„Nejdůležitější část programového prohlášení vlády Andreje Babiše – ta o vzdělávání – by mohla mít jen jednu větu. Žádné zaklínání prioritou školství, všestranným rozvojem dětí, neřku-li požadavky pracovního trhu. Stačilo by: v roce 2018 zvýšíme platy učitelů na základních a středních školách o 30 procent a v dalších letech tak, aby v roce 2020 dosahovaly aspoň 80 procent platů ostatních vysokoškolsky vzdělaných lidí. Tečka. Pak slib promítnout do rozpočtu na rok 2018 – je to zhruba 20 miliard ročně – a do finančního výhledu na další léta,“ říká Petr Šabata v komentáři pro Český rozhlas.
Petr Šabata (facebook.comú |
Ano, ano, bylo by skvělé mít nějakou rozumnou ucelenou strategii vzdělávání a bylo by nanejvýš žádoucí udělat revizi nedávných kroků - inkluze, státní maturity, jednotné přijímačky na střední školy.
Ale jsou přinejmenším tři velmi dobré důvody, proč vsadit vše na jednu kartu, tedy na dramatické zvýšení učitelských platů: Nejkratší cesta ke zlepšení vzdělávání vede totiž právě přes učitele.
Když John Hattie z Melbournské univerzity udělal analýzu 65 tisíc studií, které se zabývaly možnostmi zlepšení vzdělávání (velikost třídy, vybavení, způsob financování), dospěl k jednoznačnému závěru: na prvních dvaceti příčkách žebříčku byla jen a jen opatření, která má v moci učitel ve třídě.
Připomeňme, že český systém dává kantorům celkem velkou svobodu v tom, co a jak učit. Když teď zainvestujeme do učitelů, ti nejlepší zůstanou za katedrami, talentovaní mladí lidé zamíří na pedagogické fakulty a také odborníci odjinud si dají říct a půjdou učit naše děti.
Celý text a komentář ke stažení naleznete zde
5 comments:
Dříve na to stačil selský rozum, dnes politiky nepřesvědčí ani metastudie. Vše je o subsidaritě, na místo vnucované globality. Proto právě Finský systém je založen na podpoře a profesionalitě učitele .. a myslím si, že ani nemají kariérní řád a jsem si zcela jistý, že nemají inspekci.
Na tomto textu mě nejvíce zaujali ti "odborníci odjinud". Jsou zmiňováni snad v každém článku o penězích ve školství, protože až přijdou, české školství se šmahem zlepší o několik úrovní. Ti staří zkostnatělí učitelé odejdou a nastoupí mladí perspektivní odborníci. Kdo to ale je konkrétně? Je to lékař, který místo léčení bude učit biologii a chemii? Lesní inženýr biologii a zeměpis? Právník ZSV a angličtinu? Dopravní inženýr zeměpis a fyziku? Absolvent AMU hudební a výtvarnou výchovu? Už se na tu dobu těším.
Pokud budou za práci slušné peníze, pak bude i zájem schopných lidí tuto práci dělat.
Jinak pokud můžou, utečou. Platí to jak pro školství a zdravotnictví, tak pro ostatní profese.
Zaměstnavatel, který to nepochopí dlouho v dynamickém konkurenčním prostředí nepřežije.
Otázkou je, jestli v ČR je dynamické konkurenční prostředí a jak dlouho ještě bude.
Ale co to je, že cesta vede přes učitele? Představa, že odkudsi přivábíme na slušný plat do školství schopné, moudré lidi, je naivní. Jednak v národě není dost takových - copak to nevidíte? Takoví mají dobrá místa, proč je měnit? Nepadají z nebe, musejí vyrůst, vychovat se, profesně se vzdělávat. A navíc vyrůstají v kulturním, vstřícném a podpůrném prostředí - vidíte něco takového kolem? Jednotliví bojovníci, kteří se prosadili, to není model do školství, kde jde o rozvoj všech a společně. Ano, na pár místech se takové poměry podařilo dobrým lidem vytvořit, ale to by musely být na většině území... To, co máme po vládách žádat, je právě taková podpora rozvoje profesionality a podpora kultury školy. Nezačínat až od učitelské přípravy, ne až v nějakých školeních pro učitele v terénu - je potřeba dát peníze a dost volnosti na to, aby si učitelstvo a rodiče a obce mohly pomáhat, vzájemně se podporovat v tom, co umějí dobrého, a v tom jak odstraňovat, co nám nejde. Jasně že dobří učitelé mají největší vliv na pokrok žáků. Jenomže ono je to jinak: oni dokážou vytvořit výborné vztahy se žáky, a tahle atmosféra zájmu, důvěry, vstřícnosti, píle a spolupráce, to je to, co vynáší třebas Finy nebo Ontario na špičku. To tvrdí ty velké metavýzkumy, a myslím, že to je potvrzeno i zdravým rozumem a zkušeností - pokud nám to ovšem bylo dopřáno.
