„V českém kurikulu, na rozdíl od některých jiných zemí, nejsou přesně definovány metody výuky čtení ani konkrétní očekávané čtenářské dovednosti, které se následně nevyskytují ani ve školních vzdělávacích programech. V případě revizí rámcového vzdělávacího programu by bylo vhodné rozpracovat podrobněji metodiku čtení s porozuměním a rozvoje složitějších čtenářských dovedností,“ uvádí Česká školní inspekce ve zprávě o šetření PIRLS 2016, které se zaměřilo na čtenářskou gramotnost žáků 4. ročníku základní školy.
Nejlepšího výsledku ve čtenářské gramotnosti dosáhli žáci Ruska a Singapuru, za nimi následují žáci Hongkongu, Irska, Finska, Polska a Severního Irska. Žáci České republiky dosáhli v testu čtenářské gramotnosti nadprůměrného výsledku a jejich výsledek je srovnatelný například s výsledky žáků Nizozemska, Slovinska a Rakouska. Nejvyššího počtu bodů dosáhli žáci Ruska a Singapuru.
Vývoj výsledků
V České republice se průměrný výsledek žáků ve čtenářské gramotnosti od roku 2001 do roku 2016 zvýšil o 6 bodů, což je statisticky významné zlepšení, avšak v porovnání s rokem 2011 výsledek českých žáků spíše stagnuje. Zhruba polovina z 30 vybraných zemí4 se naopak od posledního cyklu statisticky významně zlepšila. Většina zemí se zlepšila také od roku 2001, z toho čtyři země o více než 40 bodů. Tři z těchto čtyř zemí (Rusko, Singapur a Hongkong) se nyní umístily na předních místech celkového pořadí, ačkoli v roce 2001 dosahovaly pouze 528 bodů, o 9 bodů méně než Česká republika. V šetření PIRLS 2016 měly dívky lepší výsledek ve všech zúčastněných zemích kromě Portugalska a Macaa, kde nebyl rozdíl mezi dívkami a chlapci statisticky významný.
V České republice je rozdíl v průměrném výsledku dívek a chlapců relativně malý. Od roku 2001 do roku 2011 došlo v ČR ke zlepšení výsledků dívek i chlapců a k vyrovnání jejich výkonu. V roce 2016 zůstal celkový výsledek dívek stejný, avšak u chlapců nastalo mírné zhoršení.
Výsledky žáků podle úrovní čtenářské gramotnosti
V projektu PIRLS byly předem definovány čtyři úrovně čtenářské gramotnosti: nízká, střední, vysoká a velmi vysoká. Tyto úrovně byly vymezeny minimálním počtem bodů na celkové škále čtenářské gramotnosti. Procentuální zastoupení žáků na těchto úrovních poskytuje informaci o míře osvojení požadovaných čtenářských dovedností.
Za posledních 15 let došlo v ČR ke statisticky významnému zvýšení podílu žáků na nejvyšší úrovni čtenářské gramotnosti. Zhruba 3 % českých žáků svými dovednostmi nedosáhla ani na nízkou úroveň čtenářské gramotnosti. Jde o žáky, kteří neovládají ani základní čtenářské dovednosti a mohou mít problémy ve svém dalším rozvoji a vzdělávání. V porovnání s mezinárodním průměrem má ČR relativně nižší podíl slabých žáků, ale také poměrně málo vynikajících žáků, kteří jsou schopni řešit úlohy nejvyššího stupně obtížnosti.
V nejúspěšnějších zemích je na nejvyšší úrovni více než čtvrtina žáků.
Výsledky na dílčích škálách čtenářské gramotnosti
Na škálách podle účelů čtení, které umožňují zhodnotit výkony žáků při práci s literárními a informačními texty, si čeští žáci vedli lépe u literárních textů. Na škále informačních textů, k nimž řadíme např. populárně naučné články a texty, pozorujeme od roku 2011 u českých žáků mírné zhoršení. Rozdíly mezi výsledky na obou škálách účelů čtení jsou však relativně malé.
Čeští žáci si vedli lépe ve vyhledávání informací a vyvozování závěrů, kde pozorujeme v ČR průběžné zlepšování již od roku 2001. Na škále interpretace a posuzování textu, tj. dovedností, které vyžadují propojování informací z různých částí textu, uvažování o textu jako o celku nebo o názoru či záměru autora, se čeští žáci zlepšili pouze mezi lety 2001 a 2011, v roce 2016 se jejich výsledek opět zhoršil.
Výuka čtení
Uvedené výsledky potvrzují zjištění z učitelských dotazníků, ve kterých učitelé uváděli, na které čtenářské dovednosti kladou při výuce čtení důraz a jak často je rozvíjejí. V ČR probíhá výuka čtení převážně v rámci předmětu Český jazyk a literatura a učitelé během ní nadále procvičují především jednodušší čtenářské dovednosti, jako je vyhledávání informací nebo určování hlavní myšlenky textu, a využívají převážně čítanky, které se v dostatečné míře nezaměřují na rozvíjení složitějších postupů porozumění.
Pro efektivní podporu čtenářské gramotnosti žáků je důležité rozvíjet čtení také v rámci ostatních předmětů a poskytnout pedagogům v rámci přípravy budoucích učitelů i dalšího vzdělávání učitelů z praxe vhodnou metodiku rozvoje komplexnějších čtenářských dovedností, podpory zájmu o čtení (především u chlapců) a rozvoje talentovaných žáků i žáků se slabšími výsledky.
V českém kurikulu, na rozdíl od některých jiných zemí, nejsou přesně definovány metody výuky čtení ani konkrétní očekávané čtenářské dovednosti, které se následně nevyskytují ani ve školních vzdělávacích programech. V případě revizí rámcového vzdělávacího programu by bylo vhodné rozpracovat podrobněji metodiku čtení s porozuměním a rozvoje složitějších čtenářských dovedností.
Celá zpráva ČŠI je ke stažení zde
1 komentářů:
Marně hledám vhodnější příspěvek k publikování komentáře, ale snad to není úplně od věci:
Pěkný příklad prolínání školní výuky a veřejného prostoru. Iniciativa vyšla od kolegy Vladimíra Stanzla.
http://www.ascestinaru.cz/zdarile-studentske-prace-plochy-salek-caje-o-knizni-serii-terryho-pratchetta-uzasna-zemeplocha/
Okomentovat