„Analýza také odhaluje a právě to byl cíl, s nimž se data sbírala, hluchá místa, duplicity financování apod. Pomůže tedy v konečném důsledku inkluzi lépe uchopit a koordinovat, “ uvedl mimo jiné ministr školství Stanislav Štech ve svém vystoupení na mezinárodním semináři, který se věnuje společnému vzdělávání. Akce s názvem Inclusion in Education se koná v Praze ve dnech 23. až 25. listopadu.
Stanislav Štech (msmt) |
K jejím přednostem patří fakt, že za její organizací stojí Sdružení soukromých škol, jež tématu seriózním způsobem věnuje patřičnou pozornost a dokazuje, že inkluze nezpůsobí odliv schopnějších dětí ze škol kvůli inkluzi, ale naopak, že i školy soukromé s žáky, kteří mají různé vzdělávací potřeby, počítají a chtějí mít co nejvíce informací a zkušeností pro kvalitnější práci s nimi.
Společné neboli inkluzivní vzdělávání je jednou z priorit Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy. „Jednotlivá vedení ministerstva vypracovala od roku 2009 řadu analýz a podkladů pro novelizaci školského zákona, která nastavila podpůrná opatření a zajistila jejich financování podle skutečných potřeb dětí, žáků a studentů. Analýza společného vzdělávání, kterou jsme zveřejnili nedávno a která shrnula první rok implementace společného vzdělávání po zavedení opatření vyplývajících z novely školského zákona, přinesla první relevantní data odhalující, které děti na podporu dosáhnou, v jaké formě a výši, jaké nejčastější vzdělávací potřeby mají. Analýza také odhaluje a právě to byl cíl, s nimž se data sbírala, hluchá místa, duplicity financování apod. Pomůže tedy v konečném důsledku inkluzi lépe uchopit a koordinovat, “ uvedl na semináři ministr školství Stanislav Štech a pokračoval: „Na základě těchto dat tak může ministerstvo školství připravit další opatření pro zkvalitnění společného vzdělávání v České republice,“ dodal. Ministr dále představil ve své prezentaci „Inclusion in Education – the Czech case“ téma inkluze v historickém kontextu až po současnost, včetně překážek, rizik a pozitivních přínosů jejího ukotvení ve vzdělávacím systému.
Seminář spolupořádá Sdružení soukromých škol Čech, Moravy a Slezska, které je dlouholetým členem mezinárodní organizace ECNAIS (European Council of National Associations of Independent Schools). Tato mezinárodní organizace pořádá každoročně konferenci a seminář pro experty z oblasti školství na aktuální témata. Cílem těchto akcí je sdílet zkušenosti z jednotlivých členských zemí ECNAIS. Na semináři dále zazněly informace o podmínkách a organizaci vzdělávání žáků se speciálním vzdělávacími potřebami v jednotlivých evropských zemích, prezentovány byly příklady dobré praxe z Finska, Nizozemska, Řecka, Portugalska, Švédska, Norska a dalších zemí. Součástí semináře bylo také diskusní setkání k finské kurikulární reformě, kde ve středu 22. listopadu v prostorách MŠMT představilo čtyřicet ředitelů finských soukromých základních a středních škol probíhající kutikulární reformu ve Finsku.
Další informace naleznete zde
3 komentářů:
"Analýza také odhaluje a právě to byl cíl, s nimž se data sbírala, hluchá místa, duplicity financování apod. Pomůže tedy v konečném důsledku inkluzi lépe uchopit a koordinovat, “ uvedl na semináři ministr školství Stanislav Štech a pokračoval: „Na základě těchto dat tak může ministerstvo školství připravit další opatření pro zkvalitnění společného vzdělávání v České republice,"
No tak jestli ta další opatření budou podobného rázu jako ta dosavadní - osekání peněz na inkluzi o jednu miliardu a povolení výuky předmětů speciálně pedagogické péče nespeciálním pedagogům a praxi i asistentům - tak to pěkně děkujeme, odejděte.
Neoliberalismus privatizuje veřejné služby a vláda ČSSD tomu poklonkuje?
