Zdánlivě nejjednodušší je si budoucí zaměstnance vychovat. Škoda sice v Kvasinách neprovozuje vlastní učiliště jako v Mladé Boleslavi, navázala však spolupráci s tuctem středních škol a učilišť v okolí. Loni například pomohla vyjednat s úřady rozsáhlou investici do rekonstrukce a vybavení Střední průmyslové školy a Vyšší odborné školy v Rychnově nad Kněžnou. „Studenti k nám chodí na praxi, aby poznali, co znamená automobilový průmysl v roce 2017. Někdy je docela velká díra mezi tím, na co se ve škole připravují, a skutečností. My bychom potřebovali, aby školství rozdíl dohnalo,“ říká vedoucí výroby kvasinské továrny Jiří Černý. Reportáž přináší Magazín Práva.
Jiří Černý (linkedin.com) |
Získat pro praktickou výuku motor, převodovku nebo rovnou celé auto není problém. Každý absolvent má navíc zaručenu nabídku pracovní smlouvy. „Škodovka dělá i kurzy pro naše učitele. Budeme rádi, když jejich odborníci přijdou do školy občas i učit,“ nastiňuje záměr, který je po dle automobilky do budoucna v plánu.
Když se ředitelky zeptám, jestli se rozmach a vysoké mzdy odrážejí i na zájmu studentů, potažmo rodičů, nadšení poněkud opadne. „Záleží, jestli je práce v automobilce jejich rodinnou tradicí. Máme tu takové, kteří se chtějí vyloženě vyučit pro automobilku. Na druhou stranu někteří rodiče je varují: Hlavně abys neskončil ve Škodovce.“
Školu v současnosti navštěvuje 600 studentů, dalších 200 by se však do ní ještě vešlo. Zatímco obory automechanik nebo autolakýrník jsou slušně zaplněné, karosáře ani autoelektrikáře letos pro nezájem neotevřeli. „Škodovku to velmi mrzí,“ konstatuje ředitelka. „Studenti nám také hodně utíkají na jiné školy do Hradce, kde mají kina, zábavu. Syndrom malého města tu trochu pociťujeme.“
I navzdory tomu se průmyslovka do budoucna ještě více zaměří na automobilové obory a v rámci „optimalizace“ středního školství v Královéhradeckém kraji nejspíš přijde o obory služeb typu kuchaře nebo prodavače. Dana Havranová poznamená, že dvě její mladé kuchařky ze školní jídelny zrovna odcházejí - do automobilky. Vařit do závodní jídelny? „Ne, do logistiky,“ upřesní. Shodou okolností je operátor logistiky oborem, který v září nově otevřou. „Zdejší firmy si ho vydobyly. Na tuto pozici nyní v okrese chybí 60 lidí.“
Celý text naleznete v dnešním Magazínu Práva
1 komentářů:
úkolem státu není zadara vychovávat kádry nadnárodním korporacím
Okomentovat