„V Ostravě se často setkáváme s tím, že romské děti nechtějí pustit ředitelé k zápisu, přestože by měli přijmout všechny děti ze svých spádových oblastí. Bojí se, že pokud je přijmou, většina ostatních rodičů s tím nebude souhlasit a přehlásí svoje děti na jinou školu,“ říká předsedkyně Asociace romských rodičů Žaneta Mirgová. „Spousta lidí si myslí, že romské dítě automaticky znamená speciální potřebu, to ale není pravda,“ vysvětlila. Reportáž přináší iDNES.cz.
Asociace letos zaznamenala ještě jeden úspěch: segregovaná škola Ladislava Štúra v Porubě, kde bylo 80 % romských dětí, zavřela celý první stupeň. „Větší část dětí jsme přesunuli na Základní školu Dětská, další třídy se otevírat nebudou, škola zanikne. Místo toho tam byl zřízen waldorfský kampus,“ vysvětlil iDNES.cz místostarosta Ostravy-Poruby Petr Zábojník.
Poruba navíc chystá změnu spádových oblastí, která má začít platit od září příštího roku. Romské děti budou rozděleny podle místa trvalého bydliště do šesti tamních základních škol. „V zimě začneme komunikovat s rodiči, budeme jim vysvětlovat, že každá škola je jinak zaměřená, upozorníme je, aby volili školu pro své dítě rozumně,“ dodal Zábojník. V Porubě navíc bude povinné, aby každá základní škola otevřela jednu běžnou třídu bez rozšířené výuky (například jazyků), aby to některé děti neznevýhodňovalo.
O problematice segregace romských dětí se mluvilo na konferenci Společně ve škole, kterou pořádala Nadace Open Society Fund a Open Society Justice Initiative u příležitosti desetiletého výročí od rozhodnutí Evropského soudu pro lidská práva, že romské děti jsou v České republice diskriminovány v přístupu ke vzdělávání. Se stížností tenkrát uspělo osmnáct dětí, které byly umístěny do speciálních škol pro děti s mentálním postižením.
„Deset let po rozsudku se v praxi nic nezměnilo. Školy jen změnily název, kdy se praktické přejmenovaly na základní,“ dodává Mirgová. Sama prý nechce čekat na změnu dalších deset let, proto se rozhodla vzít to do vlastních rukou. „Věříme, že klíčem ke změně jsme my, rodiče,“ uzavřela s tím, že zodpovědnost za diskriminací má podle ní ale vláda.
Celý text naleznete zde
130 komentářů:
Deset let po rozsudku se v praxi nic nezměnilo. Školy jen změnily název, kdy se praktické přejmenovaly na základní,
Je skvělé slyšet to i od "druhé strany".
Zvláště pak poté, co jsme někteří přesně totéž tvrdili a byli pak obviňováni ze všeho možného.
„Věříme, že klíčem ke změně jsme my, rodiče,“ uzavřela s tím, že zodpovědnost za diskriminací má podle ní ale vláda.
ANO!!
Problém je v tom, že učitelé neví, jak s dětmi ze sociálně vyloučených lokalit pracovat. Myslí si to členka Pracovní skupiny pro oblast vzdělávání Romů při Radě vlády pro záležitosti romské menšiny Lada Červeňáková.
„Přitom se za dětmi většinou ani nebyli podívat, a ani o to nestojí, bojí se. V takovém případě ale nemůže dojít k dostatečně emocionálnímu přístupu ze strany učitele, když ani nevidí, v jakých podmínkách děti často žijí, že často nemají ani stůl,“ říká Červeňáková.
Podle ní je potřeba, aby byli budoucí pedagogové zaměřeni na oblast vzdělávání sociálně znevýhodněných dětí.
Tak nějak jsem doteď netušil, že by měla být povinnost učitele chodit k rodičům na návštěvy a znát jejich sociální poměry.
Pravda, moje třídní ze základky k nám občas chodívala, ale to bylo nejspíš tím, že byly s matkou kamarádky. Nejspíš proto se jí ani nebála.
A z učitelek prvního stupně snad u nás nebyla nikdy žádná. Aspoň si to nevybavuji.
Svůj vlastní stůl jsem neměl až do čtrnácti let.
Psával jsem si úkoly v kuchyni, protože jsme neměli topení a vařilo se na sporáku na uhlí, takže teplo bylo jen v této místnosti.
Nebo mám snad pochopit slova paní Červeňákové tak, že situace některých romských rodin je natolik tíživá, že nemají vůbec žádné stoly?
Pak by tedy možná stálo za to řešit primárně tento problém.
"Větší část dětí jsme přesunuli na Základní školu Dětská"
Opravdu nechci být pesimistka, ale necítí-li se romské děti bezpečně na školách s neromskou většinou, platí to i naopak a rodiče je pak přehlásí jinam, i kdyby kvůli tomu měly dojíždět přes půl města...
"Svůj vlastní stůl jsem neměl až do čtrnácti let."
Já no nafasovala ještě později :D Syn stůl sice má, ale stejně preferuje kuchyni.
Návštěva domácnosti dítěte je v první třídě pro třídního učitele velmi žádoucí. Pozná tím, v jakých podmínkách dítě vyrůstá, pozná rodiče v jejich domácím prostředí. Dovede pak rozklíčovat způsob jak se dítě ve škole reaguje a proč se chová jak se chová. Mnohdy je dialog s rodiči otevřenější a konstruktivnější, jelikož rodiče ocení snahu učitele poznat domácí zázemí svého žáka. Pokud dítě učitele "nebralo", často se po takové návštěvě jeho vztah k učiteli změní k lepšímu.
Třeba by mšmt nebo mpsv mohlo přijít s programem stoly do rodin.
Osm segregovaných škol? To se pozná podle čeho? Mají to snad v názvu nebo je tak označuje Asociace romských rodičů?
A co bude dál?
