V Severočeském kraji žijí podle úřadů stovky negramotných lidí, kteří se neumějí podepsat, nedokážou číst ani psát. A přibývá jich. Neschopnost pracovat byť jen s jednoduchým textem se ovšem netýká jen starých lidí, ale i třicátníků a mladších. Reportáž přináší MF DNES.
Zkušenosti většiny různých sociálních organizací jsou podobné. Pracují s lidmi, které rodiče do školy téměř neposílali, protože je nutili pomáhat při sběru železa nebo s péčí o sourozence. „Jedna pětačtyřicetiletá paní neumí číst, nezná hodiny, datum, chronologický postup dnů v týdnu, o měsících nemluvě. Každý doručený dopis jí musíme přečíst a jednoduše vysvětlit, což je ale vzhledem k jejímu sníženému intelektu úkol téměř nemožný,“ popsala Helena Fadrhonsová z mostecké oblastní charity.
Negramotných pak přibývá hlavně kvůli tomu, že řada rodin hlavně v ghettech a na ubytovnách žije ze dne na den a vzdělání pro ně není důležité. Rodiče mají za to, že školu sami nepotřebovali, tak proč by měla být dobrá pro jejich děti.
Podle Pavla Majeráka z teplické oblastní charity se bohužel negramotnost týká více mladých vzdělávaných po roce 1989. „Praktická negramotnost, kdy lidé jsou schopni přečíst slovo či kratší text, nicméně nejsou schopni pochopit smysl vět a delšího textu, je velmi rozšířená. Prakticky negramotných klientů je 20 až 25 procent. A má to vzrůstající tendenci,“ poznamenal Majerák.
Celý text naleznete v dnešní MF DNES
7 komentářů:
"Negramotných pak přibývá hlavně kvůli tomu, že řada rodin hlavně v ghettech a na ubytovnách žije ze dne na den a vzdělání pro ně není důležité. Rodiče mají za to, že školu sami nepotřebovali, tak proč by měla být dobrá pro jejich děti."
---
A co z toho může škola vlastně vyřešit?
A stejne za to muze skola a basta.
Tak nějak jsem si naivně myslela, že zanedbávání školní docházky má na starosti sociálka...
xxx: pořád častý podpis. - Typický případ politicky korektní lži?!
Cože? POŘÁD anebo UŽ ZASE častý podpis?!
Dovoluji si vyslovit názor, že ve svém rozsahu tu jde o nový jev, který je PŘIROZENÝM důsledkem tzv. "politické korektnosti", ve skutečnosti však zmatečně lživé ideologizace (chaotizace) politiky, veřejného prostoru i školství samotného.
Není to (jen) prostou "změnou životního stylu", jak se domnívá tisková mluvčí MŠMT. Je to dáno především lživou ideologizací veřejného prostoru i školství samotného. Lež je například nazývána "polititickou korektností", protisystémová opatření (překompetentněné RVP, inkluze, Kariérní (ne)řád atd.) jsou prohlašována za opatření systémová. Demagogický názor či dokonce diktát "neoliberálních politruků" má v médiích i v MŠMT mnohdy větší váhu než věcně správný odborný názor. Udržet si v tom systematickém (post faktickém) matení pojmů, které vykazuje znaky novodobé DIKTATURY LŽI, jako rodič nebo učitel důstojnost je i pro rodiče i pro učitele čim dál těžší. Tohle vše se nutně musí projevit i v)) gramotnosti dětí i dospělých.
http://www.ceskaskola.cz/2017/11/problemy-se-ctenim-ma-petina-deti.html
Proč jde o přirozený důsledek? Proč by na lež rezignovaní a proti lži pasivně rezistentní prostí lidé, kteří nejsou s tou chaotickou DIKTATUROU LŽI ztotožniěni, měli třeba jen posílat děti do školy? Proč by měli číst nějaké složitosti, když mají svůj názor a svá práva, když vidí, že sociální dávky dostanou ke svým všelijakým přivýdělkům i za ty tři křížky? Mají přeci svůj názor a práva a to stačí, ne? Vždyť to u těch politickych politruků vidí, že to i u nich tak funguje. Tak proč o tom ještě číst a psát...
J.Týř
Třemi křížky by se měl podepisovat člověk, který má minimálně devět tříd ZŠ. Pokud se jedná
o osobu s akademickým titulem, měla by se podepisovat čtyřmi křížky, aby byl rozdíl ve vzdělání patrný na první pohled.
Ale pak by měla za prvním křížkem následovat tečka, ne?
;-)
Okomentovat