Děti se v hodinách informatiky učí psát ve Wordu, dělat tabulky v Excelu nebo se dozvídají o součástech počítače. Taková výuka je v porovnání s progresivnějšími zeměmi zastaralá. Děti ve Finsku nebo Estonsku mají základy programování od nejnižších ročníků základní školy, a to již několik let. V Česku se také chystají podstatné změny. Vzdělávání by v budoucnu mělo být více provázáno s digitálním světem a reagovat na technologický vývoj. Informují Hospodářské noviny.
Jiří Vaníček (pf.jcu.cz) |
Odborníci už dlouho kritizovali koncepci výuky informatiky na českých školách. „České školství informatiku moc rozvíjet nechce. Když se podíváme na stávající rámcové vzdělávací programy, z této oblasti tam nenajdeme téměř nic. Na rozdíl od jiných zemí vyspělého světa se české školství zaměřuje na tvorbu prezentací, ovládnutí kancelářského softwaru, zkrátka na uživatelský přístup. Naštěstí chystané nové vzdělávací programy, které připravuje Národní ústav pro vzdělávání a které jsou, věřím, před zveřejněním, informatické myšlení jako cíl významně zahrnují,“ vysvětluje Jiří Vaníček, ředitel soutěže Bobřík informatiky pro základní a střední školy.
Podle nového vzdělávacího programu by výuka informatiky měla projít podstatnou proměnou. Základní znalosti v oblasti práce s počítačem a jeho programy si děti osvojí v jiných předmětech, kde je prakticky využijí. Používat textový editor se žáci naučí v hodinách češtiny nebo cizího jazyka, tabulkový procesor využijí zase v matematice nebo jiných přírodních vědách. Prezentační nástroje by pak měli žáci používat ve všech předmětech.
„Chceme, aby se ve všech vzdělávacích oblastech učilo pracovat s digitálními technologiemi, tak jako se pracuje s papírem a perem. Aby se digitální technologie využívaly jako běžný a samostatný nástroj,“ říká Jaroslav Fidrmuc, náměstek ministra školství.
Informatika jako předmět bude znamenat nejen výuku programování, ale zaměří se na rozvoj informatického myšlení, které se právě v programování využívá. V mnoha předmětech si žáci osvojují obecně známé postupy řešení. V informatice se zaměří na schopnost řešení vymyslet. Žák se naučí přeměnit problém v úkol.
S rozvojem těchto dovedností se dá pomocí moderních pomůcek začít už u nejmenších dětí.
Celý text naleznete v dnešní příloze Hospodářských novin Inovace ve vzdělávání
7 comments:
Dobrý den
Zamyslel se někdo nad tím, kdo a na čem to bude učit?
Do výpočetní techniky se už dávno ze žádných programů neinvestovalo.
Učitele to taky nikdo nenaučil. Napřed se musí vytvořit podmínky a až
pak něco požadovat. Jinak je to stejné, jako ta slavná inkluze.
v pol 90. let když jsem ve škole realizoval poč učebnu(ještě před indošem),byla vymakaná,všem jsem viděl na obrazovku a ze svého uč compu jsem mohl vyp/zap internet na žák pc,takže žádné surfovačky,ve které se to později zvrhlo,a v 7.-9.roč jsme měli předmět programování 2. hod odpoledne a používal jsem k výuce program BALTÍK,vyrobený nějakou moravskou firmou nemělo to chybu ,perfektní,druhou hodinu jsem pak věnoval praktickým věcem jako práce s poštou,schránkami,pozvánky,prezentace apod podle věku
dneska by již měla být filozofie jiná, samozřejné programování jako předmět nepovinný může mít své místo ale povinný předmět informatika/digitální technologie by měl mít filozofii dřívějšího prac vyuč (dílen) a žáci by se měli učit v praktickém ovládání a využívání digi technologii ,bude to ovšem finančně náročnější
Povinné programování pro všechny? Polplááách - Indoši mají zase pohotovost! A šachy povinné nebudou? Ty přeci také rozvíjejí myšlení.
Když porovnám podporu technického vzdělávání v 80. létech s tím, co napáchal NESYSTÉM RVP/ŠVP, je to rozdil asi jako Nebe a dudy. Základy technického vzdělání dostávaly děti v pracovním vyučování, které mělo část teoretickou i praktickou. Od sedmé třídy si mohly děti v ZŠ volily mezi povinně i nepovinně volitelnými předměty a systematičtěji byly podporované i volnočasové aktivity. Kde jsme v téchto věcech dnes?!
J.Týř
když ne šachy tak alespoň dámu,v kalmycku jsou šachy povinné,v kazachstánu zase mankala,atd. v mnohých asijských zemích jsou deskové hry školním předmětem,já jsem ještě před 89 vedl kroužek deskových her (viz příručky zapletala) ale s nástupem pc to šlo do kelu, dnes o to nemá nikdo zájem,evropa degeneruje prostřednictvím "chytrých" technologií,které z hlediska rozvoje myšlení jsou k ničemu
A proto ta Nokia dopadla jak dopadla. Samej odprvnítřidy programator a praktické použití o ničem.
Múže mi autor říci, v kterém že předmětu se má žáček školou povinný naučit prakticky používat počítač a textový a tabulkový editor? Nebo se to už nesmí?
Post a Comment