Současné technologie nám umožňují pozorovat přírodu z malých i velkých vzdáleností. Pomocí dalekohledů pozorujeme vesmír a pomocí mikroskopů se díváme zblízka na povrch přírodních materiálů. Existuje způsob, jak využít mobilní telefon v kombinaci s běžným školním mikroskopem při výuce chemie. Projekt, který jsem realizovala na základní škole, žákům představil jednu z metod studie minerálů a hornin – polarizační mikroskopii.
Při běžném pozorování by nitro krystalu zůstalo skryto. Průchodem polarizovaného světla dokážeme barevně zviditelnit krystaly chemických látek. V kombinaci s mobilním telefonem zdokumentujeme pestrou paletu barev, kterou nám poskytuje polarizační mikroskopie. Toto pozorování je vhodné zařadit do předmětů chemie a informatika s přesahem do fyziky a biologie. Zamýšlená aktivita může být realizována jako kombinace skupinové laboratorní práce a individuální práce žáka se svým mobilním zařízením. Je náročnější na organizaci, ale pokud se podaří žáky vhodně motivovat, je úspěch zaručen.
Příprava celého projektu nebyla jednoduchá, avšak výsledky práce žáků byly dostatečnou odměnou. Nejvíce času mi zabralo nalezení vhodné metody, jak obejít polarizační mikroskop. Nejsem fyzik, a tak jsem se musela pustit do studia polarizační mikroskopie. Další problém, který jsem řešila, byla polarizační fólie. Získat fólii z monitoru nebyla nejvhodnější cesta. Ta totiž obsahuje lepidlo, kvůli němuž je i po jeho odstranění pozorování velmi neostré. Vhodnější je objednat fólii novou.
Následovaly pokusy s mikroskopem a novou polarizační fólií. Bylo nutné vybrat vhodné vzorky (kyselina citronová, modrá skalice, thiosíran sodný, acylpyrin a další léčiva, vitamíny) a vyzkoušet vhodné zvětšení a natočení polarizačních fólií tak, aby vzniklé obrazy byly co nejdokonalejší. Potenciál digitálních technologií je v přírodních vědách obrovský. Žáci je mohou využít též k zaznamenání aktivit jako důkaz výsledků jejich práce. Ve fázi přípravy projektu též bylo nutné vyřešit způsob pořízení digitálního záznamu.
Celý text naleznete zde
3 comments:
mobilní telefony do školy nepatří a měly by se po vstupu do školy odevzdávat u vchodu jak jest to mnohde na západě,především v usa=náš vzor,běžné
Ano, tak jako to bylo s magnetofony, digitálními hodinkami, kalkulačkami, tranzistoráky, walkmany, tablety, telefony atd.
A vy jste to někdy zkoušela? A co Vám na to řekli rodiče, kteří jsou zvyklí, že se jim jejich robátka každou hodinu hlásí a ještě svůj krátký řetěz považují za svobodu.... Smartphon je prostě také telefon. A ten zakázat asi nejde. Rodiče jeho přítomnost u své ratolesti považují za bezpečností spojení. A to je ta potíž.
Nevím, není to celkem dost práce na experiment, jehož podstatu pochopí tak 50 středoškoláků řešících fyzikální olympiádu nebo sočku? Je polarizace světla v RVP ZŠ nebo RVP-G?
Otázka k planému zamyšlení - měl by se "výzkum a vývoj" na pedagogických školách zaměřit spíš na usnadnění procesu učení nebo na využití moderních technologií? Podle mediálních výstupů mi přijde neúměrný důraz na ty technologie...
Post a Comment