Snaží se školním jídelnám vštípit nové postupy a dětem vhodnější stravovací návyky. Přirovnání ke Zdeňku Pohlreichovi se ale šéf Asociace školních jídelen Karel Jahoda brání. „Jen se snažíme poukázat na to, že systém školního stravování není marný a lidé v něm si zaslouží respekt,“ říká v rozhovoru pro iDNES.cz. Varuje, že až „dojdou“ kuchařky, kvalita jídel klesne.
Proč Asociace školních jídelen před pěti lety vznikla?
Asociace propojuje školní jídelny, pro které připravujeme v rámci takzvaných projektových dnů různé workshopy, semináře, kurzy vaření. Snažíme se o jejich profesní růst a obohacení jejich práce. Také pomáháme dětem k tomu, aby získaly žádoucí stravovací návyky.
Neměly by mít stravovací návyky už z domova?
Ano, ale setkáváme se i s tím, že děti v první třídě neumí jíst příborem.
Co s tím? Měli by podle vás děti vychovávat učitelé?
Nemám rád slovo vychovávat. Měli by je usměrňovat. Není primární rolí učitele, aby dítě učil jíst příborem. O jídle i ve spojitosti se školní jídelnou by se mělo daleko víc hovořit ve výuce. Také by se měla lépe propojit komunikace mezi školní jídelnou a pedagogy, aby děti věděly, co jí, z čeho je jídlo složené a podobně. To také ukazujeme na projektových dnech. Dítě se na to jídlo pak těší a byť do té doby odmítalo například rajskou, tam ji sní, protože ho ten pokrm zajímá, něco se o něm dopředu dozvědělo. Důležité také je, aby si děti mohly jídlo sníst v klidu a měly na něj dostatek času. Kdybych byl ředitel, o jídelnu bych se příkladně staral.
Už teď je školních kuchařek nedostatek. Co se stane, až ty stávající odejdou do důchodu?
Systém může mít potíže, nastoupí firmy, které svařují jídla jak na běžícím pásu, používají polotovary. Bude to na úkor kvality.
Čili nás čeká zhoršení kvality jídel ve školních jídelnách?
Nabízí se taková odpověď. Už dnes je um sehnat kvalitní kuchařku. Obory kuchař-číšník nejsou naplněny jako před 20 lety a projeví se to v dlouhodobém horizontu.
Celý text naleznete zde
0 komentářů:
Okomentovat