„Nedávno se kolem mě odehrály tři věci, které se mimoděk propojily. Jednak jsem se stal svědkem vášnivé debaty lidí majících co do činění se zdejším školstvím o výuce informačních technologií prostřednictvím Excelu na základní škole – ti pro věc zapálení lidé jsou nespokojení s laxním přístupem některých učitelů. Chtějí tabulkový procesor dostávat do dětských hlaviček lépe a radostněji, neb je základem všeho,“ píše Jan. A Novák na serveru ekonom.cz.
Jan. A Novák (wikipedie.org) |
Pak jsem četl na Facebooku reakce lidí na robota, který udělal perfektní salto. Byly plné obav z budoucnosti a moje radost ze zápalu pedagogů pro Excel povadla.
A ještě ten samý den jsem viděl film o výuce IT na některých francouzských školách – a debata o Excelu najednou vypadala jako hádka beduínů o nejlepší krmivo pro velblouda ve stínu kosmodromu. Na oněch školách děti nesestavují neosobní tabulky na klávesnici, ale vlastníma rukama jednoduché roboty z nejzákladnějších prvků.
Celý text naleznete zde
5 komentářů:
Naleznete, když si zaplatíte za čtení článku.
Co tady pořád kdo máte s tím Excelem? To, že s ním nic pořádného neumíte a myslíte si, že umí nějaké bezduché tabulky a porovnáváte výukou tabulkového procesoru s výukou robotiky v nějakém placeném článku má být něčím úžasně zajímavým čtením?
Textový editor, tabulkový procesor a prezentační program patří k základům práce s počítačem.
A dokud se nestanou tyto programy součástí standardů v jiných předmětech, nebo jak se teď po novu říká osnovám, tak my ho prostě v Informatice učit budeme a budeme a budeme.
A ty roboty taky - v robotickém kroužku.
Ale to je pořád dokola. Někdo se (snad z nevědomosti) snaží tvářit, že Excel jsou jen bezduché tabulky a pár vzorečků. Ve skutečnosti je to velmi mocný vývojový nástroj, který má implementováno vývojové prostředí a dokáže poměrně efektivně řešit většinu standardních programovacích úloh. Neznám nikoho, o kom bych mohl říci, že Excel plně ovládá a zná všechny jeho funkce. K některým věcem se nehodí, ale výuku algoritmizace, základů informatiky a klidně i neuronové sítě a umělou inteligenci v něm neprogramovat lze poměrně snadno, stejně jako řešení složitých problémů metodami prohledávání do hloubky i do šířky za použití rekurze. Nevím, co více by kdo chtěl vyučovat studenty na základní, nebo střední škole. Je to spíše trapné, když se někteří lidé snaží tvářit jako odborníci na něco, aniž by to pořádně znali, a odsuzují to jen proto, že tomu pořádně nerozumí. Dělají tím ze sebe hlupáky.
Kdyby jen Excel.
Dokonce i s Wordem se dají provádět věci, pro spoustu lidí netušené:
https://www.youtube.com/watch?v=nwcdMI6PRdQ
Jenže dnešní výuka má spíš blíže k tomuhle:
https://videacesky.cz/video/hodina-matematiky-podle-deti
Protože cílem je tohle:
https://videacesky.cz/video/moderni-vzdjelavani
;-)
Díky za odkazy. I když to poslední už jsem znal. Ale to první, to musím vyzkoušet!!!
Okomentovat