Věta z titulku se objevila ve včerejším článku MF DNES o výsledcích žáků z Ústeckého a Karlovarského kraje v testování České školní inspekce: Žáci z těchto regionů mají výsledky nejhorší. Ponechme nyní stranou, nakolik je problematický či nepřípustný samotný tvar „nejideálnější“. Podstatnější je jeho absurdní použití, které „korektně“ zakrývá podstatu problému.
Michal Komárek (archiv autora) |
Všichni čtenáři přitom rozumějí tomu, oč jde: Řada dětí, a pravděpodobně jde často o romské děti, přichází do školy v mnoha ohledech zanedbaná. Ty věci se často opakují a není to žádné tajemství. Těm dětem nikdo nečte, nikdo si s nimi nekreslí, nikdo je nic „normálního“ neučí, pokud za učení nepovažujeme „dovednosti ulice“, často žijí ve špatném, nezdravém, „přelidněném“ prostředí ubytovny, nebo „vybydleného“ domu někde na okraji obce, nemají žádné soukromí. V rodině se málokdy potkají s „pozitivním vzorem“, s někým, kdo by jim zdůrazňoval, že vzdělání je důležité a že je zásadní pro zisk dobré práce. Naopak se často v rodině setkávají s tím, že někdo má zkušenost s vězením, nebo s tím či oním druhem závislosti a pochopitelně i nezaměstnaností, s tím, že jít po základní škole na úřad práce je normální… A některé z nich ani neumějí pořádně česky.
Aby bylo jasno: Neříkám, že takovou zkušenost mají všechny děti ze „sociálně vyloučených lokalit“, neříkám, že takovou zkušenost mají všechny romské děti, neříkám, že je to problém Romů, protože jsou Romové…
Nicméně: Pokud odbudeme situaci těchto dětí termíny typu, že nepocházejí z „nejideálnějšího“ prostředí, nebo že naopak pocházejí z „nepodnětného“ prostředí, v podstatě nic neříkáme. A těžko pro ně něco uděláme. Jde prostě o nějaké „prostředí“, o nějakou „lokalitu“, nejsou sice „nejideálnější“ a nejsou ani úplně „podnětné“, ale rozhodně nesmíme být příliš osobní, abychom se snad někoho nedotkli.
Skutečnost je ale taková, že ty děti nemají za dané situace srovnatelné šance na dobré vzdělání a dobrý život podle našich současných převažujících kritérií. A potřebují pomoc, dávno předtím než půjdou do první třídy. Je třeba přiznat, že jsou často opravdu zanedbané a že za to může jejich rodina. Třeba je jejich rodiče mají upřímně rádi, třeba dělají maximum, co mohou. Ale žijí tam, kde žijí, práci nemají, občas pobývají ve vězení, nedokončili základní školu…
Stát s velkou pompou nařídí, aby takoví rodiče poslali pětileté dítě do školky, aby se alespoň rok před školou „socializovalo“. V principu to nic neřeší. A ještě navíc ho tam nepošlou.
Těm dětem je třeba pomoci mnohem účinněji. A dřív. Samozřejmě ideálně ve spolupráci s celou rodinou. Ale zároveň musí být jasné, že zanedbávání dětí je v této společnosti trestné. A mělo by být nepřijatelné.
Bez ohledu na to, že odmítám plošný boj proti „politické korektnosti“, považuji za zřejmé, že „politická“ a „mediální“ korektnost může leckdy zastírat podstatu problému a ztěžovat jeho řešení.
13 comments:
Korektor bojuje proti korektnosti, která zakrývá! Téměř všechny, kteří důsledně nazývali věci pravými jmény a chtěli pomáhat na základě svých životních zkušeností, jste už z České školy vyhnal. Na koho se dnes svými lamentacemi obracíte? Na ty, kteří budou vinit všechny učitele nebo hned všechny Čechy?
Tento týden mně byl smazán diskusní příspěvek reagující na téma metod a forem výuky. Příspěvek kritický k autorovi, přesto pravdivý. Žádal jsem o jeho zveřejnění, nebylo vyhověno. Nemám se za co stydět. Tak to je vše ke korektnosti pana Komárka. Styďte se.
To je ale absurdní komedie. Člověk, který zde běduje proti korektnosti nejprve působil v organizaci Romea, kde je tvrdě potlačován jakýkoli kritický názor směřující proti Romům a nekorektní příspěvky jsou blokovány. Dnes stejným způsobem cenzuruje Českou školu. Inu, kozel zahradníkem.
Na České škole nikdo nepotlačuje "kritické názory". "Potlačuji" příspěvky urážlivé, nevěcné, agresivní,...., porušující hrubě diskusní pravidla. Ale nechci tady tuto diskusi dále rozvíjet, užili jsme si jí dost v minulých týdnech, navíc s tématem textu souvisí jen velmi zprostředkovaně. Hezký den!
