„ Z názvu je již patrné, že asistent pedagoga má pedagogovi pomáhat. Nemám pro to zatím tvrdá data, ale ano, z terénu je zřejmé, že je to pomalu spíše „asistent žáka“. Pokud jde tedy někde sdílet, je nesmyslné, aby měl každý žák ze třídy svého asistenta. Je potřeba podívat se vůbec na celou filozofii, na koncepci asistenta,“ říká v rozhovoru pro Lidové noviny ministr školství v demisi Robert Plaga. Tématem rozhovoru je mimo jiné „revize inkluze“.
Robert Plaga (msmt.cz) |
Ukázalo se, že inkluze bude stát více, než se předpokládalo. Z jedné miliardy se částka vyšplhala na čtyři, někdy je slyšet dokonce i pět miliard korun...
Zatím to vypadá, že bude stát pět miliard korun ročně – a dvě miliardy máme v tuto chvíli v našem resortním rozpočtu zajištěny.
Kde seženete chybějící tři miliardy korun? …
Co se týká oněch tří miliard, část prostředků získáme přehodnocením finanční náročnosti podpůrných opatření, jde o novelu vyhlášky číslo 27; další část důsledným přepočtením všech parametrů rozpočtu regionálního školství a další přehodnocením výše republikových normativů, kde v minulosti byla část prostředků na asistenty pedagoga již zakomponována… V tuto chvíli posíláme normativně peníze do škol, máme však signál, že valná většina asistentů tak velký normativní příděl nepotřebuje. Peníze jdou do škol, jsou připisovány na vrub inkluzi, ale část z nich je reálně využívána na něco jiného. Nechal jsem proto zpracovat příslušnou analýzu.
Slýcháme ze škol příběhy, kdy integrovaní žáci sedí vzadu v lavicích s asistenty, aby nerušili spolužáky, a vepředu hovoří učitel... Je tohle ten správný model inkluze?
Samozřejmě že tohle není ten chtěný výsledek. Společné vzdělávání klade na pedagoga mnohem větší nároky. Učitelé, již to zvládnou, by měli být v rámci netarifů oceněni ředitelem. A to je zase debata, zda máme navyšovat platy jen do tarifů, nebo i mimo ně.
Školy také trápí obrovská administrativa spjatá s inkluzí. Někteří ředitelé proto volají po elektronizaci veškeré komunikace mezi ministerstvem, školami a poradenskými zařízeními. Zamlouvá se vám tento návrh?
K tomuto nápadu jsem měl již několik porad a přesně o to se snažím. Myšlenka je v zásadě jednoduchá. Školy musejí komunikovat různě kraj od kraje. Některé vypisují deset papírů, jiné stránku... Musíme se podívat, co je onen nezbytný základ. Pokud to jenom trochu jde, systém elektronizujeme. Díky databázi ministerstva školství by ředitelé nemuseli všechny údaje znovu přepisovat.
Celý text naleznete v dnešních Lidových novinách
2 komentářů:
1. Kdy bude zrušen souhlas kraje s asistentem pedagoga (tedy opět zbytečná administrativa)?
2. Ty tři miliardy, jinými slovy, ministerstvo získá tím, že o ně sníží rozpočty škol. Kde se za této situace mají objevit peníze na nadtarifní složky platu (osobní příplatek apod)?
Finanční revize inkluze - toto spojení mě znepokojuje, revize by měla být především odborná!
Okomentovat