Základní škola a mateřská škola ANGEL v Praze 12 je klasickou školou sídlištního typu. Nachází se v panelákové zástavbě na periferii Prahy, jsou zde děti spádové i dojíždějící, ty dojíždějí zejména ze Středočeského kraje. V letošním školním roce navštěvuje naši školu 27 žáků-cizinců (podle režimu pobytu). Jsou to jednak žáci Vietnamci a dále pak školu navštěvují především žáci z bývalého Sovětského svazu, zejména z Ukrajiny, několik žáků z Ruské federace.
Žáci z asijských zemí pak svůj „handicap“ dohánějí velkou pílí i nemalými financemi, které vynakládají na soukromé doučování. Zřejmě nejvýrazněji „odtažití“ v mezivrstevnických vtazích jsou děti z Číny, navenek se to projevuje i tím, že zatímco Vietnamci se chtějí „asimilovat“ do českého etnika i přijetím českého křestního jména, Číňané si ponechávají své.
Někteří žáci napříč etniky svůj jazykový handicap „přelévají“ do vzdělávacích oblastí, které jim nejsou blízké, byli by v nich slabší i přes jazykovou bariéru, kterou se snaží zneužít ve svůj prospěch ve smyslu „nerozumím, proto neumím“, zneužívají své odlišnosti, mnohdy je pro učitele velmi obtížné odlišit skutečnou a hranou neznalost jazyka a nepochopení probírané látky. Žáky-cizince, žáky s odlišným mateřským jazykem podporujeme několika způsoby.
Pomoc žákům-cizincům a žákům s OMJ
Bezprostředně po příchodu do třídy jsou diagnostikovány u žáka vzdělávací a sociální potřeby. Zde úzce spolupracují třídní učitel žáka, který v případě potřeby kontaktuje koordinátora pro vzdělávání cizinců, školního psychologa.
Osvědčila se užší spolupráce se společností META, ta pak po souhlasu rodičů provede hlubší diagnostiku. Díky grantu se dvě lektorky METY věnují vzdělávání vytipovaných žáků, kteří neovládají český jazyk, dle stupně znalosti jsou tito žáci rozděleni napříč ročníky do skupin, podle toho mají i počet hodin doučování v době klasického vyučování. Výhodou je, že tyto lektorky jsou zaměstnanci školy, což rodiče-cizinci vnímají příznivě, budí to v nich důvěru a raději své dítě na takové doučování přihlásí, než kdyby lektor byl externista.
Díky dalšímu grantu z Magistrátu hlavního města Prahy dvě kolegyně, učitelky českého jazyka, doučují dle potřeby individuálně.
Velmi úspěšným byl týdenní výjezd pro žáky-cizince. Ti se v Krkonoších učili nejen češtinu, reálie z našeho prostředí, přírodní vědy, ladili terminologii, ale výraznou přidanou hodnotou bylo odbourání nejistoty, vědomí toho, že v tom jako cizinec „nejsem sám“. Celý program vedli tři učitelé.
Na prvním i druhém stupni jsou asistenti pedagoga, ti se během vyučování po konzultaci s vyučujícím odborných předmětů mohou žákovi s OMJ individuálně věnovat, na recepci školy mohou množit pracovní materiály.
Určitým bonusem naší školy je, že zde působí školní psycholog – původem cizinec, má tedy do problematiky cizinců silnější a empatičtější vhled. Vstupuje do hodin, využívá hodin třídnických po domluvě s třídním učitelem.
Přátelská atmosféra a pocit sounáležitosti
Škola dlouhodobě a cíleně vytváří multikulturní prostředí, buduje přátelskou atmosféru, usiluje o to, aby se i žák-cizinec cítil bezpečně a pociťoval ke školním autoritám důvěru.
Multikulturní výchova je zařazena v jednotlivých vzdělávacích oblastech na prvním i druhém stupni, zejména však v předmětech My ve světě, Člověk a společnost. Nejenom v těchto předmětech podporujeme vzdělávání cizinců.
Dílčí projekty podporující vzdělávání žáků s odlišným mateřským jazykem, žáků, kteří potřebují podporu vlastní integrity, vědomí toho, že nejsou outsiderem v cizí zemi, že se mohou seberealizovat, vzdělávat, reflektují prostředí tak, že do něj žáci nejsou vsazeni násilně, ale přívětivou formou.
Celý text naleznete zde
0 komentářů:
Okomentovat