„Učitelé by měli chápat, že středoškoláci, kteří brzy budou studovat na vysokých školách nebo začnou pracovat, mají zájem se něco naučit. Zatím příliš nepřipouštějí, že jejich kritický názor na způsob výuky je legitimní. Minimálně by měla probíhat diskuse s učiteli, třeba prostřednictvím studentských rad, v nichž se sdružují nejaktivnější žáci. Tam by se měly rodit plány na to, jak nezáživnou výuku proměnit. Dnes jde převážně o kostelní model, kdy přijde učitel a káže, zatímco žáci pasivně sedí v lavicích a zapisují si do sešitů, které pak často ani nečtou,“ říká předsedkyně České středoškolské unie pro Deník.cz.
Lenka Štěpánová (twitter.com) |
Jak lze za stávajících podmínek udělat hodiny zajímavými?
K tomu není potřeba moc peněz. Stačí třeba změnit rozmístění lavic, učit se ve skupinách, probírat věci spolu, komunikovat. Nestačí dostat známku, ale rozebrat, proč si student zasloužil právě dvojku nebo trojku, kde udělal chybu, co mu nejde, kde může získat další informace. Formativní hodnocení je velmi důležité. Největší přidaná hodnota výuky je zpětná vazba. V kostelním modelu nic takového neprobíhá, v něm je prostor mezi katedrou a třídou neprostupně oddělen.
Celý rozhovor naleznete zde
12 komentářů:
"K tomu není potřeba moc peněz. Stačí třeba změnit rozmístění lavic, učit se ve skupinách, probírat věci spolu, komunikovat. Nestačí dostat známku, ale rozebrat, proč si student zasloužil právě dvojku nebo trojku, kde udělal chybu, co mu nejde, kde může získat další informace."
No, co zkusit jinou školu? Na gymnáziu v Mikulově to tak fungovalo už před 25 lety, až na ty lavice teda...
---
Jo a abych nezapomněl - zpětná vazba, komunikace, rozbory...
Nestačí komentář smazat a říct, že podle mne porušoval pravidla, nebo smazat a tvářit se, že nikdy takový komentář ani nebyl... Moderování diskuzí na ČŠ se musí změnit...
Když čtu nebo slyším podobné výroky, vždycky se mi vybaví tohle: G. Sykes Dumbing Dow Our Kids
Rule 1:Life is not fair, get used to it.
Rule 2:The world won't care about your self-esteem. The world will expect you to accomplish something before you feel good about yourself.
Rule 3:You will not make 40 thousand dollars a year right out of high school. You won't be a vice president with a car phone until you earn both.
Rule 4:If you think your teacher is tough, wait till you get a boss. He doesn't have tenure.
Je jich celkem 11 a všechna jsou pravdivá.
To je ten problém, když někdo nemá zkušenosti. Dívčina soudí středoškolské studenty podle sebe. Ale tak to není. Troufnu si říct, že většina dětí, kdyby nemusela, tak se nic učit nebude. Budou si hrát, ale i při sebelepším vedení nezvládnou to, co žák, který je v pravou chvíli do učení nucen.
V mateřské škole si děti hrají. Na ZŠ už s nadšením něco dělají a pokud se to nepřežene tak jim je schopno nadšení chvíli vydržet.Nesmí se objevit spolužák, rodič či učitel, který jim to znechutí. Hodně záleží na talentu a předpokladech dítěte a vzdělávacím prostředí. Ale postupně děti vyžadují větší dohled a kontrolu, aby si zvykly systematické práci. A k některým věcem se musí být schopni postavit i když se jim to nelíbí. A to i při ideálních podmínkách vzdělávání. K tomu má školství hodně daleko.
Pokud budou žáci dělat jen co se jim líbí, tak budou z velké většiny na úřadu práce nebo je budou živit rodiče. A převálcuje je svými schopnostmi první jedinec, který se namane.
Rules for Kids
http://www.freerepublic.com/focus/f-news/1327525/posts
Fráze, fráze, fráze. Na žádnou otázku není zodpovězeno. Budiž. Prostě to uděláme. Nějak mi to připomíná kulturní revoluci v Číně. Přeháním. Vím.
