Děkan pražské pedagogické fakulty Michal Nedělka má plán, jak udělat státní zkoušku budoucích učitelů tvořivější a bližší praxi. Chce, aby si každý student připravil ukázku konkrétní vyučovací hodiny a o ní si pak se zkušební komisí povídal. Novinku by škola chtěla zavést od roku 2019. K tématu se vrací týdeník Respekt.
Když se pak v devadesátých letech vrátil na fakultu jako garant studijního oboru hudební výchova, měl svoji někdejší nepřipravenost na reálný život učitele na paměti. Prosadil, aby studenti u magisterské zkoušky mluvili nejen o hudbě a didaktice – ve stylu otázka, odpověď –, ale také si připravili to, co chce nyní rozšířit na celou fakultu: ukázkovou hodinu.
Podle Nedělky má tahle novinka řadu výhod. Především, studenty tvořivý přístup baví víc než se navrčet odpovědi na zadané otázky. Navíc praktičtější přístup míří k letité bolesti přípravy zdejších kantorů – nejen že mají málo praxe mezi lavicemi, ale tak jako kdysi Nedělku je nikdo moc neučí, jak teoretické poučky přetavit v zajímavou hodinu. A je známá věc, že podoba zkoušky ovlivňuje výuku, takže by se fakulta mohla posunout jednoznačně žádoucím směrem.
„Nápad je to výborný,“ připouští známá osobnost českého školství, Ondřej Hausenblas z katedry české literatury na fakultě, kterou Nedělka vede. „Student musí prokázat, že věcem opravdu rozumí.“
Celý text naleznete v aktuálním vydání týdeníku Respekt
12 komentářů:
„Student musí prokázat, že věcem opravdu rozumí.“
A jak to prokáže? Tím "našprtaným" projektem?
Tento návrh vyvolává u novinářů vlnu nadšení. Projevují tím svoji naivitu (je otázka, jestli tohle neříct taky o panu děkanovi).
1. Obory jsou přece jen různé -HV je něco jiného než F. (Všiml jsme si, že nejvíc publikací z didaktiky je pro různé sportovní disciplíny.)
2. Dávno vládne představa, že učitelé z VŠ znají teorii oboru, jen to praktické uplatnění. Není to pravda.
3. Je moc hezké připravit ukázkovou hodinu - na papíře, v počítači. Je otázka, co z toho bude ve třídě. Co třeba hodinu před písemkou, poslední hodinu v pátek ...
Titulek je vlivem pasáže o šprtání opět ukázkou novinářské hlouposti a povrchnosti. Snaha pdf je chvályhodným malým krokem kupředu; lepší by ale bylo, kdyby museli předvést hodinu prakticky - třeba kdykoliv během pátého ročníku - pořídil by se záznam a o něm by se pak diskutovalo. Jenže to je velmi časově a organizačně náročné.
Já teda nevím v čem je to nové.
My před 30-ti lety při zkoužce z didaktiky na přírodovědecké fakultě museli udělat přípravu na hodinu. A to jsme měli praxe minimum.
No, hlavně aby o té praxi něco věděla ta zkušební komise.
Tak před dvaceti pěti lety na MFF UK obor učitelství fyziky pro ZŠ to bylo taky normální - velká státnice zahrnovala předvedení hodiny, resp. výkladu s pokusem.
Teď to bude nové a lepší v tom, že jsme se inspirovali Finskem...
Ale vždyť studenti mají téměř odjakživa možnost ve velkém rozsahu prokázat své didaktické schopnosti v rámci diplomové práce, které na učitelských oborech mají převážně didaktický charakter.
Já tedy nevím, ale hodiny se přeci připravují žákům, či studentům na míru... To chtějí tedy zajistit jak ? Přeci ukazovat hodinu někde ve vzduchoprázdnu ani nejde ne :-D
Teoretická debata nad fiktivní hodinou. Úplná revoluce.
Nejsem ze v článku zmíněné fakulty pryč zas až tak dlouho, takže si na základě osobní a nedávné zkušenosti dovolím zhodnotit tento krok jako poměrně zbytečný. Během studia jsme měli dvoje povinné praxe, na hodiny se dělaly přípravy v několika předmětech, které byly kontrolovány, po odučené hodině se zase vyhodnocovalo, jak příprava fungovala, jak proběhla hodina. Pokud jsme jako studenti diskutovali o něčem, co by bylo vhodné změnit, byly to právě diplomové práce budoucích učitelů. Stále se očekává jakási věda, jakési smolení mouder z literatury a k tomu trochu toho vlastního šetření a závěr, který snad projde komisí. Čest těm, kterým se podařilo zvolit a pak také zpracovat nové téma, které ještě nikdo nezpracoval a které je přínosné jak pro autora, tak pro případné zájemce o problematiku, které se práce věnuje. Chápu, že je snaha, dotlačit studenty k tomu, aby byli schopni pracovat adekvátně s literaturou, dokázali se obstojně vyjadřovat v písemné formě, dokázali rozebrat podle určitých standardů nějaké téma a zpracovat ho podle zadaných formálních požadavků, ale nestačila by na to bakalářská práce? Kvalifikační práce, tedy alespoň ty diplomové, učitelských oborů by měly být co nejvíce spjaté s budoucí praxí, případně s praxí, kterou má student již za sebou. Kvalifikační práce se mnohem lépe tvoří, pokud autor nemá od počátku pocit, že tvoří něco samoúčelného, a v praxi zbytečného. Ještě jsem se nezajímal o to, jak to dělají v zahraničí, ale mám v plánu se na to časem podívat, věřím, že se to dá vyřešit lépe.
Okomentovat