Návštěva rodičů v domácnosti učitele? Pozná tím, v jakých podmínkách učitel žije, pozná učitele v domácím prostředí...
"Návštěva domácnosti dítěte je v první třídě pro třídního učitele velmi žádoucí."
Jistě. Udělejme z učitele terénního sociálního pracovníka. On už teď je nástěnkářem, sekretářkou, skladníkem, speciálním pedagogem, takže proč by nemohl být ještě sociálním pracovníkem v terénu, případně svačinářkou, či orgánem sociálně právní ochrany. No a vedle toho, by možná mohl občas učit. Každopádně doporučuji, si na to načerpat. Komenského knížecí rady už v moderním světě inovací a originálních přístupů prostě neobsotjí. Od "učit se, učit se, učit se", jsme se díky osobnostem daleko přesahujícím mezinárodní význam a schopnosti Komenského, posunuli k inovativnímu "čerpat, čerpat, čerpat". Tak čerpejme soudruzi. Kdo nečerpá, okrádá rodinu.
Návštěvy v rodinách jsem zažila za sociku. Zajímavá zkušenost, ale že bychom se k tomu vraceli? Tohle má přeci na starosti sociálka. Mimochodem, veselá historka z natáčení - moje kolegyně byla půl roku na neschopence, když uklouzla v rodině na exkrementu a vyhodila si koleno.
Také jsem z chudé rodiny, kadibudka na dvorku, teplá voda v hrnci na kamnech, koupelna s brutarem, kdy v jedné vodě se koupali po sobě tři lidi, stůl v kuchyni, u kterého se odehrávalo vše, od jídla, přes úkoly až po společné sezení a povídání si. Přesto mám vejšku. Takže prostředím a chudobou to asi úplně nebude.Prarodiče i rodiče považovali školu a vzdělání za dobrou věc, to je to, co děti potřebují.
Samo vypovídající bylo už to, že ti,co dosáhli výroku soudu D.H. si vůbec nedodělali vzdělání, po kterém tak údajně prahli a kvůli kterému se údajně soudili. To je hodně důležitá informace, která se ale v podobných článcích ,jako je ten dnešní, vůbec nevyskytuje. Netušíte někdo proč?
Segregované školy u nás neexistují. Segregované školy mají viditelný status - např. škola jen pro bílé,jen pro barevné apod., jak tomu bylo v USA. Naše školy nic takového nemají.
Přejmenování praktických škol nebylo vinou praktických škol, které by se nějak chtěly "mimikrovat". Bylo to nařízení ministerstva. Tuhle informaci by si soudruzi výrobci článků mohli zjistit zcela jednoduše.
Jak neplnohodnotné vzdělání je které vzdělání? Jako že si řekneme, Hele,Frantu budeme vzdělávat plnohodnotně ale Maruš, ta si zaslouží neplnohodnotné vzdělání? Tohle může napsat jen blbec na desátou. Pro poučení oněch blbců: Školy, které vzdělávají mentálně postižené opravdu MUSÍ mít jiný vzdělávací program. Protože i štangmasti čtvrté cenové tuší, že mentálně postižený prostě více do své kebuličky nedostane. Jen někteří úžasní snílci z různých nejmenovaných (nám však dobře známých organizací) mají dojem, že hlavičky je nutné zatížit spoustou informací, protože tam někde možná sedí budoucí inženýr s IQ 56. Ovšem toto vzdělání je ZCELA PLNOHODNOTNÉ pro dané postižení. i pro některé je to nad jejich síly.
Vlastní stůl?
Při vícero dětetch aby pronajali kancelářské patro.
„Věříme, že klíčem ke změně jsme my, rodiče,“ uzavřela s tím, že zodpovědnost za diskriminací má podle ní ale vláda.
To je hezké. Od okamžiku, kdy rodiče naplní to je tučně napsáno, zjistí, že ta další část přestala existovat. Někdo je ovšem musí přesvědčit, že rodiče se mají chovat jako rodiče a že oni a nikdo jiný není odpovědný za své děti.
"To je hodně důležitá informace, která se ale v podobných článcích ,jako je ten dnešní, vůbec nevyskytuje. Netušíte někdo proč?!
A já Vám to řeknu. Nevyskytuje, protože se nehodí. To je v těchto oblastech "problémů" běžný jev - "nehodící se škrtněte".
A ještě jeden postřeh. Představte si hypotetickou situaci.
Všichni Romové chodí do školy, do běžné, učí se, není problém.
Sakra mejdlo, co uděláme s těmi desítkami organizací, ve kterých sedí tisíce vejžirků, kteří je nyní zachraňují? No to přece nemůžeme dopustit!!!Dokud je problém, můžeme vejžírkovat soudruzi, proto musíme problém udržovat ve fázi permanentního tzv. řešení! Třeba i tak, že zničíme vzdělávací systém mentálně postižených. To nevadí. My jsme zachraňovali ty naše. O tamty ať se stará někdo jiný, to na starost nemáme.
A to mě vážně pije krev.
Kéž by takovou podporu měli staří lidé!
Kéž by takovou podporu měli nemocní!
Kéž by takovou podporu měli mentálně postižení!
Kéž by takovou podporu měla jakákoli funkční rodina!!
Paní Karvaiová to myslíte vážně? Že jako "vejžírkové", neboli organizace, které "zachraňují" Romy cíleně ničí vzdělávací systém, aby mohli pokračovat ve své "práci"? Snad špatně interpretuji, co jste napsala... Hezký den!
Pane Komárku,
co tak jednoduché má dáti dal? Kolik peněz těmito organizacemi proteklo versus jakých dosáhli výsledků? Je to zjistitelné? Nebo je to tajné? To by měla být práce novinářů. Ne ideologie.
