Jméno vzdělávacího experta ODS a nově zvoleného poslance Václava Klause mladšího se objevilo v souvislosti s tím, že by se mohl stát novým ministrem školství. Klaus to sice odmítl: "Mně nikdo nic nenabídl", i tak ale bude mít ve sněmovně v oblasti vzdělávání důležité slovo. Občanští demokraté ho navrhli na šéfa poslaneckého školského výboru a rozhodně je nejviditelnější osobností vyjadřující se ke vzdělávání, která se kromě bývalé ministryně Kateřiny Valachové (ČSSD) do dolní komory parlamentu dostala. Reportáž přináší Aktuálně.cz.
Václav Klaus mladší (ods.cz) |
"Ve škole se musí střídat experti z praxe a z vědeckých center. Jen učitelé, to by bylo málo. A hlavně studenty bude taková škola zaručeně bavit. Míň memorování. Žádná otrava. Teď budou spolupracovat na projektech, takže se naučí taky dorozumět a obhájit výsledky. Takhle se dneska dělá vzdělávání," píše ve své knize O čem sním, když náhodou spím.
Pro Klause mladšího je to však spíše noční můra. Rámcové vzdělávací programy, které právě volnost v rozdělení předmětů umožnily, odsuzuje stejně jako projektovou výuku. Neuznává vzdělávání, které se soustředí na takzvané soft skills, tedy získávání dovedností, jako je komunikace či kreativita. Učitel má podle něj především předávat vědomosti.
"Ve školách se má hlavně učit. Školy jsou o vzdělávání. Nejlepší by bylo, kdyby si stát určil, co mají patnáctiletí žáci umět v češtině, matematice a cizích jazycích, a k tomu by všechny školy směřovaly," říkal Klaus v předvolebních debatách. Vzorem jsou pro něj asijské země, kde vládne velká konkurence a jejichž studenti také v mezinárodních testech dosahují nejlepších výsledků. Důraz na zábavu Klaus odmítá, naopak na často kritizovaném drilu nevidí nic špatného. Bez něj se podle něj některé věci nelze naučit.
Celý text naleznete zde
4 komentářů:
S Klausem se dá nic než souhlasit.
Komunikace se snad naučit dá, ale kreativita?
Jak se dá žák bez hudebního sluchu "zkompetentnit" na Bethovena?
Nechám se poučit.
Pan Klaus má pravdu. Je mi líto, že asi tím ministrem školství nebude.
Kreativita se naučit dá. Pokud považuji za kreativitu schopnost netradičních řešení problémů či schopnost řešit problém více způsoby. Ale vyžaduje to dlouhodobou snahu. Prvně žák musí mít něco v hlavě, aby pak to co má, mohl použít. A pak musí být veden k netradičnímu řešení. Musí vidět reálné příklady. Není to záležitost jednoho ročníku, ale celé výchovy. Když má v hlavě prázdno pak může být kreativní možná v umění. Ale ani tam ne každý výplod ducha je opravdu kreeativní.
Okomentovat