Podle údajů ze sčítání lidu v roce 2011 byla úplná negramotnost záležitostí spíše starších ročníků. Ze základních škol ale i v dnešní době vychází mnoho mladých lidí, kteří se sice základní dovednosti naučí, jejich gramotnost však za ostatními stále značně pokulhává. Nízká dovednost v psaní, čtení či v porozumění textu bývá spojená s nedostatečnou přípravou na školách a podpoře v rodině. Reportáž z Karlovarského kraje přináší MF DNES.
Daniel Hůle (twitter.com) |
V karlovarském regionu je nuceno opakovat první třídu hned 1,5 procenta žáků. Jedná se o třetí největší podíl z celé republiky. Ve statistikách - ukazujících podíl dětí, které základní školu opouštějí předčasně - se potom Karlovarský kraj zařazuje dokonce na místo druhé, hned za poměrově nejhorší Ústecký kraj. Předčasně v Karlovarském kraji školu ukončí zhruba osm procent žáků – šest procent v osmé a dvě procenta v sedmé třídě.
Celý text naleznete v dnešním vydání MF DNES
3 komentářů:
A co učitelé?
--------------
"Stačí pak, aby takovéto dítě nenavštěvovalo žádný typ předškolního vzdělání, a na základní školu nastupuje zcela nepřipraveno."
Asi si trochu zaspamuju:
"Přinášíme videozáznam z únorového Kulatého stolu SKAV a EDUin, který se věnoval návrhu MŠMT na zavedení povinné předškolní docházky do mateřských škol, kam přišli diskutovat Irena Borkovcová (Jihomoravský inspektorát ČŠI), Peter Dráľ (Chceme vedieť viac, Slovensko), Daniel Hůle (Demografické informační centrum), Markéta Literová (SKAV, Step by Step ČR), Václav Mertin (Filozofická fakulta UK) a Blanka Zámečníková (MŠ Chodov). V panelu panovala shoda na tom, že zavedení povinné docházky poslední rok před nástupem do školy neřeší problém dětí z nepodnětného prostředí. "
http://www.ceskaskola.cz/2015/02/video-kulaty-stul-skav-na-tema-povinny.html
---------------
"Ze zahraničního srovnání přitom vyplývá, že na západ a sever od Česka převládá zákonný nárok na docházku dítěte již od 3 let, na východ a jih převládá povinná docházka do MŠ. Je otázkou, jakým směrem se chce Česku při formování vzdělávací politiky vydat."
http://www.ceskaskola.cz/2015/10/eduin-plosna-povinnost-zkomplikuje.html
----------------
Obávám se, že nepodnětné prostředí škola ani učitel neovlivní/nevyřeší. Na to je potřeba práce v terénu. A nejen pro první, ale i pro druhý stupeň ZŠ a též SŠ.
Dneska bez dokončené SŠ nejde dělat ani popeláře nebo topiče (drahá technika, elektronické řízení). Maximálně tak kopáče nebo (pomocného) zedníka. A to je dřina, takže pak zůstanou raději na dávkách...
Áno, áno, školy neumějí pracovat s žáky z nepodnětného prostředí. A proto tady máme všechny ty "Hůle", aby je to naučili. Co na to, že Hůle to taky neumí. Hlavně, že je co jíst.
Keršláger: Jasný. Zrušme nepodnětné prostředí. Zrušme autonehody. Jak? Inu, pomocí práce v terénu. A jestli dnes nejde bez SŠ dělat ani popeláře, nebo topiče, tak co takhle tu SŠ dát všem? Pak bude moci každý dělat cokoliv. Jsme přece civilizací neomezených možností, v níž každý může být tím, kým chce.
Okomentovat