P. S. Ale ono je jednodušší to hodit na školy, na učitele.
To je ale přece jiné téma, pane Sotoláři. Jestli ty organizace pracují dobře, efektivně, případně které ano a které nikoli, je něco jiného, než zda cíleně likvidují vzdělávací systém, aby si udržely téma a práci... Myslím, že to bude jako jinde - některé projekty neziskovek, či těch "organizací" jsou dobré, mají smysl, "vyplatí se", jiné nikoli. Obávám se, že těch druhých je hodně a že zdaleka ne všechny peníze jsou vynakládány efektivně. Děkuji! Hezký den!
Možná je to jiné téma. Ale odpovědí se samozřejmě nedočkám.
Pane Sotoláři, ty organizace vydávají výroční zprávy a kolik jimi proteče peněz není žádným tajemstvím. Stejně jako to, co dělají. Hodnocení projektů je obtížnější, někdy určitě nejednoznačné. ve stručnosti to tady nezvládneme. Hezký den!
"Hodnocení projektů je obtížnější, někdy určitě nejednoznačné. "
Hodnocení je poměrně jednoduché. Přes miliardy, které spotřebují "neziskové" organizace je situace Romů pořád stejná, možná i horší. Místo, aby je organizace vedli k odpovědnosti za své děti, učí je, jak a kde vyplnit žádost, co jsem slyšel v poslední době, někdo některým dobře poradil, jak funguje úrazové pojištění a minimálně v místě, ze kterého mám věrohodné zprávy stoupl počet návštěv "s úrazem" a žádostí o vyplacení pojistného - plošně to samozřejmě nevím, proto píši o jednom místě.
Dále je nad Slunce jasnější, že se těmto neziskovým organizacím podařilo tak ovládnout samotné ministerstvo školství, že způsobily destrukci vzdělávacího systému, zavedením "inkluze po česku".
Takže jestli nějaká opravdu prospěšná neziskovka někde existuje, to se nedá vyloučit. To co je viditelné, hovoří jednoznačně proti nim.
Peníze mizí jako v černé díře a na děti s vážnými zdravotními potížemi sbíráme víčka...
Organizace vedly... - oprava příspěvku, nikoli nevěcný výkřik - aby bylo jasno.
https://www.tyden.cz/rubriky/domaci/inkluze-rok-prvni-poradne-drahy-projekt_455040.html
Web tyden.cz pravděpodobně není považován za konspirační a nacistický.
Odkaz souvisí s tématem článku neboť inkluze se často týká Romů, nakonec kvůli rozsudku D.H. se to dalo do pohybu.
Článek by možná mohl být převzat, kdyby redakce měla čas ke své práci a pořád nemazala příspěvky nebo nehledala články nesouvisející se školstvím.
.....Jestli ty organizace pracují dobře, efektivně, případně které ano a které nikoli, je něco jiného, než zda cíleně likvidují vzdělávací systém, aby si udržely téma a práci.......
Jenže to jsem nenapsala.Zkuste mě citovat, kde to je. A nemyslím si že je jedno, jestli pracují dobře nebo nepracují dobře. To právě jedno není.
Šlo o hypotetickou situaci. To jsem předeslala.A naznačila jsem, že mnohé organizace by tím prostě přišly o práci. proto si doslova vymýšlejí. Lžou. např. o tom, že se praktické školy přejmenovaly - už zapomenou uvést, proč? Takže zůstane ve vzduchu viset pachuť náznaku, jakože ty školy udělaly něco,co bylo špatné. Podobně je tomu se slovy "neplnohodnotné" vzdělání. Vždyť je to nehorázná kravina. Jestliže pracuje pro Romy a sleduji situaci, přece si musím umět najít správné informace a musím je správně interpretovat. Já osobně jsem "jen " učitelka. Nejsem vůbec placená za to, že si hledám nějaké informace a přesto tyhle věci vím. Takže autoři podobných článků, které se v mnohém podobají jak vejce vejci si museli někde najít správné informace. Pak se nabízí otázka:
1/ Ví o těch informacích ale záměrně je dezinterpretují?
2/Neví o těch informacích, a není vůbec jasné, proč si je neseženou, když je to velmi jednoduché
Tudíž, pane Komárku, i vy jste dezinterpretoval moje slova.
Paní Karvaiová, nedezinterpretoval, citujete to, co jsem psal panu Sotolářovi. Hezký večer!
"Hodnocení je poměrně jednoduché. Přes miliardy, které spotřebují "neziskové" organizace je situace Romů pořád stejná, možná i horší. Místo, aby je organizace vedli k odpovědnosti za své děti, učí je, jak a kde vyplnit žádost"
Trefné.
Jinak co se týká článku, tak pokud se té organizaci podařilo protlačit 300 dětí do běžných základek, kam je před tím údajně nechtěli přijmout, tak by mě pak také zajímalo procento těch, co dokončili všech 9 tříd ZŠ, ideálně v běžné době. Mám jistou zkušenost, na základě které zakládám jisté tušení...
Pane Komárku, mohl byste mi prosím, zjistit, které školy jsou ty údajně segregované. Myslím obecně, ne seznam.A kdo to určil. Děkuji předem.
Paní Karvaiová, autorka článku pojímá segregovanou školu zřejmě stejně jako výzkum, který prezentovala OSF na konferenci Společně ve škole, (odkaz je v textu). Jde tedy o školu, kde většinu žáků tvoří romské děti. Pravděpodobně - to už je moje doplnění - půjde o školy v blízkosti "ghett". Vy tady, paní Karvaiová v diskusích opakovaně zpochybňujete, že u nás jakékoli segregované školy existují. Po formální stránce máte jistě pravdu. Je ale otázka, zda má smysl tímto formálně správným argumentem zakrývat, že tu je nějaký problém: Koncentrace romských dětí z ghett do vybraných škol. Hezký večer!
"Koncentrace romských dětí z ghett do vybraných škol. "
Takže je násilím budete rozvážet po celém kraji? Vám bych to i věřil.
