Daniel Münich: Moderní vyučovací metody nabízejí žákům vnitřní motivaci a chuť učit se celý život

Wednesday, December 6, 2017 ·

„Jaký vliv na kvalitu výuky má to, jak je hodina organizovaná. V českých školách převažuje takzvaná frontální výuka. Jak ukazují data České školní inspekce, v 87 % hodin učitel stojí před tabulí, vykládá a všechny dělají celou hodinu to samé. Podle nové studie ekonomického institutu CERGE-EI, která srovnává moderní výukové metody s klasickými, má spolupráce dětí během vyučování pozitivní vliv na jejich vnitřní motivaci a sebevědomí. Na výzkumu se podílel Daniel Münich, ekonom ze think tanku Idea při institutu CERGE-EI," uvádí rozhovor Radiožurnálu moderátor Tomáš Pavlíček.


Daniel Münich (youtube.com)
Podle Münicha využívání moderních metod ve výuce nesnižuje výsledky žáků ve standardních testech a naopak přináší jednu zásadní výhodu: „...nevadí jim se učit v dalším životě, není to otrava, chtějí se učit, což je pro moderní svět strašně důležité, protože škola není to poslední místo, kde se budu muset lidé učit. Takže to je strašně důležitý vklad do budoucna. Ochota a schopnost učit se,“ vysvětluje Münich.

A pokračuje vysvětlením, proč přes zjevné výhody moderních metod, trvá tak mnoho českých učitelích na tradičním přístupu: „Víme, že máme velice průměrně starou populaci učitelů a oni jsou, jako všichni jsme konzervativní, to znamená, že jestliže někdo učil 20 let nějakou metodou, tak prostě už těžko se nějak změní. Takže většina starších učitelů používá stále tyto metody. Pak je to o velikosti tříd, takže třeba na gymnáziích jsou třídy hodně velké, protože každý chce být na gymnáziu, takže ty třídy jsou naplněny hodně a takže tam v těch velkých počtech žáků už potom moc tyto metody používat nelze.“

Celý rozhovor v rámci pořadu Hlavní zprávy – rozhovory a komentáře bude ke stažení zde

8 comments:

mirek vaněk said...
December 6, 2017 at 10:57 AM  

"Jaký vliv na kvalitu výuky má to, jak je hodina organizovaná. V českých školách převažuje takzvaná frontální výuka. Jak ukazují data České školní inspekce, v 87 % hodin učitel stojí před tabulí, vykládá a všechny dělají celou hodinu to samé."

Když se zaměňuje frontální výuka za výklad, co si o tom myslet. Nedej bože, aby to byl expert na školství.

Unknown said...
December 6, 2017 at 1:41 PM  

I když www.rvp.cz definuje rozdíl, tak v podání mnohých učitelů je to skoro to samé.
http://wiki.rvp.cz/Knihovna/1.Pedagogicky_lexikon/F/Frontalni_vyuka

Umožňuje pasivitu, nevytváří diferenciaci, natož indidividuální přístup, nerozvíjí komepetenci k učení, + systematizuje a zpřehleddňuje, .. šetří čas na úkor rozvoje žákovy osobnosti a učitelovy profesionality ..

Výuka potřebuje oba typy přístupů, jak frontální tak diferencovaný, druhý dává příležitosti a motivuje .. a první pak zase sešněrovává divergenci, která zákonitě musí nastat. Když se obě formy sladí, motivace ještě vzrůstá. Učitel se musí naučit optimalizovat své přístupy.

Pokud je ve třídě špatné klima (a učební "naučená bezmocnost") .. pak to učitele ani do jiných forem výuky nepouští. Jenže špatné klima je mj.také důsledkem kantorovy osobnosti. Tak kde začít kopat dříve?

Jiří Legner said...
December 6, 2017 at 9:19 PM  
This comment has been removed by a blog administrator.
Jiří Legner said...
December 6, 2017 at 10:33 PM  

Žádám o vysvětlení, z jakého konkrétního důvodu byl můj předchozí příspěvek smazán. Zároveň požaduji jeho obnovení. Děkuji.

Michal Komárek said...
December 6, 2017 at 11:17 PM  

Urážlivý, nevěcný výkřik, obnoven nebude. Hezký večer!

Vera said...
December 7, 2017 at 7:08 AM  

V tom případě odstraňte původní text. Nevěcný, urážlivý.

Datel said...
December 7, 2017 at 7:26 AM  

S Komárkem nemá cenu diskutovat, je to Bůh. Schválně jak dlouho tady toto vydrží.

mirek vaněk said...
December 7, 2017 at 7:35 AM  

Frontální výuka je forma výuky z pohledu počtu účastníků. Při frontální výuce může probíhat výklad, diskuze, vysvětlování, brainstormíng aj. Výklad je metoda. Při výkladu nic jiného probíhat nemůže. Maximálně múže posluchač spát.
Každý slušný učitel používá celé spektrum metod. A výklad k nim také patří.

Tendenční informace na RVP nejsou směrodatné a jsou často chybové a zavádějící.
Doporučuji neznalým spíše pevnou knihu nebo spolehlivější zdroj.

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.