„Gymnázia mají i své nevýhody. Bohužel téměř všechna česká gymnázia jsou orientována humanitně a absolventi se pak téměř výhradně hlásí na medicínu, práva a humanitní vědy, jako jsou sociologie, psychologie. Gymnázia jsou jednoznačnou přípravou na tyto obory. Tam člověk z odborné školy nemá téměř žádnou šanci a musel by být hodně dobrý, aby se na takové obory dostal. Hodně lidí odsud také chodí na ekonomii, kde najdou vhodné uplatnění, protože gymnázia poskytují kvalitní přípravu v matematice a celkem dobře rozvíjejí jazyky, značná část studentů odchází i na pedagogické fakulty. Pokud je ale žák taky trošku technicky orientovaný a na gymnáziu by ho obtěžovalo všeobecné vzdělání typu dějepis, přírodopis a chemie, tak na odborných školách má větší šanci vzdělávat se v předmětech, které ho zajímají a oslovují. Přitom mu nebrání nic, aby si pak vybral jakoukoli vysokou školu, takže má také možnost volby,“ říká Jiří Vojtěch z Národního ústavu pro vzdělávání pro přílohu deníku Právo „Jak si dobře vybrat SŠ.
Nabízejí školy obory, které jsou sice atraktivní, ale bez uplatnění?
Jednoznačně takové obory označit nejde. Lze konstatovat, že v oblasti středoškolského vzdělávání takové nejsou. Určitým měřítkem je míra nezaměstnanosti, ta je ovšem celkově nízká. Z oborů frekventovanějších mají vyšší míru nezaměstnanosti absolventi učebních oborů kadeřník a kuchař číšník, v maturitních oborech pak oborů hotelnictví a cestovní ruch. Dále pak z méně frekventovaných to jsou některé stavební, umělecké a zemědělské obory a obor kosmetické služby.
Snaží se školy připravovat mladé lidi na budoucí výzvy?
To je záležitost učitelů a ředitelů. Je potřeba mít kontakt s praxí, což se dnes velice zdůrazňuje zejména u učebních oborů. U nás nebude duální vzdělávání jako v Německu, ale propagují se tady jeho prvky. Princip je v tom, že učni by měli pracovat v provozech. Praktická část výuky probíhá přímo ve firmách, a to velice podporujeme. Skutečně to povede k tomu, že žáci budou lépe připraveni pro potřeby praxe.
Na základních školách se postupně prosazují alternativní typy výuky. Dostávají se i do středních škol?
Prosadilo se waldorfské lyceum, které asi navazuje na waldorfské základní školy. Jinak si nemyslím, že by se to prosazovalo. Že se do výuky dostávají moderní prvky jako projektová výuka nebo interaktivní tabule, to je leckde, ale alternativní výuka moc ne. Spíše to spěje k trochu jiné koncepci výuky.
Celý text naleznete v dnešním vydání deníku Právo
4 komentářů:
U nás obráceně, odjakživa zaměřeno na přírodovědné předměty především.
Obráceně i u nás, i u nás...
Absolvent Zahradnické školy v Kopidlně bude po maturitě studovat medicínu, práva či ekonomii? Někoho obtěžuje všeobecné vzdělání? Já jenom žasnu, jaké perly dokáže ze sebe vypustit zaměstnanec NÚV. Jenom doufám, že je tam zaměstnán jako uklízeč, maximálně vrátný.
Bože můj, to je slátanina. Co nám chtěl autor říci? Vždyť je to blbost. Tak proč na všeobecném gymlu učíme třeba Sketchup, SolidWorks, robotiku, programování? Takže koho obtěžuje všeobecné vzdělání a je to prostě budoucí technik, až najde školu, kde ho s tím "humanitnem" nebudou otravovat.
Naštěstí taková neexistuje. Člověk není stroj ani robot a k životu potřebuje vědět i kdo napsal Romea a Julii. Nebo se bude na rande bavit o vektorech a algoritmech?
Okomentovat