"Po formální stránce máte jistě pravdu. Je ale otázka, zda má smysl tímto formálně správným argumentem zakrývat, že tu je nějaký problém"
Nejedná se o žádné zakrývání, ale o správné používání pojmů. Nesprávné, případně až nevhodné, používání pojmů je totiž často zneužívané k nejrůznější manipulaci...
Dobrá definice.
V blízkosti "ghett" tedy převažují ve škole obyvatelé "ghett". Když já chodil do základky v Řečkovicích, tak jsme tam převažovali my z Řečkovic. No a? To je segregace? To máme žáky rozvážet po městě, okresu či kraji, abychom je naředili a aby v Bruseli slitali blahem?
Ne žáky, ale celé rodiny budou rozsídlovat. Půjdou dobrovolně, aktivisté z OSF jim vše vysvětlí. Nadávky do rasistů si schovají pro učitele, úředníky a nové sousedy.
Pane Sotoláři, nejde o to, aby v Bruselu slintali blahem, ale abychom v Česku řešili problém se vzděláním romských dětí. Že to problém je, se myslím shodnou lidé jinak velmi rozdílných názorů. Tak hledejme řešení... Rozvážet? Možná, proč ne? Zkoušeli to i jinde ve světě. Byly Řečkovice ghetto, pane Sotoláři? Žila v něm menšina? Nepříliš oblíbená? Hezký večer!
Menšina? Nepříliš oblíbená? Proč?
Pane Komárku,
1/ jak jsou na tom naši Romové s gramotností ve srovnání s ostatní Evropou? Jsme na tom opravdu hůř? Pan Kocáb teď tvrdí, že řešením je inkluze. Nevěřím. Řešením je integrace namísto multikulturních blábolů. A když máme ty kvalifikované ksichtoodhady, 2/ kolik Romů nenastoupilo do povinného předškolního vzdělávání a kolik Romů nedokončuje základní nebo střední vzdělávání? Máme data? Nebo sbíráme jen na povel Bruselu?
3/ Nepomohlo by Romům spíše víc odpovědnosti za sebe samé namísto pseudopomoci, která zjevně nepomáhá? Likvidovat segregované školy transportem žáků je nesmysl: je potřeba likvidovat ghetta. Ale to jsme daleko od možností školy.
Pane Sotoláři, a to myslíte, že je vítězství, řešení.., že jsme na tom třeba lépe než Srbsko, nebo Bulharsko...? A pane Sotoláři, na jedné straně odsuzujete "ksichtoodhady" a na straně druhé chcete data... Kde je vezmeme? Ze sčítání lidu, kde všichni víme, že neodpovídají realitě ani přibližně? A co znamená ta "integrace namísto multikulturních blábolů"? Znova: Myslím, že se shodneme, že tu je velký problém. A myslím, že je lepší přemýšlet společně o tom, jak ho řešit, než hledat různé důvody, proč se neshodnout.
Souhlasím: Zdaleka to není - jen - věc školy! Souhlasím: Je třeba likvidovat ghetta. Ale vždy v tom řešení bude podstatnou roli hrát vzdělání. Děkuji! Hezký večer!
Pane Komárku, jak by se vám líbila data týkající se romské kriminality, počtu Romů na sociálních dávkách apod., záškoláctví, počtu rodin nespolupracujících se školou? Proč se po datech volá, jen když se to hodí?
Pane Komárku,
zaznamenal jsem, jak ty poslední texty o Romech míchají hrušky s jabkama. 4/ Vadí segregační školy (i když přesně nevíme, co to je), nebo vadí menší vzdělávací možnosti (i když přesně nevíme, co to je)?
5/ Mohou segregované školy nabídnout Romům srovnatelné vzdělání jako školy nesegregované?
(A já je nehájím, jen je beru jako skutečnost.) Co kdyby místo rozvozu žáků nebo likvidace celých škol segregované školy zajistily Romům alespoň to základní vzdělání. 6/ Bylo by to opravdu tak málo?
Data o krimininalitě Romů samozřejmě jsou. Jsou starší, ale jak už jsem psal výše, moc se toho nezměnilo, takže budou podobná těm dnešním - nedostupným. Jsou ovšem značně nepříjemná.
Odkaz nevede na konspirační a náckovský web:
https://cs.wikipedia.org/wiki/Romov%C3%A9_v_%C4%8Cesku#Kriminalita
Proč Srbsko nebo Bulharsko? Mne zajímá Francie, Španělsko, Belgie, Nizozemí a Německo!
Pane Komárku,
integrace znamená minimálně znalost jazyka. Je to přemrštěný požadavek u druhé, třetí, čtvrté... generace? Zatímco multikulturní bláboly jsou reportáže z folklorních slavností.
Já na to srovnání gramostnosti s Francií, Španělskem, Belgií, Nizozemím a Německem čekám, pane Komárku.
"5/ Mohou segregované školy nabídnout Romům srovnatelné vzdělání jako školy nesegregované? "
"Separate but equal?"
Odpověď zní - ne. Protože do nich zákonitě bude spadat vysoké procento sociálně zanedbaných dětí a učit v nich budou buď nadšenci, nebo zoufalci. Hromadný přesun tohle nevyřeší, prostě jen časem samovolně vznikne jiná segregovaná škola.
"Proč Srbsko nebo Bulharsko? Mne zajímá Francie, Španělsko, Belgie, Nizozemí a Německo!"
Je dosti zajímavé podívat se, kolik procent romská populace v daných státech tvoří. Tím je dáno i to, kolik problémů to znamená.
Odkaz nevede na konspirační náckovský web, ani Parlamentní listy.
https://cs.wikipedia.org/wiki/Romov%C3%A9
Ygrain,
což o to, učit by tam mohly zástupy všelijakých radílků z neziskovek.
Ještě bych potřeboval vědět, co přesně znamená sociální zanedbání a kdo zaň nese odpovědnost.
Nomen omen.
