný rámec diskuze je takový, kdy oponenti mohou nesouhlasit, ale nemusí se nutně vzájemně ponižovat. Poslechnete-li své vlastní doporučení a dohledáte prvopočátek současného stavu, pak zjistíte, že pánové Soukal a spol. velice ostře a osobně útočili na kteréhokoli kritika státní maturity. Velice záhy došlo k útokům na jeho profesní způsobilost, psychické zdraví, schopnosti porozumět textu, atd, atp., promiňte opakování. Toto skutečně naplňuje vzorec chování uzavřené skupiny, která si střeží své mocenské postavení. Nelze-li kritiky umlčet, pak lze umlčet platformu na které mají prostor. Prosté. Bylo by zajímavé dohledat několik prvních "diskuzí o diskuzi".
Co vadí konzervativcům více, redaktorova práce v Romee, jeho údajné sluníčkářství, jeho pozdrav hezký den, jeho odvaha napomenout "kapacity" ve snaze moderovat diskuzi, nebo pouhý fakt, že se o moderování diskuzí snaží, nebo skutečnost, že on není J. Wagner? Bůh ví. Výsledkem je nenávist a pranýř. Jak hluboce české.
Okomentovat