Líbivé fráze, a jak to s nimi bývá, nepravdivé. Naprostá většina výuky NEPROBÍHÁ tím, co slečna tak líbivě označuje jako "kostelní systém" - po studentech se vyžaduje participace a interakce, hlavně práce v hodině, protože příklady je prostě třeba vypočítat, gramatiku natrénovat, slohy napsat, obvody sestavit, protokoly vypracovat. Komunikovat o tom tu práci neudělá.
A pokud se studenti neobtěžují číst si svoje zápisky, je to jejich problém, respektive problém málo náročného učitele, jestliže jim to dlouhodobě prochází - nicméně za své znalosti jsou odpovědni především a v první řadě hlavně oni sami.
Se mi obličej protáhl do úsměvu. Předsedkyně, a tak naivní.
"Dnes jde převážně o kostelní model, kdy přijde učitel a káže, zatímco žáci pasivně sedí v lavicích"
Slečna naprosto netuší, jak probíhají bohoslužby v kostele. Kdyby to jednou zkusila, tak by třeba naopak "kostelní model" pro školu doporučovala.
Ano - předsedkyně a tak naivní.
"Zaměstnavatelé ale vždy budou vyžadovat schopnost pracovat v týmu, rozdělovat si úkoly, rozvrhnout si práci."
Na to už se fakt těším. Po mne zatím chcou jen plnit zadané úkoly (což je teda věc, při níž pracuju v týmu, část úkolů na někoho deleguju, jiné úkoly někdo deleguje na mne a práci si přirozeně nějak rozvrhuju).
-----
"Připomínám, že u nás je asi 300 učňovských oborů, což je strašně moc. Pokud se očekává, že zanikne asi 50 procent manuálních profesí, týkalo by se to 150 současných směrů. Žáci bez všeobecného základu, jazykových a počítačových znalostí budou nahraní. Ruku v ruce s posilováním všeobecných znalostí by měla jít inovace ve školách, například obměna pomůcek, přístrojů a prostředí, v němž se připravují. Učit se na strojích z minulého století na profese století současného je prostě ztráta času."
Katka Valachová dneska psala o tom, jak pro samé integrály nezvládáme trojčlenku, tak jsem si nemohl odpustit jednu praktickou aplikaci...
K tomu tučnému - je teda otázka, co je znalost všeobecného základu. Pro mne je v tom tak nějak pochopení principu. A tady bych řekl, že lístkový coulometr, liščí ocas a ebonitová tyč je o chlup lepší než Arduino. Podobně jako je asi lepší dělat autoškolu ve felicii než v poloautonomní tesle...
Jistěže vybavení a laboratoře je třeba udržovat a modernizovat... Tak nějak průběžně. Ale vyhazovat pomůcky jen proto, že skončilo století?
...že lístkový coulometr, liščí ocas a ebonitová tyč je o chlup lepší než Arduino. Podobně jako je asi lepší dělat autoškolu ve felicii než v poloautonomní tesle...
Pominu-li, že podle mého zrovna Arduino je pro pochopení principů vcelku vhodné (ale jiných, než ebonitová tyč s ohonem), tak na tom něco je. Problém je vysvětlit to rodičům a žákům. Na škole velmi často "bojujeme" s rodiči a žáky, kteří vědí nejlépe, co se má a nemá učit. Pokud by nějaká škola striktně přešla pouze na výuku principů a základů, obávám se, že nebude míti klientů... Především učni, ale i jejich rodiče, v tomto ohledu mají, řekněme, úzký rozhled a odmítají přijmout, že tohle jim taky k něčemu bude, a že se to učí, protože... U maturitních oborů s tímto takové problémy nebývají.
Sorry, zkratka... Kdybych použil švédská brčka, asi by to bylo jasnější, ale i tak jste pochopil správně.
Většina praktikantu přichází s klasickým modelem výuky. Ač “nad hrobem”, preferovala jsem vždy diskusí, názornost, skupinky, preskupovani lavic. Jde o změnu myšlení - a znám hodně učitelů nastavených na stejnou vlnu. Stojí to hlavně čas a malé sedě buňky - jak říká Herkule Poirot 😉
Okomentovat