Ghetto definuje oblíbená wiki takto:
Ghetto je část města, většinou vykázaná majoritou obyvatelstva té které minoritě, tedy místo kde žijí lidé stejného náboženského, národnostního či rasového původu ap., a to buď dobrovolně nebo nedobrovolně.
Chcete snad pane Komárku tvrdit, že u nás jsou části měst, oblasti, či domy, do kterých majorita vykázala Romy? Že existuje nějaký příkaz, že členové jakékoliv menšiny smí bydlet jen v určených prostorách či územích?
Pokud pro takové tvrzení máte důkazy, tak sem s nimi.
Chci si přečíst ten předpis, či městskou vyhlášku, která Romům něco takového nařizuje.
(Dokonce i ten Čunek, v dobách svého starostování, nikoho nenutil, jen nabízel možnost ubytování těm, kteří na ně vlastně ani neměli nárok. A i za to si vysloužil označení rasista.)
Jenže to se najde nějaký ten aktivista, který dozajista v bohulibém záměru, (jak jinak) použije slovo "ghetto", aby popsal způsob bydlení a života nějaké minority.
Jiný už pak jen "náhodou" odstraní uvozovky a slovíčko se začne používat v jiných podobných materiálech.
A pak se najednou v nějakém tom "hlášení do Bruselu", nebo naopak při popisu života Romů u nás použije slovo ghetto. A nikdo si ani nevšimne, že Romy nikdo u nás nikam nevykazuje, že život ve společenství svých soukmenovců volí vzhledem ke svému naturelu zcela dobrovolně.
Ale o České republice se pak píše, jako bychom tady provozovali něco na způsob Varšavského ghetta v době okupace.
Pokud někomu toto pokřivení pojmů nevadí ve vztahu k vlastní zemi, pak je to jen další ukázka selektivní slepoty, tak typické pro určitý způsob myšlení.
Jediná otázka, která už pak zbývá zní:
Je to jen "hloupá náhoda" nebo záměr?
Pane Soukale, ano, taková data by mě zajímala a jsou důležitá. Kdybyste se o věc alespoň trochu hlouběji zajímal, věděl byste, že po tomto "sběru etnických dat" volají i někteří romští aktivisté, dokonce i zde velmi populární Romea.cz. Komu se co hodí, je právě otázka. Nikoli jednoduchý pseudoargument pro zakrytí problému. Hezký večer!
Pane Sotoláři, a když ty děti třeba dobře česky nemluví, tak co? Tak nic? Žádný problém? Žádná potřeba ho řešit? Hezký večer!
a když ty děti třeba dobře česky nemluví, tak co? Tak nic? Žádný problém? Žádná potřeba ho řešit?
A co byste navrhoval Vy, pane Komárku?
Jste přece zkušený člověk a znalec problematiky.
Tak cenzore, vložil jsem naposledy svůj dotaž k Botlíkovu článku. Nereaguješ, nedokážeš vysvětlit své jednání.
Není to poprvé, co jsi mi smazal příspěvek, který žádné pravidlo neporušil a lživě jsi pak smazání spláchnul jako "nevěcný výkřik" - ono to jde dobře, když už není co posuzovat.
Podle rčení moudřejší ustoupí, nebudu svůj dotaz nadále opakovat. Nicméně informaci o nevysvětlené cenzuře vložím do každého příspěvku, který napíšu.
Ostatním čtenářům, kromě tajného, se omlouvám, že jsem otázky vložil i sem. Není mým cílem ničit diskusi, jak si myslí cenzor, to on zvládá sám.
------------------------------------
Tento příspěvek byl shledán ideologicky nezávadným nebo ho ještě cenzor nestihl smazat. Pokud zde v diskusi ještě je, je možné, že bez vysvětlení zmizí, protože na tomto webu dochází k cenzorským zásahům podle vyznávané ideologie cenzora, přesto, že v patičce webu je informace, že diskuse nejsou cenzurovány - je to lež.
"dokonce i zde velmi populární Romea.cz"
Romea se totiž chová stejně jako Česká škola, co se nehodí, to se smaže. (To jenom, jestli víte proč je tak populární, dříve se tu nějak nezmiňovala - mluvím o posledních patnácti letech, před příchodem cenzora)
Bohužel tento jev, kromě pár aktivistů, kteří si to pak doslova vyžerou od ostatních, je společným pro většinu aktivistů, kteří prostě vidět a slyšet nechtějí, včetně a to je nejhorší, to platí pro většinu Romů. Většinou myslím část větší než polovina a patrně i více než 75 % (to je odhad, nemám statistická data, vidím a umím číst). Část si to uvědomuje, ale pokud oni sami něco v tom smyslu napíší, jejich spolu-minorita je prohlásí za zrádce.
Díky tomuto "uvědomění" není žádná šance na zlepšení, nepomůže nic, ani svážení do školy autobusem na druhý konec okresu/kraje.
------------------------------
Tento příspěvek byl shledán ideologicky nezávadným nebo ho ještě cenzor nestihl smazat. Pokud zde v diskusi ještě je, je možné, že bez vysvětlení zmizí, protože na tomto webu dochází k cenzorským zásahům podle vyznávané ideologie cenzora, přesto, že v patičce webu je informace, že diskuse nejsou cenzurovány. Je to lež.
Běžte jinam, slyší často Romové ve školách. Segregace je stále problém
sobota 18. listopadu 2017 ·
Štítky: D.H. a ostatní, diskriminace, názory, romské děti, segregované školy, zápis
Kdo a jak ten problém zavinil?
Kdo a jak ten problém řeší?
Kdo a jak ten problém přiživuje?
Kdo a jak ten problém využívá?
Kdo a jak ten problém vyvyšuje nad jiné problémy?
Kdo a jak ten problém vidí?
Pane Komárku, mohl byste nám, prosím, na ty otázky třeba jen stručně zodpovědět?
