„Druhý stupeň základní školy je stupeň vzdělání, ve kterém máme největší problém. Většina problematických jevů v českém vzdělávání má zdroj tady. Důvod je například to, že je naše vzdělávání poměrně dost selektivní, takže po páté třídě vyvedeme velkou část populace na víceletá gymnázia. Na druhém stupni pak učitelům poskytujeme daleko menší podporu. Přitom jdou ty děti do puberty, je s nimi daleko horší komunikace. My nic neděláme pro to, aby to ti učitelé mohli lépe zvládat. Neříkal bych, že je to vina školy, je to vina systému,” říká Tomáš Feřtek v rozhovoru pro Český rozhlas Plus.
Tomáš Feřtek (eduin.cz) |
Na kvalitě druhostupňového školství se podle výzkumu odráží i jednotné přijímací zkoušky na maturitní obory, které se konaly poprvé letos na jaře. „Je to docela logické. Jestli budou základní školy posuzovány výhradně podle toho, kolik dětí se dostane na maturitní studium, omezí v 8. a 9. třídě vyučování na přípravu k testům,” říká expert.
„Ještě méně se věnují těm dětem, které na maturitní studium nejdou. To je ve výsledku třetina populačního ročníku. To jsou ti, se kterými budou mít potom pedagogové na učilištích ještě větší problém, než měli do teď. To je systémově špatný krok. Nová vláda by měla provést revizi, zjistit, co to způsobilo, a podle toho se zachovat,” věří Feřtek.
Celý rozhovor je ke stažení zde
4 komentářů:
"V rámci tohoto šetření se ukázalo, že na víceletá gymnázia neodchází vždycky jen ti nejtalentovanější, ale ti, jejichž rodina je motivovanější. Velká část odborné veřejnosti dnes soudí, že opětovný vznik víceletých gymnázií v 90. letech byla jedna z největších chyb toho systému,” popisuje. "
No, a jak to třeba s alternativními základkami? Neodchází tam taky převážně ti, jejichž rodina je motivovanější? Nevzniká nám tu v posledních pěti letech dakší z největších chyb toho systému?
A tak když nemáte o čem jiném psát pane, tak dál vypouštějte tyhle bláboly. Těch deset procent dětí, které si už v od šesté třídy mohli zvolit, že nastoupí na gymnázium, a tím pádem studovat na škole, na která většinou hodlají pokračovat i na střední to je opravdu pohroma a největší chyba. Můžete svoje "statistiky" něčím podložit? Vy jste se ptal dětí na VG na majetek jejich rodičů? Zkuste jiné téma. Třeba zpackanou inkluzi
Jednoznačně největší chybou českého polistopadového školství je, že se jej částečně zmocnili liessmannovští "experti", konzultanti a vůbec kdejaké roty šibalské lehkoživné. Ti "odborníci", kteří vám zítra vysvětlí, proč dnes selhalo to, co vám včera poradili.
Konstatování pana Feřteka, že obnovení víceletých gymnázií počátkem 90. let byla zásadní chyba, je naprosto správné. V tehdy dost zmatené době představa, že po padesáti letech navážeme na první republiku, byla lákavá. Víceletá gymnázia a Sokol do škol - nápady na změnu vzdělávání.
Stala se chyba. Trpí druhý stupeň. Pokud vzniká disproporce mezi poskytovaným vzděláváním na druhém stupni ZŠ a nižším stupněm VG, budou se rodiče o to víc snažit protlačit své děti do VG. Je zřejmé, kterým z nich se to spíš povede a kterým ne. Výsledek? Druhý stupeň mnohých ZŠ bude chátrat.
Rád bych si přečetl názory těch, kteří nyní na 2. stupni ZŠ vyučují, co by se s tím mělo dělat. Protože panuje určitá představa, že jen praktikující učitel/ka tomu rozumí.
Okomentovat