Čím dál víc rodičů v Česku je nespokojených s klasickým vzděláváním a hledá pro své děti alternativy. Individuální formou výuky prošlo za poslední dekádu více než 8 000 žáků. Je domácí vzdělávání revoltou proti školnímu řádu? Co si od něj rodiče slibují a jak probíhá přezkušování? Na otázky magazínu Přes čáru odpovídal náměstek ústředního školního inspektora Ondřej Andrys a učitelka Šárka Medová, která se rozhodla učit svého osmiletého syna doma.
„Jsem učitelka ve školce a postupně jsem víc a víc rozvolňovala svůj přístup k dětem. Poznala jsem, že děti naučím víc, když mají prostor a když můžu vycházet z jejich vnitřní motivace. A to se mi zdálo, že se pak ve škole neděje,“ popisuje Šárka Medová svou zkušenost, která ji nakonec přivedla k rozhodnutí učit syna doma.
Česká školní inspekce se v předloňském školním roce zaměřila na individuální vzdělávání na prvním stupni základní školy. „Zjistili jsme, které konkrétní školy mají takové žáky, a provedli kontrolu přezkušování,“ říká náměstek ústředního školního inspektora Ondřej Andrys.
A dodává: „Pokud se společnost rozhodne, že chce umožnit i jiné formy vzdělávání, než je běžná docházka do základní školy, tak není žádný důvod na to nahlížet skrz prsty. Naše zkušenost ze školního roku 2015/2016 je pozitivní. Rodiče se svým dětem věnovali a snaha všech stran byla vidět i na přezkušování. Já bych v tomto směru věřil rodičům, že chtějí pro své dítě to nejlepší.“
Celý text a reportáž ke stažení naleznete zde
2 komentářů:
"Pokud se společnost rozhodne, že chce umožnit i jiné formy vzdělávání, než je běžná docházka do základní školy, tak není žádný důvod na to nahlížet skrz prsty. Naše zkušenost ze školního roku 2015/2016 je pozitivní. Rodiče se svým dětem věnovali a snaha všech stran byla vidět i na přezkušování. Já bych v tomto směru věřil rodičům, že chtějí pro své dítě to nejlepší.“
Já bych rodičům také věřil, ale znalosti žáků bych si raději přezkušoval.
Pokud jsou ale zjištění taková, jak ČŠI uvádí, pak není důvod domácímu vzdělávání minimálně na prvním stupni bránit.
Nezbývá než připomenout slova kolegy Pytlíka, který prosazoval úplné zrušení povinné školní docházky.
A navíc to vrchovatě naplňuje ideál společného vzdělávání v přirozeném prostředí.
Okomentovat