Tvořivější zkouška. Budoucí učitelé si místo našprtaných odpovědí budou připravovat projekt ukázkové hodiny

pondělí 6. listopadu 2017 ·

Děkan pražské pedagogické fakulty Michal Nedělka má plán, jak udělat státní zkoušku budoucích učitelů tvořivější a bližší praxi. Chce, aby si každý student připravil ukázku konkrétní vyučovací hodiny a o ní si pak se zkušební komisí povídal. Novinku by škola chtěla zavést od roku 2019. K tématu se vrací týdeník Respekt.


„Když jsem začínal učit, věděl jsem toho dost o svém oboru i metodách výuky,“ vzpomíná Michal Nedělka na osmdesátá léta, kdy po pražské pedagogické fakultě začal učit na základní umělecké škole a na gymnáziu. „Leckdy jsem ale nevěděl, jak spojit vyučovací látku a způsob její výuky v hodině. Na to jsem si musel přijít úplně sám.“

Když se pak v devadesátých letech vrátil na fakultu jako garant studijního oboru hudební výchova, měl svoji někdejší nepřipravenost na reálný život učitele na paměti. Prosadil, aby studenti u magisterské zkoušky mluvili nejen o hudbě a didaktice – ve stylu otázka, odpověď –, ale také si připravili to, co chce nyní rozšířit na celou fakultu: ukázkovou hodinu.

Podle Nedělky má tahle novinka řadu výhod. Především, studenty tvořivý přístup baví víc než se navrčet odpovědi na zadané otázky. Navíc praktičtější přístup míří k letité bolesti přípravy zdejších kantorů – nejen že mají málo praxe mezi lavicemi, ale tak jako kdysi Nedělku je nikdo moc neučí, jak teoretické poučky přetavit v zajímavou hodinu. A je známá věc, že podoba zkoušky ovlivňuje výuku, takže by se fakulta mohla posunout jednoznačně žádoucím směrem.

„Nápad je to výborný,“ připouští známá osobnost českého školství, Ondřej Hausenblas z katedry české literatury na fakultě, kterou Nedělka vede. „Student musí prokázat, že věcem opravdu rozumí.“

Celý text naleznete v aktuálním vydání týdeníku Respekt

12 komentářů:

Anonymni z 21:30 řekl(a)...
6. listopadu 2017 v 9:40  

„Student musí prokázat, že věcem opravdu rozumí.“

A jak to prokáže? Tím "našprtaným" projektem?

Nowak řekl(a)...
6. listopadu 2017 v 10:08  

Tento návrh vyvolává u novinářů vlnu nadšení. Projevují tím svoji naivitu (je otázka, jestli tohle neříct taky o panu děkanovi).
1. Obory jsou přece jen různé -HV je něco jiného než F. (Všiml jsme si, že nejvíc publikací z didaktiky je pro různé sportovní disciplíny.)
2. Dávno vládne představa, že učitelé z VŠ znají teorii oboru, jen to praktické uplatnění. Není to pravda.
3. Je moc hezké připravit ukázkovou hodinu - na papíře, v počítači. Je otázka, co z toho bude ve třídě. Co třeba hodinu před písemkou, poslední hodinu v pátek ...

Vladimír Stanzel řekl(a)...
6. listopadu 2017 v 11:14  

Titulek je vlivem pasáže o šprtání opět ukázkou novinářské hlouposti a povrchnosti. Snaha pdf je chvályhodným malým krokem kupředu; lepší by ale bylo, kdyby museli předvést hodinu prakticky - třeba kdykoliv během pátého ročníku - pořídil by se záznam a o něm by se pak diskutovalo. Jenže to je velmi časově a organizačně náročné.

mirek vaněk řekl(a)...
6. listopadu 2017 v 12:27  

Já teda nevím v čem je to nové.
My před 30-ti lety při zkoužce z didaktiky na přírodovědecké fakultě museli udělat přípravu na hodinu. A to jsme měli praxe minimum.

Zdeněk Sotolář řekl(a)...
6. listopadu 2017 v 12:57  
Tento komentář byl odstraněn autorem.
Zdeněk Sotolář řekl(a)...
6. listopadu 2017 v 12:59  

No, hlavně aby o té praxi něco věděla ta zkušební komise.

krtek řekl(a)...
6. listopadu 2017 v 13:22  

Tak před dvaceti pěti lety na MFF UK obor učitelství fyziky pro ZŠ to bylo taky normální - velká státnice zahrnovala předvedení hodiny, resp. výkladu s pokusem.

Jiri Janecek řekl(a)...
6. listopadu 2017 v 13:47  


Teď to bude nové a lepší v tom, že jsme se inspirovali Finskem...

Eva Adamová řekl(a)...
6. listopadu 2017 v 14:33  

Ale vždyť studenti mají téměř odjakživa možnost ve velkém rozsahu prokázat své didaktické schopnosti v rámci diplomové práce, které na učitelských oborech mají převážně didaktický charakter.

seagates řekl(a)...
6. listopadu 2017 v 22:29  

Já tedy nevím, ale hodiny se přeci připravují žákům, či studentům na míru... To chtějí tedy zajistit jak ? Přeci ukazovat hodinu někde ve vzduchoprázdnu ani nejde ne :-D

Zdeněk Sotolář řekl(a)...
6. listopadu 2017 v 22:58  

Teoretická debata nad fiktivní hodinou. Úplná revoluce.

Kantůrek řekl(a)...
7. listopadu 2017 v 20:57  

Nejsem ze v článku zmíněné fakulty pryč zas až tak dlouho, takže si na základě osobní a nedávné zkušenosti dovolím zhodnotit tento krok jako poměrně zbytečný. Během studia jsme měli dvoje povinné praxe, na hodiny se dělaly přípravy v několika předmětech, které byly kontrolovány, po odučené hodině se zase vyhodnocovalo, jak příprava fungovala, jak proběhla hodina. Pokud jsme jako studenti diskutovali o něčem, co by bylo vhodné změnit, byly to právě diplomové práce budoucích učitelů. Stále se očekává jakási věda, jakési smolení mouder z literatury a k tomu trochu toho vlastního šetření a závěr, který snad projde komisí. Čest těm, kterým se podařilo zvolit a pak také zpracovat nové téma, které ještě nikdo nezpracoval a které je přínosné jak pro autora, tak pro případné zájemce o problematiku, které se práce věnuje. Chápu, že je snaha, dotlačit studenty k tomu, aby byli schopni pracovat adekvátně s literaturou, dokázali se obstojně vyjadřovat v písemné formě, dokázali rozebrat podle určitých standardů nějaké téma a zpracovat ho podle zadaných formálních požadavků, ale nestačila by na to bakalářská práce? Kvalifikační práce, tedy alespoň ty diplomové, učitelských oborů by měly být co nejvíce spjaté s budoucí praxí, případně s praxí, kterou má student již za sebou. Kvalifikační práce se mnohem lépe tvoří, pokud autor nemá od počátku pocit, že tvoří něco samoúčelného, a v praxi zbytečného. Ještě jsem se nezajímal o to, jak to dělají v zahraničí, ale mám v plánu se na to časem podívat, věřím, že se to dá vyřešit lépe.

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.