Zadruhé: Učitelství si nepochybně zaslouží významně slušné platy, tedy o něco lepší než je státní průměr. Od koho si je zaslouží? Mám dojem, že si většina lidí myslí, že od státu. OK, státní školství musí být živeno státem. Ale učitelé si platy zaslouží od občanů, to oni jsou ten stát. Ne kterási dočasná vláda. O naše děti se učitelé zaslouží, o budoucí spoluobčany našich dětí. Aby zdejší lidé nevolili demagogy, aby se k sobě všichni slušně chovali, aby uměli mít radost ze života, kterou neškodí druhým, a aby přiměřeně pracovali. To všecko učitelé nezajistí, ale zaslouží se o to, pokud školství dobře funguje a pokud právě o to vlády a úřady dbají a nedusí ho byrokracií, kontrolorstvím a svalováním odpovědnosti níž a níž.
Zatřetí: Zvýšit platy se musí všem, ne jen těm několika převýborným. Nové, schopné, přemýšlivé a humánní zaměstnance dnes nemůžou najít ani jiné obory! Myslet si, že je máme odněkud přelanařit, to je podle mě typické "manažerské" myšlení. Ostatně ti schopní lidé by zase scházeli jinde. Větší platy a lepší podmínky pro skutečnou učitelskou práci - to je to první, co se musí stát, aby potom bylo možné žádat, že každý učitel dělá to nejlepší, co umí. Pak se teprve uvidí, že to někde nejde, a bude se hledat, jak to zlepšit. Ale nepředstavujte si, že lze, jako v někde v prodejně hadříků prodavače, vyměnit dětem učitele za schopnějšího každý rok, i kdybyste takové měli po ruce. Právě ten vztah mezi učitelem a třídou dělá výsledky - ať už vyučuje jakoukoliv "metodou". (Ovšemže učitel osobnostně vadný a odborně neschopný si vztah se žáky nevytvoří, takže platí pravidlo 1).
Začtvrté: Není žádné jedno místo, kde se má změna k lepšímu začít. V rodině? A kdo to zařídí? Na učitelské fakultě? A kdo ji k tomu přiměje? Na ZŠ či SŠ? Na ministerstvu? Všude najednou a každý kolem sebe, tak se vyvíjí kultura už tisíce let. Ovšem, v nekulturních národech to lid očekává od osvíceného cara. Výsledky známe.
Česko se bez dramatické změny ve školách celkem rychle propadne mezi chudé zanedbané země.
-o dramatickém propadu rozhodne ruka trhu až u nás zavře automontovny
Ale jsou přinejmenším tři velmi dobré důvody, proč vsadit vše na jednu kartu, tedy na dramatické zvýšení učitelských platů: Nejkratší cesta ke zlepšení vzdělávání vede totiž právě přes učitele.
-hluboký omyl,dramatické zvýšení platů nic neřeší,je to cesta nikam ikdyž jest nejkratší,jedině ta ucelená rozumná strategie vzdělávání je ta správná cesta,ale není nejkratší
Když John Hattie , dospěl k jednoznačnému závěru: na prvních dvaceti příčkách žebříčku byla jen a jen opatření, která má v moci učitel ve třídě.
-taková opatření mají smysl a výsledek pouze v chaotickém, nesystémovém prostředí protože krátkodobě nahrazují ten systém
Připomeňme, že český systém dává kantorům celkem velkou svobodu v tom, co a jak učit. Když teď zainvestujeme do učitelů, ti nejlepší zůstanou za katedrami, talentovaní mladí lidé zamíří na pedagogické fakulty a také odborníci odjinud si dají říct a půjdou učit naše děti.
-ano,systém dává takovou volnost že si každý může dělat co chce bez ohledu na výši platu
-peníze nejsou hlavním důvodem zůstat za katedrami
-státní sektor nikdy a nikde nemůže co do výše platu konkurovat soukromému
-dovedete si představit kdyby ti všichni schopní zamířili a ty desítky pedagogických fakult,kam by šli po jejich absolutoriu učit?počet absolventů přesahuje několikanásobně počet volných míst v praxi,nebo vyměníte během dvou tří let všechny učitele nad 35 let?
Post a Comment