Česká školní inspekce zahájila další ověřování výsledků žáků v počátečním vzdělávání, které bude v tomto školním roce zaměřeno na žáky 9. ročníků základních škol a žáky 2. ročníků středních škol a odpovídajících ročníků víceletých gymnázií. Sledovanými oblastmi budou čtenářská, matematická a sociální gramotnost a znalosti a dovednosti žáků získávané a rozvíjené v rámci mediální výchovy. Do vzorku je zařazeno přibližně 600 základních a 600 středních škol, přičemž v každé škole budou zjišťovány výsledky žáků pouze v jedné z uvedených oblastí.
Cílem zjišťování výsledků žáků je poskytnout žákům, jejich zákonným zástupcům, učitelům, ředitelům škol i státu objektivizovanou a relevantní informaci o výsledcích vzdělávání. Zjišťování bude ověřovat míru dosažení vybraných očekávaných výstupů podle příslušných rámcových vzdělávacích programů. Získané informace budou nejen zpětnou vazbou pro žáky a jejich zákonné zástupce (objektivní informace o míře získaných vědomostí a dovedností), ale také významným evaluačním nástrojem pro školy (vlastní hodnocení efektivity vzdělávání) a zdrojem potřebných datových podkladů pro případné úpravy kurikulárních dokumentů, zejména z pohledu sledování, hodnocení a případných úprav cílů vzdělávání.
Vypovídací hodnota výsledků
Výsledky tohoto testování samy o sobě samozřejmě neřeknou, zda je škola či výuka v ní dobrá nebo špatná. Výsledek v testu nevypovídá ani o tom, jak dobrý je v dané oblasti žák, případně třída – na to testy postihují příliš úzké spektrum vzdělávacích cílů. Z výsledků testu nebo jeho tematických částí však bude možné vyčíst užitečné informace o tom, která z témat zahrnutých v testech jsou žáci schopni řešit lépe a která hůře, a promítnout pak tyto informace do budoucí výuky. Na úrovni vzdělávacího systému budou výsledky výběrového zjišťování např. významným indikátorem správnosti nastavení výstupů v příslušném rámcovém vzdělávacím programu, dílčím podkladem pro hodnocení efektivity vzdělávání nebo zdrojem důležitých podnětů pro didaktiky jednotlivých relevantních vzdělávacích oborů.
Realizace
Zjišťování výsledků žáků bude provedeno v termínu od 13. listopadu do 24. listopadu 2017, určení konkrétních dnů pro realizaci vlastního testování ve škole v rámci výše stanoveného rozpětí je zcela na rozhodnutí ředitele školy. Je tedy možné, aby všichni žáci řešili testy ve stejný den, stejně tak je možné testování rozdělit do více dní, nejpozději však musí být provedeno do 24. listopadu 2017 (včetně případných náhradních termínů pro žáky, kteří budou v den určený školou pro testování chybět). Žáci obdrží základní informaci o výsledku svého testu ihned po jeho ukončení, souhrnné výsledky pak budou k dispozici od 4. prosince 2017. Testy jsou připraveny i ve variantě pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami, jejich účast je však nepovinná a zůstává na rozhodnutí ředitele školy.
Testovací systém
Zjišťování výsledků žáků je, stejně jako každý rok již od roku 2012, realizováno prostřednictvím inspekčního systému elektronického testování InspIS SET (v modulu certifikovaného testování) a s využitím testovací aplikace, která se ve škole (např. v počítačové učebně) instaluje na každý počítač, který bude pro elektronické zjišťování výsledků žáků použit.
Informovanost škol
Všechny školy, které jsou do testovaného vzorku zařazeny, obdržely tuto informaci spolu s prvními instrukcemi souvisejícími s přípravou tohoto zjišťování již v polovině června 2017, tak, aby s touto skutečností mohli jejich ředitelé při přípravě školního roku 2017/2018 počítat.
Závěr
Ověřování výsledků žáků ve školním roce 2017/2018 je součástí šířeji koncipované tematické inspekční činnosti, která bude ve vymezených oblastech sledovat také podmínky vzdělávání, průběh vzdělávání a podporu rozvoje jednotlivých gramotností. Prezenční inspekční činnost se tak v případě uvedených gramotností uskuteční na vzorcích cca 150 základních a 150 středních škol, v případě hodnocení znalostí a dovedností získávaných a rozvíjených v rámci mediální výchovy pak na vzorcích cca 50 základních a 50 středních škol.
3 komentářů:
A průřezová témata mají očekávané výstupy? Může mi někdo z CŠI dát odkaz, na které straně? Díky. Ostatně soudím, že ČŠI musí být zrušena.
ČŠI - Cílem zjišťování výsledků žáků je poskytnout žákům, jejich zákonným zástupcům, učitelům, ředitelům škol i státu objektivizovanou a relevantní informaci o výsledcích vzdělávání.
ČŠI - Výsledek v testu nevypovídá ani o tom, jak dobrý je v dané oblasti žák, případně třída – na to testy postihují příliš úzké spektrum vzdělávacích cílů.
------------------
Jak si ostatní čtenáři vysvětlují tyto dvě věty? Copak uzké spektrum podá objektivizovanou a relevantní informaci? Když cílem jsou kompetence a rozvoj osobnosti?
Vždyť dávno existuje mnoho jiných metod, jak výsledky vzdělávání ověřit dost objektivně. Nikoli jen skrze přenesené a testovatelné znalosti.
Celý den zablokovaná počítačová učebna, celý den se ona třída neučí, narušený rozvrh celé školy, It zaměstnán celý den přípravou a ověřováním funkčností systému a ještě jako tech dozor při testování,
Ve výsledku se dozvíme jestli jsme jako škola lepší než celostátní průměr, kde jsou namíchány i VOŠky. Kdy proboha ten nesmyslný Dobešův projekt skončí?
A pak dělejte kulaté stoly o administrativní zátěži škol. Nejlépe s doporučením INSPIcu.
Okomentovat