J.Týř
------------------------------
Tento příspěvek byl shledán ideologicky nezávadným nebo ho ještě cenzor nestihl smazat. Pokud zde v diskusi ještě je, je možné, že bez vysvětlení zmizí, protože na tomto webu dochází k cenzorským zásahům podle vyznávané ideologie cenzora, přesto, že v patičce webu je informace, že diskuse nejsou cenzurovány. Je to lež.
Proč došlo ke vzniku rómských ghet a k rapidnímu zhoršení postavení Rómů v posledních dvou třech desetiletích?
Ústí nad Labem
...
Chánov
...
Ostravsko
...
Janov
....
Kdo a jak ten problém zavinil?
Kdo a jak ten problém řeší?
Kdo a jak ten problém přiživuje?
Kdo a jak ten problém využívá?
Kdo a jak ten problém vyvyšuje nad jiné problémy?
Kdo a jak ten problém vidí?
Pane Komárku, mohl byste nám, prosím, na ty otázky třeba jen stručně zodpovědět?
J.Týř
------------------------------
Tento příspěvek byl shledán ideologicky nezávadným nebo ho ještě cenzor nestihl smazat. Pokud zde v diskusi ještě je, je možné, že bez vysvětlení zmizí, protože na tomto webu dochází k cenzorským zásahům podle vyznávané ideologie cenzora, přesto, že v patičce webu je informace, že diskuse nejsou cenzurovány. Je to lež.
Pane Komárku, tak ono se po sběru některých dat volá? A proč se teprve volá, když jindy to jde raz dva? A proč bylo vůbec zjišťování některých takovýchto dat zrušeno? Tohle jsou všechno pseudoargumenty?
Pane Sotoláři, a když ty děti třeba dobře česky nemluví, tak co? Tak nic? Žádný problém? Žádná potřeba ho řešit? Hezký večer!
Ty děti nemají rodiče? Tak co? Tak nic? Žádný problém? Žádná potřeba ho řešit?
Já na to srovnání gramostnosti s Francií, Španělskem, Belgií, Nizozemím a Německem čekám, pane Komárku.
Romští aktivisté volají po sběru dat? Tak ať si je posbírají. Ale ať sbírají VŠE, nejen to, co se jim zrovna hodí do krámu.
Už se těším na další sčítání lidu. Tam budou mít možnost aktivisté aktivně aktivovat romskou národnost.
Narodí se romské dítě. Do rodiny, která zde žije cca 4 generaci.
1/Není normální, že ta rodina se stále vymlouvá na neznalost jazyka země, kde dennodenně tráví svůj život. Začínají mít smůlu v tom, že do naší země již přes 20 let proudí cizinci, kteří tu zůstávají a kteří již po pár letech často plynně hovoří česky. S přízvukem,ale česky umí a nevymlouvají se.
2/Dítě vyrůstá v rodině, o které někdo říká, je sociálně slabá. Dobrá, když to víme, kde je raná terénní péče??????!!!!!! Existuje? V jaké míře? Kdo ji zajišťuje (kvalifikovaně) a jak a kým je placena???
3/Dítě dále roste a nabývá věku předškolního. Stále nechodí do školky, i když mu to v současnosti nařizuje zákon. Jak se toto řeší? Je to vůbec řešení? Proč děláme zákony kvůli lidem, kteří je stejně nedodržují, nejsou vymahatelné a vlastně na nic, čímž se trestají jiní lidé, kteří se snaží?
4/ Dítě přichází do školy. neumí skoro nic. Ani barvy, napravo, nalevo, nemá základní hygienické návyky, neumí držet tužku, nepozná zvířata, stále údajně neumí jazyk. Tohle má dohánět škola? Nahlédněte do státem vydaných RVP ZV. najdete zde to, že škola má dítě učit smrkat apod?. Kdy? Proč to ostatní děti umí? nehovořím o tom, že ostatní děti umí dost jiných věcí. Chce mi tu někdo nakukat, že dospělí romové neznají barvy, zvířata, kde je vlevo či vpravo a neumí smrkat a jíst z talíře? Samozřejmě, že to umí, a umí toho i více. proč to neučí své děti????? když v jiných rozhovorech tvrdí, že o vzdělání jim jde a to především o vzdělání tzv. plnohodnotné? Vysvětlil tohle některý rodič nějaké organizaci? A jak to zdůvodnil?
5/Vyloučené lokality a domy nezapříčinili rasisté a xenofobové. Smíme za to poděkovat tržníku hospodářství a našim úžasným zákonodárcům )dalo by se lehce dohledat, kdo to odhlasoval), kteří vyrobili zákon o kšeftech s bydlením a dávkami na bydlení. Jestliže neziskovky dokázaly tak systematicky lobovat za inkluzi, proč jsem si nevšimla lobbingu za odstranění této zhovadilosti? Kde se v článku píše o tomto hnusném nešvaru? Takto totiž ta údajná ghetta (která ovšem vůbec nejsou ghety) vznikají.
Otázek je hodně. V žádném z článků, které v poslední době na ČŠ vyšly, není ta podobné otázky odpověď, přitom jsou to otázky stěžejní. Proč pořád jen škola sem a škola tam. Jak dlouho se budou vymlouvat na kulturní odlišnost? Vždyť všichni cizinci jsou kulturně odlišní! V našem malinkém městečku žijí 2 Američani, mnoho Poláků , několik ukrajinských a vietnamských rodin. Děti mluví plynně česky bez přízvuku. nikdo si na ně nestěžuje, protože nemá proč. Jen v tom jednom baráku (který kupil místní boss - divné že?), je pořád tak nějak zbytečně veselo a nepříjemno.A jsou to dvě rodiny. Takže žádné gheto.
Pane Sotoláři, můžete mi připomenout, kdy jsem Vám takové srovnání nabídnul? Děkuji! Hezký večer!
