Výběr náměstka ministra školství Roberta Plagy (39, ANO) na šéfa resortu nevyvolal u odborníků emoce, ať už kladné, nebo záporné. Pokud se skutečně stane ministrem, ocení, že jde o člověka obeznámeného s chodem úřadu, ale jinak o jeho postojích mnoho nevědí. Slibují si od něj hlavně to, že se s nimi bude bavit. „Zná vnitřní chod, ale že by se projevoval v nějaké vzdělávací politice, jsem nezaznamenal. Je to třeba lepší, než kdyby tam šel někdo zvenku. Ale zároveň to není nikdo, o kom bychom věděli, co chce dělat,“ řekl Právu Tomáš Feřtek ze spolku EDUin, který se vzděláváním dlouhodobě zabývá.
Robert Plaga (msmt.cz) |
„Paní Valachová ani pan Štech s námi vůbec nekomunikovali,“ postěžoval si s tím, že na připomínky k vyhláškám dostávali buď málo času, anebo nebyly brány v potaz.
Celý text naleznete v dnešním vydání deníku Právo
4 komentářů:
Feřtek a Sarközi poskytli budoucímu ministru své polibky smrti. Litující se gratulanti.
Tak jsem čekal, že se k připravovanému ministrovi vyjádří nějaká ta komora, asociace, či prostě někdo fundovaný, a néééééééé zase pan Feřtek.
Nikdo ho nezná, tak jsou opatrní. Měl by znát chod MŠMT. Jestli rozumí školství se uvidí. Bude záležet jaké poradce si zvolí a komu bude naslouchat. Někteří se tedy zviditelňují, aby si jich všiml.
Blíží se konec informační a komunikační omezenosti v MŠMT?
EDUin je obecně prospěšná společnost založená roku 2010 Tomášem Feřtkem, Zdeňkem Slejškou a Lucií Slejškovou...
Proč EDUin
Protože…
zde neexistuje organizace, která by se věnovala systematické propagaci vzdělávání – chceme proto veřejnosti zprostředkovat přehled o všem, co se ve vzdělávání děje...
veřejnost se dozvídá o vzdělávání dětí jen málo srozumitelných informací – chceme proto zpřístupnit otázky a trendy současného vzdělávání srozumitelnou formou...
politici tématu vzdělávání věnují obvykle pouze okrajovou pozornost a nejsou nuceni dát mu prioritu – chceme proto nestranně informovat veřejnost (voliče), aby si mohla utvořit představu, co po svých politicích žádat.
http://www.eduin.cz/o-nas/
Důvod vzniku Eduin je zřejmý a legitimní. Eduin má pravdu v tom, že MŠMT nevykonává řádně svou komunikační funkci a supluje to, co má dělat a nedělá MŠMT a také, myslím, třeba Národní ústav pro vzdělávání (NÚV). Smutné není to, že Eduin se o něco snaží. Smutné je především to, že MŠMT a jím řízené organizace ani ostatní spolky evidentně dodnes neplní své základní funkce až do té míry, že média se bez Eduinu jaksi "neobejdou". Podívejme se z tohoto hlediska třeba na pokyny MŠMT (například v NÚV, pokud vím, platí něco obsahově podobného):
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy
Č. j. MSMT-21689/2016-1
Pokyny ředitelky Kanceláře ministryně školství, mládeže a tělovýchovy k zásadám komunikace s médii v rámci MŠMT
Čl.1
Obecné zásady komunikace s médii
(1) Všichni zaměstnanci MŠMT, včetně zaměstnanců přímo řízených organizací (dále jen „zaměstnanci“) musí mít při vystupování jménem ministerstva na zřeteli širší souvislosti a dbát na to, aby jejich aktivity nebo prohlášení byly plně v souladu s těmito zásadami a s hodnotami ministerstva. Musí mít na paměti, že každé takové vystoupení spoluutváří image ministerstva.
(2) Žádný ze zaměstnanců nekomunikuje s médii bez vědomí pracovníků oddělení vnějších vztahů a komunikace. Komunikovat přímo s médii může pouze ministr, náměstci, tiskový/á mluvčí, vedoucí oddělení vnějších vztahů a komunikace, zaměstnanci tohoto oddělení a pro jednotlivé případy pověření zaměstnanci....
Čl. 2
Jak komunikovat s médii
(3) Pokud bude zaměstnanec kontaktován médii a není ke styku s nimi pověřen, odmítne komunikaci s novináři co možná nejpřátelštějším způsobem. Např.: „Omlouvám se, ale nejsem za ministerstvo pověřen stykem s médii. Prosím, kontaktujte oddělení vnějších vztahů a komunikace. Děkuji.“ Toto platí nejenom na pracovišti, ale i mimo něj včetně času mimo pracovní/služební dobu...
http://www.pedagogicke.info/2017/11/janek-wagner-domnivam-se-ze-o.html
Kdo, jak a proč przní české školstvi?
Proč například NÚV a NIDV nezveřejňují dostatek průběžných informací k systémovým koncepcím MŠMT a nepořádají k nim dostatečný počet doprovodných akcí pro školskou veřejnost?
Proč NÚV např. nezveřejňuje týdenní přehledy dění ve vzdělávání a nepořádá častěji informační semináře a konference pro pedagogickou veřejnost?
Proč to za MŠMT, NÚV a NIDV mnohdy vlastně dělá Eduin a proč to dělá tím způsobem, jakým to dělá?
Proč MŠMT neinformuje řádně veřejnost o svých koncepcích a přenechává tím zbytečně iniciativu a příležitost k mnohdy i vulgární kritice nevládním organizacím?
http://www.ceskaskola.cz/2016/04/jiri-tyr-kdo-jak-przni-ceske-skolstvi.html
Představte si, že jste novinář, který se na něco ptal třeba ředitele odboru v MŠMT a dověděl se, že ten ředitel nesmí bez předchozího svolení věrchušky s médii komunikovat. Nešli byste pak radši taky třeba za Eduin, který je k odpovědím pohotově k dispozici?
Je myslím dobře, že ministrem bude někdo, kdo tuhle situaci v MŠMT zná a kritizuje ji. Doufejme, že ji bude chtít, umět a moci změnit k lepšímu.
J.Týř
Okomentovat