Učitelé zřejmě trochu přilepšují chlapcům v matematice a dívkám v češtině. Podle vedoucího oddělení metodik a analýz ČŠI Petra Suchomela to vyplývá z průzkumu, který v minulém školním roce udělala Česká školní inspekce (ČŠI) při testování žáků v 5. a 9. třídách základních škol. Chlapci měli v testech lepší výsledky v matematice a fyzice, zatímco dívky byly šikovnější v češtině a také přírodovědě a hudební a výtvarné výchově. ČŠI ale zároveň zjistila, že i za srovnatelný výkon dostávali někdy chlapci od pedagogů v matematice lepší známku než dívky. U dívek to bylo naopak v češtině. Informuje ČTK
Suchomel poznamenal, že případné přilepšování známek chlapců v matematice a dívek v češtině by jen podporovalo genderové stereotypy, které se odráží i na trhu práce. Rozdělení některých profesí na téměř výhradně mužské, nebo ženské má přitom podle odborníků řadu negativních dopadů na společnost a ekonomiku. "Je otázka, jak se pak ten začarovaný kruh dá přetrhnout," podotkl expert ČŠI.
Firmy si v současnosti stěžují na nedostatek absolventů technických oborů, kde převažují muži. Odborníci doufají, že i dívky budou v budoucnosti svou kariéru směřovat více do některého z technických oborů.
Zatímco v Evropě tvoří ženy například 20 procent absolventů oboru informatiky, v České republice je to 16 procent.
Celý text naleznete zde
2 komentářů:
"ČŠI ale zároveň zjistila, že i za srovnatelný výkon dostávali někdy chlapci od pedagogů v matematice lepší známku než dívky."
Tak by mne zajímalo, jak se tohle zjišťuje. Opravdu nevím. Jenom tím, že jsou odlišné výsledky? Že za 13 bodů dám chlapci trojku, dívce čtyřku? Že při opravě přihlédnu k osobě a tam bod přidám, tam uberu? Při testu?
To by mne tedy také zajímalo. Dokážu si představit, že hodnocení může být ovlivněno nějakými vědomými či nevědomými preferencemi při slohu nebo ústním zkoušení, ale tam se dá taky těžko posoudit, jestli byly dva výkony opravdu stejné nebo ne.
Okomentovat