Tragický obraz učitele a školství přinesla ve své glose v Týdeníku ŠKOLSTVÍ Zlata Šťástková. Učitele podle ní, podobně jako „běžnou populaci“ nezajímají volby prezidenta, sestavování vlády, obsazení postu ministra… Důležitější je pololetní vysvědčení. Jediné, co učitelé potřebují, je dostatek peněz a klid na práci. Učitel je v tomto pojetí omezený zaměstnanec, který se nechce nechat vyrušovat „vnějším světem“. Co se děje někde tam venku, mimo školu bývá jedině od zlého. Politika. Ministři. Prezidenti. Reformy… Učitelé zřejmě doufají, že ani jejich žáci s tímto světem nebudou mít nic společného…
Michal Komárek (archiv autora) |
Je to obraz konzervující podobu školy do neměnné pyšné kamenné instituce, která nekomunikuje s vnějším světem a může si to dovolit, protože disponuje veškerým potřebným poznáním. A co je ještě horší: Učitelé jsou v tomto obraze omezení „dělníci“ této Instituce. Mají sice podíl na poznání Instituce, který je může naplňovat hrdostí, pocitem, že patří mezi zasvěcence, kteří vědí, co je správné a vědí, že nikdo to neví lépe než oni. Nicméně jsou jen nesamostatnou součástkou Instituce, mimo ni v podstatě nesvéprávní příslušníci „běžné populace“.
Myslím, že konstruovat takový obraz učitele je vrcholně urážlivé. „Normální“ učitel není někdo, kdo je spokojený v izolaci od politiky a vnějšího světa. „Normální“ učitel není ten, koho nezajímají volby. Představa takových „normálních“ učitelů například dějepisu nebo společenských věd je opravdu tristní. „Normální“ učitel není někdo, komu stačí přidat peníze a on si bude už jenom v tichosti učit ve své kamenné instituci.
„Normální“ učitel je velice pravděpodobně znechucen politiky a politikou. A díky nim často snad i svou Institucí. Zároveň je ale „normální“ učitel někdo, kdo v zájmu svých žáků i svém neztrácí schopnost učit se a kriticky uvažovat.
A kdo je neustálou potenciální výzvou pro omezenost politiků a Institucí všeho druhu.
9 komentářů:
Co, k tomu napsat? Snad jedině "Týdeník ŠKOLSTVÍ"...
A blahopřeji pane šéfredaktore, zdá se, že se vám daří odtrolovat zdejší diskuzní fóra. Věřím, že to časem přitáhne nové diskutující.
ON
Děkuji, pane Neumajere! Hezký den!
O tom, že nějací noví diskutující budou, nepochybuji. Nevím, jestli je to důvod k blahopřání. Jde o to, jaké další diskutující přivede ten páně Komárkův ideotický (ideově dogmatický) politicky korektní cenzorský pogrom v České škole. Jde i o to, zda Česká škola bude nebo nebude vyváženě informující necenzurované médium. V současné době jím, bohužel, není. Návštěvnost České školy klesá, návštěvnost Pedagogického infa roste, tvrdí pan Wagner. Věřím tomu. J.Týř
Pane Týři,
pan Wagner nemá informace o sledovanosti České školy, snad je tu přání otcem myšlenky. Pokud by ty informace měl, byl by zklamán. Hezký den!
Pane Neumajere, považujete mne, nebo například Ygrain či kolegyni Karvaiovou za troly?
Pane Týři, nikdy jsem nic podobného jako "Návštěvnost České školy klesá, návštěvnost Pedagogického infa roste" netvrdil. Jen jsem konstatoval, že klesá počet komentářů na České škole. Ze zhruba 1000-1200 komentářů v běžném měsíci minulého roku, klesl podle RSS přibližně na polovinu.
Návštěvnost pedagogicke.info je nyní stabilní, po výrazné špičce v loňském roce v době krize "kariérního řádu" mírně poklesla.
Dĕkuji panu Wagnerovi za upřesnĕní.
A mohli bychom ta data o návštěvnosti ČŠ znát? Třeba jednou za měsíc?
O tom nemohu rozhodnout sám, zjistím. Hezký večer!
Okomentovat