"49 % ředitelů a 38 % učitelů základních škol uvádí, že jim nová opatření buď zcela nebo částečně pomohla zajistit lepší podporu dětem se speciálními vzdělávacími potřebami (SVP). Nejvíce reforma pomohla při zajištění peněz na asistenty a pomůcky," uvádí mimo jiné zpráva o reprezentativním šetření́, jehož cílem bylo zmapovat zavádění změn v podpoře vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami platných od září 2016.
· 49 % ředitelů a 38 % učitelů základních škol uvádí, že jim nová opatření buď zcela nebo částečně pomohla zajistit lepší podporu dětem se speciálními vzdělávacími potřebami (SVP). Nejvíce reforma pomohla při zajištění peněz na asistenty a pomůcky.
· 94 % základních škol má dlouhodobé zkušenosti se vzděláváním žáků se speciálními vzdělávacími potřebami.
· Podle 72 % ředitelů základních škol není financování významnou překážkou pro vzdělávání žáků se SVP.
· Jako překážku pro zajištění vzdělávání žáků se SVP v potřebné kvalitě ředitelé běžných škol nejvíce uvádějí nedostatek uchazečů na pozice asistenta pedagoga nebo speciálního pedagoga.
· Učitelé základních škol jako překážku nejvíce uvádějí velký počet žáků ve třídách, pro dvě třetiny z nich se jedná o překážku nebo významnou překážku, polovina učitelů považuje nějaký nový administrativní úkon spojený s poskytováním podpůrných opatření za neúměrně zatěžující.
Předchozí průzkumy Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy a dalších organizací ukazují, že:
· 30,9 % z 14 000 dětí, kterým bylo diagnostikováno lehké mentální postižení, jsou Romové.
· Jenom 30 % Romů ve věku 20 – 24 let má všeobecné nebo odborné středoškolské vzdělání, ve srovnání s 82 % většinové populace.
· U romského dítěte je 15krát větší pravděpodobnost, že mu bude diagnostikováno lehké mentální postižení a že bude umístěno do oddělené školy nebo třídy, než u dítěte neromského.
· V Česku je 83 základních škol, kde romské děti tvoří víc než polovinu žáků. V dalších 136 školách romské děti představují čtvrtinu až polovinu školáků.
V České republice žije odhadem 300 000 Romů, tedy přibližně 3 % celkové populace. V roce 2007 Evropský soud pro lidská práva rozhodl, že romské děti čelí diskriminaci ve vzdělávání na základě své etnicity či národnosti. Vláda přislíbila změnu. Přesto se i po 10 letech romské rodiny a jejich děti potýkají s diskriminací. Přestože se financování podpory žáků v rámci inkluzivního vzdělávání zlepšilo, praxe ukazuje, že ve školách přetrvává segregace a diskriminace romských dětí nebo dětí s postižením. Stále nemají dostatečný přístup ke kvalitnímu vzdělávání, čímž se jejich šance na uplatnění na pracovním trhu značně snižují. Nedostatečná podpora plně inkluzivního přístupu ke vzdělávání brzdí celkový ekonomický růst a společenský rozvoj České republiky.
Tyto předběžné výsledky průzkumů představila Nadace Open Society Fund Praha na své konferenci Společně do školy: další kroky ve vzdělávání Romů v České republice, která proběhla ve dnech 14. a 15. listopadu v Praze. Zúčastnili se jí ministr školství Stanislav Štech, veřejná ochránkyně práv Anna Šabatová, David Beňák, náměstek ministra pro lidská práva, rovné příležitosti a legislativu Úřadu vlády, Tomáš Zatloukal, ústřední školní inspektor a řada předních osobností z Evropské unie a Rady Evropy. Mezi dalšími účastníky byli také učitelé a ředitelé škol, zástupci občanské společnosti, zahraniční hosté z UNESCO, Middlesex University London, Step4SEAS ze Španělska, organizátoři z romské komunity i rodiče romských dětí a dětí s postižením. Konference se zaměřila na aktuální stav vzdělávání Romů u nás a posouzení nezbytných opatření pro podporu plně inkluzivního přístupu ke vzdělávání pro všechny. Úplný výzkum k dopadům reformy inkluzivního vzdělávání bude publikován v lednu 2018.
Šetření zrealizovala agentura Nielsen Admosphere, zadavatelé šetření jsou Nadace OSF, Českomoravský odborový svaz pracovníků školství a Česká odborná společnost pro inkluzivní vzdělávání. Reprezentativní vzorek základních škol byl vybrán na základě výběrových kvót kraj, velikost obce a velikost školy. Výsledné vzorky respondentů byly naváženy dle struktury učitelů a ředitelů ZŠ v ČR z hlediska pohlaví a věku. Finální velikost vzorku zahrnuje 507 učitelů a 126 ředitelů základních škol ze všech krajů ČR.
2 komentářů:
"Přestože se financování podpory žáků v rámci inkluzivního vzdělávání zlepšilo, praxe ukazuje, že ve školách přetrvává segregace a diskriminace romských dětí nebo dětí s postižením. Stále nemají dostatečný přístup ke kvalitnímu vzdělávání, (...)"
Rád bych znal konkrétní příklady diskriminace "romských dětí nebo dětí s postižením" (to spojení!). Nebo odkaz na seriózní šetření v této oblasti. Vzhledem k formulaci "ve školách přetrvává" by těch příkladů měly být desítky.
Inkluze je v uvozovkách proč?
---
"Nejvíce reforma pomohla při zajištění peněz na asistenty a pomůcky."
Reforma? Nemluvilo se spíš o zavádění? To jenom k té změně rétoriky...
Okomentovat