Paní Karvaiová, nikdo soudný netvrdí, že všechny ty problémy má a může vyřešit škola. Soudní lidé se, myslím pouze shodnou v tom, že v řešení těch problémů hraje vzdělání a škola významnou roli. Hezký den!
Pane Sotoláři, můžete mi připomenout, kdy jsem Vám takové srovnání nabídnul? Děkuji! Hezký večer!
Nenabídnul, samozřejmě. Zjevně si na takové srovnání netroufáte, aby se náhodou nezjistilo, že jsme (tedy naši Romové) na tom lépe nejenom vůči Srbsku nebo Bulharsku.
I já vám děkuji, pane Komárku, protože i taková odpověď je výmluvná.
Romští rodiče podle ní často neví, že je rozdíl mezi kvalitou škol. "Ještě když byly praktické školy, tak rodiče vůbec nevěděli, že jejich děti chodí na praktickou školu," podotkla. Rodičům je podle ní třeba to vysvětlit. Píše Romea. http://www.romea.cz/cz/zpravodajstvi/domaci/jolana-smarhovycova-romove-jsou-demotivovani-i-kdyz-vystuduji-tak-je-pro-ne-slozite-najit-praci
A já se ptám, jak je možné, že jim to nevysvětlili lidé z neziskovek a různí aktivisté, jak je možné, že se tito jinak neinformovaní rodiče dokonale vyznají v čerpání sociálních dávek a jak je možné, že někteří jinak neinformovaní rodiče věděli, jak zažalovat český stát.
Vytrvalé udržování mýtu o neinformovaných romských rodičích někomu vyhovuje.
Pane Komárku, já se mohu shodnout pouze na myšlence, že škola má určitou menší roli, rozhodně ne významnou.
Kdyby měla významnou, tak jsme romskou problematiku měli dávno vyřešenou. Čehož si musíte být vědom.
A co další otázky? Zkuste se poptat na odpovědi svých známých z Romea. A kdyby bylo možné na ně odpovědět bez omáčky kolem, jasně a stručně. Zkuste třeba začít ranou terénní péčí v rodinách. To bude určitě stěžejní. Je to stěžejní u všech dětí s nějakými (třeba i zdravotními) problémy.
Paní Karvaiová, a na co se ptáte? Zda raná terénní péče existuje? Zda ji neziskovky považují za důležitou? Zda ji provozují? Vy přece velice dobře víte, že odpovědi na ty otázky zní "ano". Že by bylo třeba, aby na ni bylo více peněz? Ano... Hezký den!
Paní Karvaiová - bod 5
Vyloučené lokality nevznikly díky rasistům, to máte pravdu, ale nevznikly ani díky dávkám na bydlení, které k tomu samozřejmě připívají a proces značně urychlí.
Vyloučené lokality jsou "samovznikající". V okamžiku, kdy se do lokality nastěhuje několik nepřizpůsobivých rodin, poklesne cena nemovitostí v okolí a ty spíše zase koupí ti, co mají potíže s penězi a nemohou si dovolit bydlení jinde.
Dávky na bydlení pouze "umísťují" lokalitu blíže-dál od center.
Cenzore - více peněz? Není důvod, máme snad nejvíce neziskových organizací na světě a systémem dávek (to je chyba) umožňujeme mnoha lidem prostě nechodit do práce. Stačí peníze vhodně přeskupit...
------------------
Tento příspěvek byl shledán ideologicky nezávadným nebo ho ještě cenzor nestihl smazat. Pokud zde v diskusi ještě je, je možné, že bez vysvětlení zmizí, protože na tomto webu dochází k cenzorským zásahům podle vyznávané ideologie cenzora, přesto, že v patičce webu je informace, že diskuse nejsou cenzurovány. Je to lež.
Málo málo. Znát to není. A ještě jsem se nesetkala s rodinou, která tam tu pracovnici (pracovníka) měla. Není to divné?
Citace z jiného článku výše:.....Někteří žáci napříč etniky svůj jazykový handicap „přelévají“ do vzdělávacích oblastí, které jim nejsou blízké, byli by v nich slabší i přes jazykovou bariéru, kterou se snaží zneužít ve svůj prospěch ve smyslu „nerozumím, proto neumím“, zneužívají své odlišnosti, mnohdy je pro učitele velmi obtížné odlišit skutečnou a hranou neznalost jazyka a nepochopení probírané látky.......
To se mi líbí, že u cizinců se snažíme pojmenovat věci pravým jménem. proč to nejde u romského etnika. Nebo se nedá říci, že podobné výmluvy zkouší i oni?????
A proč myslíte, že se to nedá říci, paní Karvaiová? Já si myslím, že naopak vytváříte problém, který neexistuje. Hezký den!
A který problém vytvářím?
Kde přesně si můžu přečíst podobná slova? Například: Někteří romští žáci svůj jazykový handicap „přelévají“ do vzdělávacích oblastí, které jim nejsou blízké, byli by v nich slabší i přes jazykovou bariéru, kterou se snaží zneužít ve svůj prospěch ve smyslu „nerozumím, proto neumím“, zneužívají své odlišnosti, mnohdy je pro učitele velmi obtížné odlišit skutečnou a hranou neznalost jazyka a nepochopení probírané látky.......
Děkuji, že jste potvrdil to,co říká mnoho lidí. Místo hledání řešení se ukáže prstem na pomyslného viníka a řekne se: -může za to škola, -může za to Karvaiová.Fakt to oceňuji.
Nevím, paní Karvaiová, zda si můžete přečíst přesně tato slova. Nicméně problém, který podle mě vytváříte, je tvrzení, že politická korektnost, hyperkorektnost zabraňuje nazývat problémy Romů pravými jmény. Formulace, kterou citujete z jiného textu "Někteří žáci napříč etniky svůj jazykový handicap „přelévají“ do vzdělávacích oblastí, které jim nejsou blízké", je zcela korektní, nedá se ji nic vytknout a není žádný důvod si myslet, že takto se nedá, nesmí, nemůže mluvit o Romech. Jistě, najdou se hysteričtí hyperkorektní aktivisté, kteří budou hledat stopu rasismu ve všem, ale omezení lidé se najdou všude... Hezký den!
