Přijímačky se blíží, v médiích se objevují seznamy škol, o které bude boj. Pokud se ale vaše dítě na vysněný gympl nedostane, nezoufejte. Podle letošního šetření České školní inspekce celá třetina studentů víceletých gymnázií dosahuje horších výsledků než třetina nejlepších děti ze základních škol (kterých je ale mnohem, mnohem více). Řekněme si to upřímně. Excelentnost žáků u nás do velké míry závisí na rodinném zázemí.
Miroslav Hřebecký (eduin.cz) |
Což vlastně nemusí být špatná zpráva pro ty, kdo si myslí, že vyvádět talentované žáky ze základních škol na víceletá gymnázia není dobré, neboť to narušuje společenskou soudržnost. Což si já třeba myslím. Ale víceletá gymnázia neplní ani účel, pro který byly do systému zavedeny. Nejsou to vzdělávací instituce pro ultraelitu, pro ty nejnadanější žáky. Gymnázia pohltila 10-12 % dětí v regionech a přes 20 % v hlavním městě. Pětina dětí v Praze jde na víceleté gymply. To jistě neznamená, že v Praze žije tolik supernadaných dětí. Navíc, jak už bylo řečeno, třetina z nich má slabší výsledky než děti, které zůstaly na základní škole.
Víceletá gymnázia tedy nepřinesla to, co se od nich čekalo, a ještě napáchala škodu. Jsou jedním ze spolupachatelů špatného stavu, v němž se nyní nachází druhý stupeň ZŠ. Vysávají totiž ze tříd jedničkáře, tedy třídní tahouny. Když někdo druhého v týmu táhne, rodí se u něj pocit odpovědnosti, a ten se bude později u vedoucích pracovníků v pracovním uplatnění hodit. Ten samý člověk může v prostředí víceletého gymnázia plout v průměru nebo dokonce na rozdíl od dosavadní základní školy najednou bojovat se školním neúspěchem, když se v nové třídě octne na chvostu.
Ve třídách základních škol se vyplatí mít všechny pohromadě. Tam se rodí vzájemná synergie, která se bude společnosti do budoucna velmi hodit.
Se souhlasem autora převzato z blogu EDUin
10 komentářů:
Kdyby nebyla víceletá gymnázia, stát by čelil mnohem větší kritice rodičů nespokojených s úrovní ZŠ. Existence relativně velkého počtu VG je tedy odrazem toho, jak stát na školství kašle.
Z pohledu rodičů, kterým na osudu svých dětí záleží a kteří ZŠ nepovažují jen ha pečovatelsko zdravotní úschovnu dětí, je existence VG důvodná a správná. Týká se to i rodičů dětí, které neoplývají zvláštním nadáním. Prostředí formuje. Dostat i méně nadané dítě do "výběrové" školy (VG) může být pro takové dítě přínosem. Tzv. Inkluze tento stav ještě zhoršila.
Pokud nebude stát lépe pečovat o vzdělávací úroveň ZŠ, bude to pokračovat a doplatíme na to všichni. Obecné řeči o významu vzdělávání to nespraví. Nevšiml jsem si, že by nová vláda chtěla zvětšit procento HDP dávané na vzdělávání na jinde obvyklou úroveň.
J.Týř
vg je třeba zrušit a udělat udělat státní dvanáctiletky (6+6)a souběžně soukromé šestiletky,první šastiletky 1-6 třída pouze státní,aby byl zajištěn společný základ,na státní druhé šestiletce rozřazování po dvou letech na učební a studijní obory...
snadné,funkční přehledné,učitelé na státních školách jsou státními zaměstnanci, v soukromých soukromými,a odpadají debaty o platech
No toto! A já myslel, že ty VG těmi testy spolehlivě vyberou ty největší lumeny hodné nejelitnějšího vzdělání, kteří našů republiku posunou nejdál to jde.
Stylisticky nevydařený text s recyklovaným obsahem uplatňujícím optiku Prahy a velkých měst, minimlně od okresů dolů neplatí.
Ale platí, na našem městě (12500 obyvatel) jsou na VG děti většiny VŠ rodičů, vietnamci a podnikatelů. Mít dítě na VG je prestiž (zvláště ve vietnamské komunitě). Řada žáků na ZŠ může dosahovat lepších výsledků než někteří na VG (např. při postupu žáka z naší ZŠ na VG, který patří v kvintě mezi nejlepší).
Když má někdo tu správnou rodinu, tak už to není kdekdo...
Docela by mne zajímalo, jak se pan Hřebecký k problému stavěl, když byl ředitelem gymnázia...
Ale to jsem už myslím v této diskuzi říkal...
---
Jinak čekal snad někdo, že nejhorší kvartán v republice bude právě lepší (podle jednoho testu ČŠI) než nejlepší deváťák, který na VG nešel? Myslím, že ta třetina - třetina není až tak katastrofálně moc. Navíc na podzim v deváté třídě je přístup lepších žáků ZŠ asi trochu jiný než horších žáků VG...
Kam na takové názory chodíte, to fakt nevím. jako kdybych jí z vesnice napsal, že největším škůdcem jsou pražské základní školy. Tak hlavně že je článek. Že je dost o ničem to tu nevadí. Takových tu je!!!!
Konečně tu někdo uhodil hřebík na hlavičku a objevil nás. My bereme opravdu každého, pokud si rodiče dobře zaplatí. Maturita pro žáka, který dvakrát propadl na prvním stupni, stojí tak od 20 do 50 000€. Učíme hodně alternativně. Děti k nám chodí v klobouku a bosí. Sami si určují, co se budou učit a kdy bude přestávka. Ta je nakonec někdy i celý den. Výsledky našich žáků jsou ve srovnání se žáky normální školy hodně ubohé. Prakticky nevědí vůbec nic. Vědomosti nejsou důležité. Důležité je, že už na škole pochopí, že všechno na světě se dá koupit nebo inkludovat. Chtěli jsme se i zrušit, abychom nepřekáželi ambiciózním základkám, která jdou opačnou cestou, ale nešlo to. Tak počkáme až nás někdo zruší po takovýchto článcích.
Víceletá gymnázia do HNOJE!!
Ať vzkvétá naše jedině dobré veřejné státní základní školství.
My bereme opravdu každého, pokud si rodiče dobře zaplatí.
Berete, ty, kteří uspějí u testů, ale nevíte, zda jsou to soukromou přípravou vybičovaní truhlíci, nebo skutečně dobří žáci. Nevíte, zda někteří z těch, kteří mají skóre v testu třeba nižší, nemají nakonec vyšší studijní předpoklady, než ti první, protože vám to test neprozradí. Prozradí vám, s trochou nadsázky, akorát velikost domu rodičů uchazeče.
Ale pane "Tajný" to přece není důležité. Vždyť si tu ty články přečtěte. Důležité jsou alternativy, plky o tom, že vzdělání není nejdůležitější a tak dále. Nikdo nenapíše o tom, že systém, tak jak je nastaven vytváří ze škol všech typů volná zábavní centra, kam je potřeba docházet a nějak to přežít. Máme povinnou docházku, ne vzdělávání. A o tom to je. Až bude nedostudovaný nahákysta muset půlku toho, co do něj stát dal, vrátit, až se znovu vytvoří tlak na výsledky (ne typu státní maturita) ale skutečné jako břitva ostré přijímací zkoušky na VŠ, až bude moci základka vyloučit dítě ze školy nebo ho nechat propadnout v šestý třídě, pak se můžeme bavit.
Okomentovat