Už čtyřicet let tu máme pedagogickopsychologické poradny, známé pod zkratkou PPP. Snad nikdy se o nich ale nemluvilo tolik jako teď, když se rozbíhá inkluze neboli společné vzdělávání dětí bez ohledu na jejich schopnosti a handicapy. Právě tyto poradny mají pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami ordinovat podpůrná opatření a pomůcky. Jenže nestíhají. O důvodech, proč tomu tak je, ale i o tom, jak vlastně tyto instituce fungují, mluvila redaktorka Lidových novin s Václavou Masákovou, která v poradenství působí už 40 let.
Václava Masáková (Repro: aktualne.cz.) |
Zaznamenala jsem otázku, jak je možné, že mizí děti s lehkýmmozkovým postižením neboli LMP. Poradny prý namísto IQ v rozmezí 60–70 píší, že je dítě pod průměrem, což znamená IQ 71–80. Jako by jim to někdo nařídil.
Sedmdesát je hranice mentálního postižení. Když má někdo 75, je výrazně podprůměrný, ale není to lehké mentální postižení. Tady mám před sebou třeba spis dítěte, které je velmi dobře vedené, má úžasnou učitelku i mámu, obě ho táhnou nahoru. Dřív bych napsala, že je na hranici LMP, dnes napíšu „výrazný podprůměr“ a budeme čekat, jak se situace vyvine.
Děti s LMP se dřív směrovaly do zvláštních, později praktických škol, že?
Ano. A většinou tam prosperovaly. Neříkám, že se tam občas nedostalo i dítě, které mělo na víc, ale těm, co neměly, se tam dostávalo účinné podpory. A hlavně, byly ušetřeny traumat z permanentního neúspěchu. Je možné, že se poradenští pracovníci dnes trochu bojí označovat děti nálepkou lehkého mentálního postižení? Není to vyloučené. Rozhodně se snaží dát jim šanci v běžné škole. Ostatně i tam se jim dnes má dostat adekvátní podpory.
Ovšem ne toho úspěchu...
Tyhle děti mají právo na menší nároky, jenže většinou stejně zůstávají stranou ostatních. Díky mimořádné podpoře doma i ve škole takové dítě třeba projde prvním stupněm, ale v okamžiku, kdy přijde na druhý stupeň, kde se předpokládá abstraktní myšlení, totálně selže.
Je možnost dát je v této chvíli do speciální školy nebo třídy?
V zásadě je. Jenže právě tady je to celé nedomyšlené. Chytřejší ředitelé bývalých praktických škol změnili status a prezentují se jako základní škola, při níž jsou zřízeny třídy podle paragrafu 16 odstavec 9. Ano, tak složitě se jim říká. Tím pádem tam mají i děti s LMP, i kantory s plnou kvalifikací pro jednotlivé předměty, jež se dneska vyžaduje všude. A tady je právě zrada. Ty děti už se nemohou orientovat na praktické dovednosti jako dřív, ale musí v nějaké míře absolvovat všechny ty fyziky, chemie či cizí jazyky jako na běžné základní škole.
Celý rozhovor naleznete v dnešním vydání Lidových novin
0 komentářů:
Okomentovat