Poněkud hyperativní ČŠI přinesla závěrečnou zprávu o výběrovém zjišťování výsledku žáků. Hlavní cílem prý bylo „poskytnout objektivizovanou informaci o míře dosažených vybraných očekávaných výstupů.“ Je tomu opravdu tak?
Zdeněk Sotolář (archiv autora) |
Podstatné ovšem je, co vlastně ČŠI považuje za ty tzv. lepší výsledky. Zatímco pokus o reformu, a dokonce i nenáviděný, ale zatím platný RVP.ZV klade větší důraz na dovednosti, „kompetence“ a třeba i vztah k předmětu, ČŠI se připojila k důrazu na snadno testovatelné znalosti.
Například zadaný úkol seřadit české panovníky a k nim přiřadit s ním spojenou událost. „Nedostatky v odpovědích žáků se týkaly především záměny osoby Václava I. a Přemysla Otakara II.“ No to je jistě život ohrožující záměna!!! Zejména pro žáka 9. ročníku, který toto učivo slyšel v ročníku sedmém. Stejně ohrožující a nebezpečné v orientaci v současném světě je nesprávné přiřazení porážky Mongolů na Moravě nebo počátky dolování stříbra v Kutné Hoře. Když začne pobíhat ulicemi nějaký novinář a častuje chodce podobnými otázkami, můžeme se jen útrpně pousmát. Ale ČŠI?
Právě takovými testy se nejen nezjistí nic skutečně podstatného, ale právě takovými testy se vyvolá opět ve výuce důraz na holé znalosti a primitivní seřazování a přiřazování. ČŠI přispívá svým polínkem k devastaci vzdělanosti. Ostatně soudím, že Česká školní inspekce musí být zrušena.
Se souhlasem autora převzato z jeho blogu
8 comments:
Fakt mě to nedá a musím něco špitnout, byť už z důchodu.
Když byli inspektoři u Vás ve škole v minulém školním roce, proč jste jim to neřekl z očí do očí, že by je měli zrušit. Tady utrušujete perly a neustále píšete, jak ČŠI škodí školám.
Myslím, že v poslední době se ČŠI hodně změnila k lepšímu a pokud se na ně kdokoli obrátí s prosbou o pomoc, tak se snaží vyhovět a škole pomoct a poradit. Alespoň ta jihomoravská.
Furt na ně nenadávejte a spolupracujte s nimi.
Petr
Fakt mě to nedá a musím něco špitnout, byť už z důchodu. Při poslední inspekci, kdy jsem byl ředitelem školy, mi bylo sděleno, že jestli se neumím postarat o to, aby škola dostávala sponzorské dary, nemám na svém místě co dělat. Druhá perlička: ve zřizovací listině byl název školy ve tvaru: škola - obec - příspěvková organizace, v rejstříku škol ve tvaru škola,příspěvková organizace - obec. Vedoucí inspekce mi sdělil, že kvůli tomu může podat návrh na vyřazení školy z rejstříku škol.
Jestli toto má být pomoc, tak potom nevím.
Přeškrtávat kolonky je nutno zleva dole směrem vpravo nahoru. Jinak se školství zhroutí.
Nevím komu čši pomohla, ale moje zkušenost je taková, že za 10 let byla pí inspektorka na mé hodině jednou. Zrovna jsme zkoušeli maturitní poslech z AJ. Muselo to být pro ni velmi zajímavé. Pak se mě ptala na moji aprobaci (!), na znalost cizích jazyků (ty dva, na které mám diplom, jí asi byly málo). Ale mohla jsem se pochlubit dalšími dvěma - ovšem jen teoreticky, protože tam na to neměla kolonky.
Hodinu nehodnotila - asi jí to nepřišlo důležité.
Tiše z mého čerstvého důchodového teplíčka doufám, že je to teď lepší.
Tajný, nespletl jste se? To by musel být inspektor ožralý.
Jinak zkušenosti s inspekcí rok od roku horší a horší. Chodí sice mladší, ale neaprobováni na předmět, neví vůbec co a jak se má učit a rozbor hodiny neprovedou. Odkáží vše na ředitele. Do zprávy píšou fráze a někdy i bláboly.
Už jsem to psal, nejlepší inspekce byla ta první před 15 lety, kdy inspektor v důchodovém věku byl schopen i poradit a mít konkrétní připomínky. Od té doby se to neopakovalo a je to jen horší.
Dnes se inspekce zabývá víc politikou, než situací ve školách a v hodinách. A má jen obecné bezzubé výsledky šetření o školách, místo jasných a konkrétních dat o výuce v hodinách (jestli je výuka frontální či skupinová to se mi zdá poněkud málo).
Ono to hodně souvisí s zákoným rámcem ČŠI. Tam je zakopaný pes. Kontrola škodí volnému podnikání.
Žádný kantor není dokonalý a každý by měl vědět co dělá špatně a jak to dělat lépe.
Inspektoři by měli být nejlepší kantoři s praxí, kteří ví, co se v hodině děje a neznají to jen z příruček.
Nebo to bylo zprava doleva?
"Žádný kantor není dokonalý a každý by měl vědět co dělá špatně a jak to dělat lépe." S tím souhlasím, kdysi jsme z projektu zaplatili supervizora, ten byl perfektní... Chodil do hodin, hovořil s námi - jednotlivě i ve skupině, hlavně - měl na nás čas! A zbytečně jen nekritizoval.
Souhlasím s panem Sotolářem a jsem ráda, že takto razantně vystihnul situaci v českém školství - jeden hot, druhý čehý, jednou dozadu, podruhé úplně mimo - máme tisíce "odborníků, ústavů, ouřadů, výzkumů, plánů a grafů" ale učitel a škola jsou jimi pouze povětšinou buzerováni, žáci a jejich láska k učení, ke vzdělání, připravnost na život tím trpí. Hrozné.
Post a Comment