Podle Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj (OECD) patří Česko a Slovensko k zemím, jichž se automatizace a robotizace dotkne nejvíce. Z její červencové analýzy trhu práce vyplynulo, že se má týkat kolem 45 procent pracovních pozic. Nejvíce by se o místo měli bát zaměstnanci se střední kvalifikací v technickém odvětví. Jejich pracovní pozice nebudou vyžadovat jen drobnou obměnu kvalifikace, ale spíše diametrálně jiné dovednosti a převážně vyšší vzdělání. Na tyto předpovědi by měly školy reagovat, to se ale zatím příliš neděje. Tématu se věnuje konference Kam kráčíš Česko. Informují Hospodářské noviny.
Zpráva také připomíná, že se nám za 25 let nepodařilo zvýšit podíl studentů všeobecného vzdělání, tedy čtyřletých gymnázií, kam žáci nastupují po deváté třídě.
Na druhé straně právě od podniků a firem zaznívá, jak jim chybí zejména technicky vzdělaní zaměstnanci. Problém ale bude spíše v tom, že absolventi odborných škol a učebních oborů se ve výuce často nenaučí to, co firmy potřebují, než že by jich bylo málo. Podle současného ministra školství Stanislava Štecha (za ČSSD) ale rozhodně není důvod k tomu, podléhat tlakům podniků a pořádat akce, které mají motivovat mladé lidi, aby se do těchto oborů hlásili. „V tom problém není, spíš bychom se měli soustředit na to, aby se studium začalo podobat duálnímu systému, jako to mají třeba v Rakousku. Tedy zaměřit se na kvalitu a také na všeobecné vzdělání na takové úrovni, aby absolventi nebyli za deset let nezaměstnatelní,“ míní Štech.
Celý text naleznete zde
8 komentářů:
Rozumím-li tomu dobře, je potřeba základní vzdělávání roztáhnout na 13 let, na SVVŠ to trochu opepřit náznaky někdejší středoškolské látky a půlku maturujících ještě protáhnout VOŠ a bakalářskými stupni VŠ. Ale jo. Analfabetismus už roste, s česky prováděnou inkluzí docílíme rozvratu základních škol a doporučení OECD se bude jevit jako záchranný pás. Musím se pozeptati v OECD, zda to tak mysleli.
JO a ještě pro Kartouse - co si pamatuji, tak gymnazistům zase na vysokých školách chybí odborné základy. Tak co s tím?
A ještě jeden odkaz dívající se na problém trochu jinak: HN: Robotizace zasáhne vysokoškolsky zdělanou třídu. Tož tak
No, nevím, ale těch pět let, co sem chodím, někteří experti omílají dokola furt to samé... Není to taky spamování?
při dnešních kreativních hravých formách vzdělávání se nestihne za 9 let probrat učivo,takže jej musíme zredukovat a protáhnout to na 12 let
"Nejvíce by se o místo měli bát zaměstnanci se střední kvalifikací v technickém odvětví."
Tak hlavně aby to někdo nezapomněl říct jim a jejich zaměstnavatelům, jinak by se klidně mohlo stát, že se nestane vůbec nic...
"Český vzdělávací systém je stále nastaven tak, aby masivně ‚vyráběl‘ absolventy právě se střední kvalifikací."
To by mě zajímalo, jak se takový systém do takové konfigurace nastavuje. Na VŠ odchází absolventi gymnázií i SOŠ. Poměr je různý, ale ona je jaksi různá i zaměstnatelnost čerstvých absolventů obou typů středních škol.
upozorňuje Bob Kartous ze vzdělávací organizace EDUin
Dodnes jsem netušil, že EDUin je, krom všeho ostatního, i vzdělávací organizace...
"Podle OECD na odborné školy nebo učiliště chodí v Česku zhruba tři čtvrtiny dětí, což je přibližně o třetinu více než průměr jejích členských zemí."
Tak abychom to trochu konkretizovali, tak u nás chodí na gymnázia zhruba o polovinu méně dětí, než na SOŠ a SOU (podle dat ČSÚ). To je jako málo? Natož když si uvědomíme, že značný počet těch na SOŠ má studijní potenciál odpovídající tak pro to SOU.
"Přesto na vysoké školy odchází velký počet absolventů středních škol a pak jim chybějí znalosti z matematické, čtenářské či digitální gramotnosti,“ míní Kartous."
K tomuto jsou nějaká data, nebo je to skutečně pouze mínění dojmologické? Já mám například informace, že na lékařských a technických fakultách mají často v některých předmětech problém gymnazisté.
Psal to vůbec za střízliva? Vždyť to nemá ani patu, natož hlavu... Tak čeho teda je moc a čeho málo?
Tak to je poprvé, kdy s Bobem souhlasím.
Okomentovat