„Ve školství se skloňuje pojem Vzdělávání 4.0, digitalizace a podobně. Mnoho moudrých hlav se opakovaně schází a vytváří revize Rámcových vzdělávacích programů. Ať již budou výsledky jejich práce sebelepší, samy o sobě skutečnou změnu nepřinesou. Tu totiž mohou učinit jen konkrétní ředitelé a učitelé na konkrétní škole,“ píše ředitel střední školy Radko Sáblík v MF DNES.
Radko Sáblík (ssps.cz) |
Pokud chceme, aby ze škol vycházeli digitálně gramotní absolventi, musíme napřed zajistit, aby je měl kdo tyto dovednosti naučit. Programy jako Word, Excel či PowerPoint nestačí. V hodinách IT se musí učit jiné schopnosti včetně základů programování, informativního myšlení, ale na to bohužel nemáme vzdělané pedagogy.
Škola již dávno není hlavním zdrojem informací pro mladou generaci, ta je získává rychle jedním kliknutím. Ovšem s takto získanými informacemi neumí zacházet, nedokáže posoudit jejich míru pravdivosti a ani je interpretovat. Je lehce ovlivnitelná. Role učitele se postupně mění ze zvěstovatele v testera informací, což si ale mnozí odmítají byť jen připustit. Přitom role kantora, který toto přijme za své, bude významnější, než tomu bylo u klasické frontální výuky. Tu totiž může obstarat kdejaký robot.
Celý text naleznete v dnešním vydání MF DNES
Text původně vyšel na autorově blogu
4 komentářů:
"Mnoho moudrých hlav se opakovaně schází a vytváří revize Rámcových vzdělávacích programů. Ať již budou výsledky jejich práce sebelepší, samy o sobě skutečnou změnu nepřinesou.Tu totiž mohou učinit jen konkrétní ředitelé a učitelé na konkrétní škole,"
Co to je skutečná změna? A bude k lepšímu?
Učitel má možnost něco měnit? Nebo ředitel? To jako, že se žáci budou koukat na video, nebude je to stresovat a budou umět kulový. To by ale nebyla změna, někde to tak funguje.
"Programy jako Word, Excel či PowerPoint nestačí. V hodinách IT se musí učit jiné schopnosti včetně základů programování, informativního myšlení, ale na to bohužel nemáme vzdělané pedagogy."
Většina žáků je ráda, když zvládne ty tři aplikace. Základy programování jsou pro spoustu žáků nezvládnutelné.
Prosil bych definovat "Informativní myšlení".
Vzdělané pedagogy máme, ale většina školství opustila.
"Škola již dávno není hlavním zdrojem informací pro mladou generaci, ta je získává rychle jedním kliknutím."
Byla vůbec někdy škola hlavním zdrojem informací pro mladou generaci? Většinou to byla rodina a pak vrstevníci. Dnes opět vrstevníci na facebooku.
Jedním kliknutím se nedostanete ani na úvodní stránku spícího počítače. Natož k informacím.
"Role učitele se postupně mění ze zvěstovatele v testera informací, což si ale mnozí odmítají byť jen připustit. Přitom role kantora, který toto přijme za své, bude významnější, než tomu bylo u klasické frontální výuky. Tu totiž může obstarat kdejaký robot"
Dobrý učitel v posledních 50 letech nikdy nebyl jen zvěstovatel a tester informací.
Vždycky s žákům učivo zdůvodňoval a diskutoval o něm. Bohužel dobré učitele školská politika likviduje. Kantor, který chce učit řádně, skončí dřív nebo později se syndromem vyhoření.
Frontální výuka je jedna z mnoha forem výuky, které se používají. A každá má své místo. Tu obstarat robot nemůže. Minimálně si ještě dlouho počkáme, až toho bude robot aspoň trochu schopen.
http://wiki.rvp.cz/Knihovna/1.Pedagogicky_lexikon/F/Frontalni_vyuka
Celý článek je na http://www.pedagogicke.info/2017/11/radko-sablik-bez-zmeny-mysleni-se-ve.html-
"Role učitele se postupně mění ze zvěstovatele v testera informací,..."
Ano. A pak už jen přibít na kříž.
A naši milí centralisté budou štěstím bez sebe. Lidský faktor se vyloučí. Vše bude pod kontrolou, instantně testovatelné. Všichni budou stejní. Juch.
:) Jediné, co mě může přesvědčit o možnosti vyučovat děti roboty, je vlastní zkušenost s těmi živými. S IT technikou to má společného máloco. :) Možná by měl titulek znít "U nás může učit i robot."
Okomentovat