„V posledních letech sílí podpora věnovaná občanské výuce, a to zejména v důsledku vzrůstajícího ohrožení základních hodnot, jakými jsou mír, rovnost a lidská práva. Co však pojem občanská výuka vlastně představuje? Jakými formami a metodami se vyučuje? Jak jsou žáci v této oblasti hodnoceni? Mohou se znalosti občanské výchovy rozvíjet i mimo školu? Jaké podpory a proškolení se dostává učitelům?,“ to jsou témata jedné ze studií, na něž upozorňuje aktuální Přehled vybraných informací a zajímavostí ze zahraničí ČŠI.
Už před deseti lety experti v oblasti vzdělávání na základě realizovaného výzkumu jednoznačně potvrdili, že cesta k dosažení vyšší kvality ve vzdělávání vede zejména lepším ohodnocením pedagogických pracovníků. Ve většině členských států USA bylo v návaznosti na toto konstatování zavedeno přísnější individuální hodnocení práce učitelů, a to včetně zohlednění výsledků testů, které dosahují jejich žáci. V poslední době se však tento trend mění. V šesti státech – Aljaška, Arkansas, Kansas, Kentucky, Severní Karolina a Oklahoma – se hodnocení pedagogů v úzké závislosti na výsledcích dosahovaných žáky/student, zvláště u standardizovaných testů, zjevně opouští a oblastním školským úřadům je ponechána rozsáhlejší pravomoc ve volbě způsobů a forem, jimiž jsou učitelé hodnoceni. Jednoznačně to vyplývá mj. ze statistických údajů publikovaných Vzdělávací komisí USA a Národním centrem pro kvalitu učitelů. Podobné signály přitom přicházejí i z dalších států Unie. Uvedené změny jsou důsledkem nového rozvolnění centrální zákonodárné politiky, jež vešlo ve známost pod názvem nového federálního vzdělávacího zákona “Každý žák uspěje” (Every student succeeds).
Celý Přehled je ke stažení zde
0 comments:
Post a Comment