Budou brát učitelé 46 tisíc? Diskuse poslanců Václava Klause mladšího a Karla Raise

sobota 13. ledna 2018 ·

„Tak když se podíváme na výdaje do školství, ty rostou poměrně raketově a počet žáků klesá, čili tady se spíš musíme bavit o tom, že ten systém se musí zracionalizovat a vymýtit z toho, když to řeknu lidově, takový ten bordel a nesmysly, protože ta situace je, že sice vláda něco odhlasuje, poslanci v rozpočtu přidají, ale ve finále ty učitelé to nedostanou do těch peněženek, protože pan ředitel musí teda navýšit ty tarify, sebere učitelům osobní hodnocení a ten nárůst není slibovaných 10 % nebo 15 %, ale je to třeba 6 %. Takže tady si často hrajeme s takovými čísly, které politici vykřikují do televize, ale ten systém už se chová vlastní cestou a ty peníze neskončí v peněženkách učitelů,“ říká předseda školského výboru sněmovny Václav Klaus mladší v diskusi v pořadu ČT Události komentáře. Tématem bylo slíbené zvyšování platů učitelů.



Moderátor Daniel Takáč: A co do té kategorie těch dvou slov, které jste říkal, vlastně patří, jinými školy, co je potřeba ze školství vyhodit? Konkrétně.

Václav Klaus mladší: No, tak za prvé tam jaksi, za prvé tam konkrétně dělají velkou rotyku kraje, čili máme, máme místa, kde na základní škole berou 40 tisíc na žáka, někde tam ten kraj posílá 25 tisíc a tak všelijak podobně, čili to je jedna věc, která je v tom nesmyslná. A druhá věc je, že těch peněz spousta mizí a neskončí v té škole za tím žákem, čili to je druhá věc, kdy ten rozpočet školství utěšeně relativně roste, ale když se podíváme pak na ty mzdy těch učitelů, tak ty zdaleka raketově nerostou. Což vám na každé škole potvrdí, kam se půjdete zeptat.

Daniel Takáč: Pane Raisi, kam ty peníze mizí?

Karel Rais, poslanec (ANO): No, tak to kdybych teď věděl, tak, tak to samozřejmě řeknu. Ten je prostě, tak jak to říkal kolega, nedotečou, nedotečou až k tomu učiteli, čili na těch mezičláncích zůstávají, zůstávají stát, přičemž tam je pravomoc, v podstatě ten kraj má poměrně dost značnou pravomoc disponovat s těmi finančními prostředky. Čili teď mluvím naprosto teoreticky, oni to můžou posunout někde do sportu, týká se to taky mládeže, takže toto je ten problém, aby to neteklo ...

Daniel Takáč: Václav Klaus mladší, kam tedy ty peníze konkrétně mizí?

Václav Klaus mladší: No, tak kraje velice často sanují málo úspěšné a naprosto nezaplněné školy, které se bojí zrušit, čili to je jedna, jedna cesta. Druhá věc, ty peníze mizí samozřejmě různě, různě na to, kam třeba ten kraj potřebuje, ale netýká se to jenom krajů. Ty peníze mizí do inkluze, ty peníze mizí do dalších projektů a zkrátka nedostanou je ředitelé škol, kteří vyučují děti, čili my potřebujeme ten systém opravit z gruntu, což se obávám, nevím, jestli povede této vládě, jejíž životnost se počítá spíš na dny než na roky.

Daniel Takáč: Pane Raisi, peníze jdou do škol, které nejsou efektivní, jsou málo obsazené. Vy některé kraje spravujete, tak zařídí hnutí ANO, že se budou rušit školy neúspěšné, neefektivní, málo obsazené? Postavíte se před lidi a řeknete tahle škola zmizí?… V konkrétním kraji se musíte postavit před lidi a říct tahle škola je neefektivní, rušíme ji. Uděláte to?

Karel Rais: Pochopitelně, to jinak nepůjde. No tak asi to jinak nepůjde. Ale není to jenom tahle ta, není to jenom tenhle ten problém. Ten problém je širší. Já bych ještě s dovolením ještě bych se vrátil úplně na samý začátek. My jsme v podstatě v předcházejícím, předcházející vláda vloni vlastně do toho školství, do toho regionálního školství napumpovala asi přes 16 miliard korun. Ono není, školství není jenom základní a střední, taky je to vysoký školství. A tam nakonec vlastně až pod hrozbou stávky víceméně pak tam v uvozovkách přistály 3 miliardy, pardon hovořím o miliardách samozřejmě, 16 miliard korun a tam přistály teda jenom 3 miliardy korun. Čili to je potřeba taky se dívat na to jako na celej komplex a ne jenom, ne jenom prostě posílat, posílat finanční prostředky jenom do těch krajů. Čili je to, je to celý komplex, který je potřeba řešit.

Daniel Takáč: Ano, je to komplexní otázka, dobře, rozumím tomu.

Celý pořad ke stažení naleznete zde

3 komentářů:

Unknown řekl(a)...
13. ledna 2018 v 10:38  

1. oddělit státní a soukromá školství
2.obnovit okresní (reginální) školské úřady
3.zavřít přebytečné zš a sš
4.financování za odučené hodiny (100% aprobovanost)
5.pevně stanovený tarif za odučenou hodinu
6. oddělení pedagogických a nepedagogických pracovníků (pedagog vyučuje)
a pak není problém aby si učitel při plném úvazku 30ti odučených hodin vydělal těch 50 000

Radek Sárközi řekl(a)...
13. ledna 2018 v 14:18  

Pokud je rozpočet školství 170 miliard a chybí 50 miliard (ve skutečnosti chybí 66 miliard), úsporami se toho nedosáhne...

Unknown řekl(a)...
13. ledna 2018 v 14:22  

hravě, 100-120 stačí

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.