Většina nesrovnalostí, kterých se MŠMT ČR dopouští vzhledem k veřejným školám, vyhovuje školám soukromým. Čím větší zájem o ně v důsledku bídných poměrů ve veřejných školách bude, tím více budou soukromé školy prosperovat a vydělávat a tím víc bude ubývat veřejných škol. Když totiž dojde na tzv. optimalizaci (rozuměj redukci) sítě škol, třeba proto, že kraje a obce nedostanou od státu dost rozpočtových peněz, odskáčou to školy veřejné, jejichž zřizivateli jsou právě kraje a obce. Krajští i obecní úředníci si tak zjednoduší situaci po stránce finanční i organizační. Přímý nástroj k rušení nadbytečných škol u soukromých škol nemají. Čím hůř se stát stará o školy veřejné, tím víc prosperují školy soukromé. Privatizace veřejných služeb je jedním z definičních znaků neoliberalismu - viz Deset bodů Johna Wiliamsona v tzv Washingtonském konsensu:
1. Fiskální disciplína bez velkých fiskálních deficitů k HDP.
2. Přesměrování veřejných výdajů od těch diskriminujících a růst potlačujících k oblastem, jako je vzdělání, zdravotnictví a infrastruktura.
3. Daňová reforma – rozšíření daňového základu a snížení mezních daňových sazeb.
4. Finanční liberalizace – tržně určované úrokové sazby.
5. Konkurenceschopný měnový kurz, který přinese rychlý růst netradičního exportu.
6. Liberalizace obchodu s důrazem na nahrazení dovozních kvót za cla, která mají být postupně snižována.
7. Zrušení bariér pro vstup zahraničních přímých investic.
8. Privatizace státních podniků.
9. Deregulace – zrušení těch regulací, které brání vstupu nových firem nebo omezují konkurenci s výjimkou regulací v oblasti bezpečnosti, životního prostředí, ochrany spotřebitele a dohledu nad finančními institucemi.
10.Ochrana vlastnických práv.
https://cs.m.wikipedia.org/wiki/Washingtonský_konsenzus
I za vlády ČSSD Česká republika neoliberalismu i ve školství nadměrně podléhala (nejmenší platy učitelů, jeden z nejnižších školských rozpočtů měřeno v % z HDP, pokusy redefinovat úlohu veřejných škol z primárně vzdělávací na úlohu sociálně a zdravotně pečovatelskou atd.). Neoliberální zaprodanost ČSSD se projevovala a dosud projevuje i tím, že její představitelé se nestydí mluvit o obhajobě hodnot neoliberalismu (neoliberálně kapitalistické tzv. liberální demokracie) a jednají podle toho, ač mají v povědomí lidí, názvu i v programu strany sousloví "sociálně demokratická".
Otázkou je, nakolik je výše popsaná neoliberální vzdělávací politika v souladu s Ústavou garantovaným bezplatným počátečním vzděláváním pro všechy občany.
J.Týř
Kurikulární kutikula vyexportována z MŠMT ČR do Finska?
Součástí semináře bylo také diskusní setkání k finské kurikulární reformě, kde ve středu 22. listopadu v prostorách MŠMT představilo čtyřicet ředitelů finských soukromých základních a středních škol probíhající kutikulární reformu ve Finsku. píše se v tiskové zprávě MŠMT ČR!
http://www.msmt.cz/ministerstvo/novinar/ministr-stech-na-seminari-inkluze-ve-vzdelavani?source=rss
Pro pána Krále! To už i ve Finsku dělají reformu KUTIKULÁRNÍ?!
Kutikula (z lat. „cuticula“, zdrobněliny slova „cutis“ – „kůže“) je nebuněčná vrstva pokrývající povrch těla živočichů a rostlin poskytující ochranu. Je vylučována buňkami na povrchu těla – pokožkou. Existují různé druhy kutikuly, které závisí na původu, struktuře, funkcích a chemickém složení. U rostlin je to ochranný, hydrofobní, voskovitý pokryv (kutin), u bezobratlých živočichů je kutikula tvořena bílkovinou, u členovců obsahuje chitin a může tvořit pevnou zevní kostru, zejména po inkrustaci, například uhličitanem vápenatým.
https://cs.m.wikipedia.org/wiki/Kutikula
Pan Václavík, myslím, opravdu nedávno tzv. uhodil terminologický hřebík na hlavičku, když použil pojem "KUTIKULÁRNÍ systém". V jeho nové terminologii je například možné říci, že kutikula direktivní kurikulární argumentace některých fondočerpačů a některých vzdělávacích aktivistů má mnohdy evidentně funkci opory jejich těla, ochrany jejich vnitřních orgánů, pasivního pohybového aparátu a funkci tvorby tvaru a rozměrů jejich těla. Zdá se, že MŠMT ČR ta terminologická novinka zaujala natolik, že její export do Finska prezentuje prostřednictvím ministra školství na mezinárodním semináři... :)))
http://www.ceskaskola.cz/2017/10/ondrej-steffl-proc-si-ve-skolstvi.html#comment-5522915549676916972
J.Týř
Okomentovat