„Školy dostaly v loňském roce 2 miliardy korun na takzvanou inkluzi, tedy začlenění žáků se speciálními potřebami do normální výuky. Politicky výbušné téma rozděluje politiky i společnost. Jaké zkušenosti mají školy, které inkluzi praktikují už dlouhá léta, zjišťovala Jana Neumannová,“ uvedl včerejší reportáž České televize Marek Wollner.
„Inkluze je dnes velké politické téma. Její zastánci říkají, že je prostě normální, aby se zdravé děti vzdělávaly spolu s postiženými. Odpůrci kritizují novelu platnou od roku 2016. Jde podle nich o násilný přesun postižených dětí ze speciálních škol do běžných. A systém na to není připravený. K nejhlasitějším kritikům patří Václav Klaus mladší. Pro náš pořad ale odmítl mluvit,“ říká redaktorka Jana Neumannová.
Václav Klaus mladší: „Nechci ve vašem pořadu účinkovat. Nepovažuji ho za objektivní.“
V reportáži vystupuje také Václav Krása, předseda Národní rady osob se zdravotním postižením ČR: „Nerozumím tomu, co těm kritikům na tom inkluzivním společném vzdělávání vadí. Já tomu fakt nerozumím. Možná, že to stojí nějaké peníze, na druhou stranu to dává podstatně více šancí těm lidem, aby uspěli v životě. To je nepochybné. To je prostě nepochybné. Já si troufnu říci, že v tom minulém režimu ti lidé měli minimální šanci, pokud byli s těžším zdravotním postižením, aby uspěli v životě. Dneska tu šanci dostávají,“ říká v reportáži Krása.
Na jeden ze základních problémů inkluze z pohledu kritiků, upozorňuje v reportáži Martin Odehnal, předseda Asociace speciálních pedagogů: „Ve Finsku nebo ve Švédsku fungují v jedné třídě dva ty pedagogové. Vedle toho běžného ten speciální a každý se věnuje té skupině, na kterou je jaksi odborně kvalifikován. Tak u nás to všechno spadlo na toho učitele. To je ten naprosto zásadní moment. Ty děti jsou vzdělávány nekvalifikovaně,“ říká Odehnal.
Na tento argument navazuje poslanec za KDU-ČSL Jiří Mihola: „Takto plošně říci, prostě inkluze neboli společné vzdělávání se bude provádět na všech školách, když ty podmínky nejsou, a dostatek speciálních pedagogů také ne, v tom vidím obrovský problém, a, a proto žádáme ten stop stav, vyhodnocení a revizi inkluze.“
„Tomu nerozumím. Jak pozastavit? To by se musely stopnout peníze a zakázalo by se těm dětem vzdělávat? Rozumíte, co to je pozastavit?“, reaguje Václav Krása.
Celá reportáž je ke stažení zde
7 komentářů:
Krása neví o čem mluví - to píšu při vědomí, že je vozíčkář. On totiž vidí "jen" ty vozíčkáře, ale o ty v české inkluzi paradoxně vůbec nejde...
Inkluze je krásná idea, stejně jako rozvoj klíčových kompetencí. Jenže ani pro jedno nejsou vytvořeny podmínky (materiální, organizační, personální, .. ). Přitom KK byly zavedeny asi před 10 lety a teprve nyní MŠMT prostřednictvím svých řízených organizací sahá na obsah RVP (jedna z podmínek), neboť v jeho obsahové hustotě se kompetence prostě rozvíjet nedají. Je to proti pravidlům přírody a pedagogických zákonitostí. Učitelé dodnes neví jak je poznat a už vůbec ne, jak je změřit.
Nevím co má zvrátit moji jistotu, že inklize na tom bude velmi podobně. Jenže v tomto případě může být 10 let "handicapovaných vývojových příležitostí" nejen pro inkludované žáky příliš velkým hazardem. Kde skončí nedokončené kompetence? Co si z výuky, která potřebuje mnohafaktorovou diferenciaci odnese nadaný žák? Jak to učitel zvládne?
"zakázalo by se těm dětem vzdělávat"
Vážně nešlo dělat ten pořad s někým, kdo aspoň trochu ví, o čem mluví? Tady se řeší personální a profesionální nepřipravenost na běžných školách, a on z toho dělá tohle...
Hezky vybrané příklady. CHlapec po nehodě (takoví snad probůh nikdy nešli do zvláštní, i když to otec ke konci tvrdí), rodina Hečkovic, ta nesmí chybět (jestlipak škola, kde bude jejich dcera má ve zřizovací listině vzdělávací plán pro smr žáky???) a dítě s asistentem v kabinetě. Hm.
A nejlepší je pan krása - který se snaží naznačit? že když ta děcka nebudou v základce, tak nebudou vzdělávána? Ony se na speckách nevzdělávají?
Je to vážně smutné vidět, kam klesla žurnalistika u nás.
Trochu náznaku objektivity tam bylo. Těžko posoudit, zda to tak jen mělo vypadat, nebo to byla snaha. Ale celkové vyznění, obzvláště ten závěr. Fakt klasika.
A jak ti odpůrci inkluze strašili přívalem hendikepovaných žáků do běžných škol, který nenastal.
Opravdu by mne zajímalo, odkud to kdo vyhrabal. Já si nějak nemohu vzpomenout, že bych kdy nějakého kritika "inkluze po česku" tohle slyšel vyslovit.
Ale co čekat. Už dávno jsem ztratil iluze. Už tehdy, když jeden rok pěli ti stejní novináři na Klause staršího ódy a rok poté mu nemohli přijít na jméno.
Pokud se pana Krásy týče, nemohl jsem se zbavit dojmu, že neví, o čem mluví.
Což je právě u něj dost zarážející.
Jakoby celou dobu mluvil o tělesně hendikepovaných a neuvědomoval si, že mentální a sociální hendikep je trochu o něčem jiném.
Fakt smutné.
Ja bych si take prala zjistit, kde se vzaly ty udajne vyroky o prudkem presunu zaku ze specek na bezne skoly. Sleduji clanky nekolik let a nic takoveho se mi nevybavuje. A jestli to napsal novinar, tak to bych nebrala vubec jako informaci.
Celkem jednoduše: mluvilo se o tom, že budou integrováni žáci, kteří by dříve patřili na specky, a specky vyjádřily obavy, že to povede k jejich zrušení. S trochou posunu významů se dostanete k tomu "masovému přesunu", který pak Štech i jiní nadšeně vyvraceli, když přešlo jen pár desítek žáků, a vsaďte boty, že tohoto ukázkového strawmana pak bude vyvracet i Laurenčíková.
Okomentovat