Dyslexie, tedy specifické poruchy učení, trápí asi pět procent dětí. Těžkosti se psaním, čtením nebo počítáním, je provázejí celou školní docházkou a nezmizí ani v dospělosti. Boj s poruchami učení tak tito lidé svádějí celý život. Reportáž přináší Český rozhlas Plus.
Alena Kupčíková (Foto: Jindřich Nosek) |
S dyslexií se potýká i Jindřich Matěk – ve škole ho považovali za hlupáka a má potíže se čtením i pravopisem. „Číst knížku je pro mě jako fyzická práce – přečtu dvě tři stránky a musím si odpočinout,“ říká.
Tuto poruchu učení má i pětašedesátiletý Stanislav. I když je z učitelské rodiny, když byl malý, nikoho nenapadlo, že by mohl mít dyslexii. „Ve škole to byla tragikomedie a pak tragédie. Nikdo z pedagogů to nebral v potaz,“ vzpomíná.
Celý text a reportáž ke stažení naleznete zde
3 komentářů:
"Dyslexie, tedy specifické poruchy učení, trápí asi pět procent dětí. Těžkosti se psaním, čtením nebo počítáním, je provázejí celou školní docházkou a nezmizí ani v dospělosti."
Před dvaceti lety byla myslím dyslexie jednou ze specifických poruch učení. Ono se změnila terminologie? Teď dyslexie označuje všechny SPU?
Pokud bych tedy měl měnit terminologii, tak bych místo poruchy učení čtení mluvil o poruše (schopnosti) čtení. Specifická porucha učení by mělo být něco, co lze - při použití specifických metod výuky - ošetřit tak, že dotyčný čtení zvládne.
---
Většinou taky u článků o SPU narážím na postoj ve smyslu, že až na tu poruchu učení jsou ty děti často inteligentnější než ostatní... No, proč ne (i když u trojkombinace se tomu věří těžko).
Otázka ale je, jestli ve škole ten údajný důraz na IQ nenahradit důrazem na celkovou použitelnost člověka, zahrnující jak schopnost doplňování řad, tak čtení, psaní, počítání a třeba i schopnost neprosazovat vždy a okamžitě svou vůli (např. pro středně intelektuální profesi mi přijde lepší mít člověka z pátého IQ-decilu, který čte a píše bez problémů, než člověka s IQ=160, pro kterého přečíst stránku A4 je problémem na dvě hodiny).
http://www.rozhlas.cz/plus/dnesniplus/_zprava/1689402
Zajímavé video, jak se liší oční pohyby dyslektika od pohybů nepostižené osoby - ten rozptyl je opravdu značný, není divu, že je pro ně delší čtení natolik únavné.
Kdysi jsem se ptala, a myslím, že to nějak zapadlo: zohledňuje se u maturitních testů z češtiny problém dyslexie i jinak než pouhým navýšením časového limitu? Bere se při jejich tvorbě a grafickém zpracování v úvahu přehlednost atd.?
1/dyslexie je jedna z poruch učení. Blbí novináři si prostě neumí najít informace.
2/Dys poruchy nesouvisí s intelektem. I když je tu opačný problém než vysoké iq. Je tendence tvrdit, že pokud má dítě iq menší jak 70, už dyslexii nemá (tedy žádnou SPU). O tom se stále vedou spory. V ČR jsme převzali teorii o iq do 70ti. (což považuji za pitomost, protože ti žáci ty projevy mají stále stejné, i když jim diagnostikovali LMP)
3/Dnes jsem četla novelu novely vyhlášky 27/2016, která se vztahuje k žákům s SVP.Někdo ji napsal setsakramentsky rychle a týká se pouze šetřivých opatření. Místo,aby nědko dal čas a prostor k vyjádření se k problémům, budeme donekonečna novelizovat hovadinu. Předpokládala jsem, že se novelou budou řešit opravdové problémy, tedy třeba i úprava zkoušení u maturity. Ne.Co na to říct, že??? je to přeci práce odborníků!!!
Okomentovat