„Jaký vliv na kvalitu výuky má to, jak je hodina organizovaná. V českých školách převažuje takzvaná frontální výuka. Jak ukazují data České školní inspekce, v 87 % hodin učitel stojí před tabulí, vykládá a všechny dělají celou hodinu to samé. Podle nové studie ekonomického institutu CERGE-EI, která srovnává moderní výukové metody s klasickými, má spolupráce dětí během vyučování pozitivní vliv na jejich vnitřní motivaci a sebevědomí. Na výzkumu se podílel Daniel Münich, ekonom ze think tanku Idea při institutu CERGE-EI," uvádí rozhovor Radiožurnálu moderátor Tomáš Pavlíček.
Daniel Münich (youtube.com) |
A pokračuje vysvětlením, proč přes zjevné výhody moderních metod, trvá tak mnoho českých učitelích na tradičním přístupu: „Víme, že máme velice průměrně starou populaci učitelů a oni jsou, jako všichni jsme konzervativní, to znamená, že jestliže někdo učil 20 let nějakou metodou, tak prostě už těžko se nějak změní. Takže většina starších učitelů používá stále tyto metody. Pak je to o velikosti tříd, takže třeba na gymnáziích jsou třídy hodně velké, protože každý chce být na gymnáziu, takže ty třídy jsou naplněny hodně a takže tam v těch velkých počtech žáků už potom moc tyto metody používat nelze.“
Celý rozhovor v rámci pořadu Hlavní zprávy – rozhovory a komentáře bude ke stažení zde
8 comments:
"Jaký vliv na kvalitu výuky má to, jak je hodina organizovaná. V českých školách převažuje takzvaná frontální výuka. Jak ukazují data České školní inspekce, v 87 % hodin učitel stojí před tabulí, vykládá a všechny dělají celou hodinu to samé."
Když se zaměňuje frontální výuka za výklad, co si o tom myslet. Nedej bože, aby to byl expert na školství.
I když www.rvp.cz definuje rozdíl, tak v podání mnohých učitelů je to skoro to samé.
http://wiki.rvp.cz/Knihovna/1.Pedagogicky_lexikon/F/Frontalni_vyuka
Umožňuje pasivitu, nevytváří diferenciaci, natož indidividuální přístup, nerozvíjí komepetenci k učení, + systematizuje a zpřehleddňuje, .. šetří čas na úkor rozvoje žákovy osobnosti a učitelovy profesionality ..
Výuka potřebuje oba typy přístupů, jak frontální tak diferencovaný, druhý dává příležitosti a motivuje .. a první pak zase sešněrovává divergenci, která zákonitě musí nastat. Když se obě formy sladí, motivace ještě vzrůstá. Učitel se musí naučit optimalizovat své přístupy.
Pokud je ve třídě špatné klima (a učební "naučená bezmocnost") .. pak to učitele ani do jiných forem výuky nepouští. Jenže špatné klima je mj.také důsledkem kantorovy osobnosti. Tak kde začít kopat dříve?
Žádám o vysvětlení, z jakého konkrétního důvodu byl můj předchozí příspěvek smazán. Zároveň požaduji jeho obnovení. Děkuji.
Urážlivý, nevěcný výkřik, obnoven nebude. Hezký večer!
V tom případě odstraňte původní text. Nevěcný, urážlivý.
S Komárkem nemá cenu diskutovat, je to Bůh. Schválně jak dlouho tady toto vydrží.
Frontální výuka je forma výuky z pohledu počtu účastníků. Při frontální výuce může probíhat výklad, diskuze, vysvětlování, brainstormíng aj. Výklad je metoda. Při výkladu nic jiného probíhat nemůže. Maximálně múže posluchač spát.
Každý slušný učitel používá celé spektrum metod. A výklad k nim také patří.
Tendenční informace na RVP nejsou směrodatné a jsou často chybové a zavádějící.
Doporučuji neznalým spíše pevnou knihu nebo spolehlivější zdroj.
Post a Comment