V poslední době se proti neohlášeným písemkám ohrazují nejen žáci a studenti, ale také řada odborníků. Z dotazování Lidových novin vyplynulo, že děti tyto testy zbytečně stresují. Podle psychologů navíc školáci nemají kapacitu, aby se připravovali každý den na každý vyučovací předmět. „Přepadávací testy jsou pro učitele nástroj vnější motivace, kterým docela spolehlivě vzbudí u svých žáků strach. Pokud jde učiteli o to, motivovat děti k učení strachem, je to jeho rozhodnutí,“ konstatuje Tomáš Feřtek ze společnosti EDUin.
Veronika Valíková (archiv autorky) |
Na stejném postupu se domluvil s pedagogy i ředitel Pravoslav Němeček z českobudějovické základní školy. „Už to, že žáci o testu vědí a musí se připravit, vykoná své,“ míní Němeček. Rozhodně ale nejde o praxi všech vzdělávacích institucí.
Dětská psycholožka Ilona Gillernová se proti neohlášeným desetiminutovkám přímo nestaví: „Učitel ale musí třídě jasně sdělit, že se mohou objevit a že se budou nejlépe týkat jen látky z minulé hodiny.“ I Gillernová, která působí na katedře psychologie Filozofické fakulty Univerzity Karlovy, si ale nemyslí, že je v kapacitě dětí připravovat se každý den na všechny předměty.
Ministerstvo školství nechce neohlášené testy hodnotit. „Způsob ověřování znalostí, dovedností a schopností žáků je zcela v kompetenci každé školy. Pravidla si pak škola stanoví ve školním řádu, v pravidlech hodnocení,“ uvedla mluvčí resortu Jarmila Balážová.
I studenti češtinářky Valíkové se sem tam ocitnou v situaci, kdy jsou jejich znalosti prověřovány bez ohlášení. Jedná se hlavně o diktáty nebo doplňovací cvičení. Ty už podle ní kantoři hlásit dopředu nemusí: „Těmi se prověřují věci, které má člověk umět neustále. Pamatuji, že i my jsme je na gymnáziu dostávali a báli jsme se jich. Ale mají svůj smysl.“
Celý text naleznete v dnešních Lidových novinách
8 komentářů:
Když se novináři chytnou hlouposti, hned tak se nepustí. Hlavně když se najde odborník, který se za to postaví.
Nejlepší je psát písemku každou hodinu. Pak stres odpadne:-)
Koukám, že po vánocích není o čem psát.
Nicméně, souhlasím s paní Valíkovou. Nemá cenu psát test bez přípravy na znalosti, ale testovat průběžně dovednosti se rozhodně vyplatí.
"Nemá cenu psát test bez přípravy na znalosti, ale testovat průběžně dovednosti se rozhodně vyplatí."
Asi jo... Akorát si teda raději moc nechci představit tu diskuzi o tom, co jsou a mají být nutné dovednosti třeba v matematice...
"Na stejném postupu se domluvil s pedagogy i ředitel ..."
Tak si představuju ono domlouvání. Třeba to bylo takhle:
A ještě bych s vámi probral jednu maličkost: Nechci slyšet, že jste dali písemku bez ohlášení! To na téhle škole definitivně končí! Doufám, že si rozumíme!
Třeba to tak úplně v tomhle konkrétním případě nebylo. Ale to, že min.školství nechává plnou pravomoc školám, znamená prostor pro malé diktátory, kterým se pak učitelé nemají jak bránit.
A ještě bych s vámi probral jednu maličkost,pane kolego : Nechci slyšet, že jste dal písemku bez ohlášení! To bychom si spolu na této škole nerozuměli. Doufám, že se to již nebude opakovat!
tak tahle jsem to zažil já
ještě upřesním jak ta brutální písemka vypadala:na proužku papírku tucet předtištěných vět ,do kterých bylo potřeba na vytečkované místo dopsat příslušný pojem,navíc jsem to udělal v pondělí,v den,kdy se nesmělo zkoušet,jelikož neznalost neomlouvá (bylo to v říjnu) ,bylo to považováno za obzvláště drzou provokaci
není dnes nic snazšího nežli vyrazit kantora ze školy
Písemkami zjišťuji, co žáci umí. Pravda, v našem rovnostářském světě to je neodpustitelné. Jeden se to naučil ve škole, jiný na to jen juknul a někdo se na totéž pěkně nadřel. Všichni umí a je pohoděnka. Ti ostatní, co vlastním přičiněním nezvládají, by se měli pořádně stresovat, aby ze školy odcházeli patřičně otužilí. Budou to potřebovat.
Okomentovat