P.S. Pane Legnere, Vy si s panem Münichem běžně tykáte? V této diskusi považujeme tykání za zbytečně znevažující...
No to snad nemyslíte vážně? Tykání je "zbytečně znevažující" a tedy důvodem ke smazání příspěvku do diskuse? Co je Vám do toho, komu tykám a komu ne. Co ještě chcete o mně vědět, abych byl dostatečně prolustrován a hoden pro uveřejnění příspěvku? Třeba... velikost bot č. 42. Konec diskuse. S vámi o ni nestojím.
Samozřejmě, že to myslím vážně. Je mi jedno, co děláte v soukromí, pane Legnere. Jde mi o tuto diskusi, která má být především prostorem pro slušnou věcnou výměnu argumentů, postřehů, zkušeností..., nikoli pro útočné znevažování ostatních diskutujících nebo autorů... Hezký den!
aknelka
Odkazy na texty Břetislava Olšera sem nepatří. Budu rád, když svůj zajímavý příspěvek zeditujete... Děkuji! Hezký den!
Moje maminka pracovala jako terénní - „záchytná“ dětská sestra. Což obnášelo i to, že chodila do rodin (do všech rodin, nejen znevýhodněných), kde se narodilo dítě, radila a pomáhala maminkám a novorozencům.
Co chci říci: dříve se pomoc rodinám prováděla systematicky, pečlivě, jmenovitě. Se zápisem pro případnou kontrolu. Nemohl by to být dobrý začátek pro tyto rodiny? S tím rozdílem, že by tuto činnost prováděly NEZISKOVKY a další podobně laděné organizace a seskupení, nikoliv zdravotní sestry, kterých je nedostatek. Pravidelné návštěvy v rodině s okamžitou pomocí a radou - zdá se mi to ideální. A péče by nemusela být jen pro novorozence, ale i pro děti školou povinné. Navíc je těchto lidí (v neziskovkách) mnoho*, mohli by tedy chodit bez obav např. po dvojicích… (Ještě se pamatuju na den, kdy přišla domů vyděšená na nejvyšší míru – byla v 9. měsíci těhotenství a cikánka na ni vytáhla nůž. Můj o více než 9 let mladší bratr se narodil v pořádku.)
Pane Komárku, jen jsem prohnala googlem dotaz na romské neziskovky, jiný úmysl v tom nebyl. Buďte tak laskav a
1)publikujte sem seznam romských neziskovek, iniciativ atp. vy sám
2)publikujte neméně laskavě seznam webů a odkazů, které sem nesmíme vkládat. Velmi tím pomůžete sobě i diskutujícím.
"Na České škole nikdo nepotlačuje "kritické názory". "Potlačuji" příspěvky urážlivé, nevěcné, agresivní,...., "
Ahá. Tak moje příspěvky zřejmě občas padají do těch třech teček. Takhle si představuji to pravou soudružskou svobodu vyjadřování.
Pro představu - pan Komárek nemaže zdaleka jen příspěvky explicitně urážlivé, ale zejména příspěvky, které nejsou v souladu s jeho ideologií. Údajně některé názory nepatří do slušné diskuse a slušné společnosti. Kupříkladu názor, že (plošná) inkluze je chybným konceptem nikoliv jen svým provedením, ale z podstaty samé. Nebo názor, že Romové jsou etnicitou s odlišnými biologickými/kognitivními charakteristikami a jako takoví mají statisticky signifikantně odlišné rozdělení inteltkuv populaci od většinové populace, některé kognitivní funkce mají méně a jiné více vyvinuté. Nemohu, než oba tyto názory zahrnout pod ty tři tečky, protože ani jeden není ani urážlivý, ani nevěcný, ani agresivní.
Soudruhu Komárku, mohl byste vypsat seznam pojmů, které jsou skryté pod těmi třemi tečkami?
Bez ohledu na to, že odmítám plošný boj proti „politické korektnosti“, považuji za zřejmé, že „politická“ a „mediální“ korektnost může leckdy zastírat podstatu problému a ztěžovat jeho řešení.
Kdybyste, pane Komárku, vynechal ty první úvozovky, dalo by se s vámi, myslím, docela dobře souhlasit. Politická korektnost v pravém slova smyslu (bez úvozovek) je potřebná. Bojovat je potřeba proti té úvozovkové "politické korektnosti" která je (diplomaticky opisným:) synonymem pro obyčejnou lež, k níž patří i zvrličování dílčích pravd a zamlčování podstatných aspektů dané věci.
J.Týř
Post a Comment