Pane Komárku, trochu sebereflexe.
Položil jste otázku:
a když ty děti třeba dobře česky nemluví, tak co? Tak nic? Žádný problém? Žádná potřeba ho řešit?
Já jsem se Vás následně zeptal:
A co byste navrhoval Vy, pane Komárku?
Nyní došla debata do bodu, kdy kolegyně poukázala na to, že:
že u cizinců se snažíme pojmenovat věci pravým jménem. proč to nejde u romského etnika. Nebo se nedá říci, že podobné výmluvy zkouší i oni?????
A Vy ji následně obviníte, že ONA vytváří problém, který neexistuje?
Tak umí malé romské děti mluvit česky, nebo ne?
Použil jste argument o neznalosti jazyka?
(A to ještě způsobem, jako by bylo vinou institucí, že tento problém neřeší.)
Naučili všechny romské děti jejich rodiče, nebo ne?
Když ne tak proč?
Považujete takový přístup za svého druhu "zanedbání péče"?
A pokud jde tedy o zanedbání rodičů a svého druhu VÝMLUVY (jako u cizinců), proč se o tom přesně v tomto smyslu a těmito slovy v materiálech různých aktivistických seskupení o Romech takřka nikdy nemluví?
Proč musí být neustále zastírána skutečnost a ti kdo poukazují na realitu, obviňováni z rasismu a vytváření neexistujících problémů?
A na závěr to nejdůležitější:
Co byste navrhoval Vy, pane Komárku?
Jste přece zkušený člověk a znalec problematiky.
Paní Karvaiová: Neříkám, že za problémy Romů může škola. A už vůbec neříkám, že za ně může Karvaiová :-) Říkám jen, že vytváříte umělý problém ohledně "nazývání věcí pravým jménem", pokud jde o Romy. Hezký den!
Me by stacilo par citaci a odkazu na zdroje, abyste me presvedcil. Pak si nasypu popel na hlavu a uklonim se az k zemi.
V tech nekolika clancich, comjsze sem za cca mesic povesil( kde je problem socialne vyloucenych komentovan) jsem zadnou sebereflexi etnika nezaznamenala. Krom jedne jedine vety, ze se musi snazit i rodice. Jedna jedina veta.
Jak je to doopravdy s vývojem rómské problematiky v posledních desetiletích?
Zajímala by mě statistika, jak je to v Česku vývojem početnosti, migrace zaměstnanosti, gramotnosti a kriminality rómské populace v posledních dvaceti třiceti létech. Myslím, že kdyby ji někdo zodpovědně udělal a předložil, zjistilo by se že:
1) Počátkem 90. let byla v Česku rómská populace vcelku dobře integrovaná (inkludovaná), gramotná, zaměstnaná a s relativně nízkou kriminalitou.
2) Poté se stalo, že
a) došlo k migraci dalších Rómů do Česka například ze Slovenska i odjinud, kde je historicky rómská otázka větší problém,
b) došlo k vnějšímu neadekvátnímu nátlaku (intervencím do vnitřních věcí České republiky) na zavedení pozitivní diskriminace Rómů, na níž pak začali někteří Rómové i někteří "starostlivci" o ně velmi pochybným způsobem vydělávat.
3) Dodnes je v Česku rómská otázka z celospolečenského hlediska řešena v pozitivním smyslu velmi neefektivně vzhledem k tomu, že se objektivně stala součástí pokusu o jakousi neoliberální kolonizaci České republiky ("kolíkování Divokého východu"). Viz třeba zvenčí Česku vnucovaná "inkluze".
J.Týř
PS: Pane Komárku, v diskusi výše jsem vám dal několik otázek, na které jste neodpověděl? Proč jste na ně neodpověděl?
------------------
Tento příspěvek byl shledán ideologicky nezávadným nebo ho ještě cenzor nestihl smazat. Pokud zde v diskusi ještě je, je možné, že bez vysvětlení zmizí, protože na tomto webu dochází k cenzorským zásahům podle vyznávané ideologie cenzora, přesto, že v patičce webu je informace, že diskuse nejsou cenzurovány. Je to lež.
Jistě, najdou se hysteričtí hyperkorektní aktivisté, kteří budou hledat stopu rasismu ve všem, ale omezení lidé se najdou všude..
Uf. Zdá se tedy, že Vy sám do této kategorie nepatříte, když jste ochoten alespoň uznat její existenci.
Nicméně problém, který podle mě vytváříte, je tvrzení, že politická korektnost, hyperkorektnost zabraňuje nazývat problémy Romů pravými jmény. ... a není žádný důvod si myslet, že takto se nedá, nesmí, nemůže mluvit o Romech.
Fajn.
Mohl byste uvést odkaz na nějaké relevantní zprávy, výzkumy, či jiné materiály, kde se o tomto jevu takto "pravými jmény" mluví? Aspoň tak dva, tři.
(Jen pozor, aby nevedly na "nacistické a xenofobní weby".)
Paní Karvaiová, velmi zajímavý je - byť sedm lety starý - rozhovor s Janou Horváthovou, což je reprezentativní romská osobnost, leckdy k Romům kritická, zdůrazňující jejich odpovědnost za vzdělání apod...
https://ona.idnes.cz/za-svuj-puvod-jsem-se-dlouho-stydela-rika-jana-horvathova-pmk-/spolecnost.aspx?c=A100715_161026_spolecnost_ves
Často silně a zajímavě kritické k vlastní komunitě jsou i ženy ze skupiny Manushe - chtějí být emancipované a vzdělané a v něčem narážejí na tradice romské komunity, které jim v tom brání. Zejména představa, že dívky se nemusejí a nemají vzdělávat...
A myslím, že není třeba připomínat velmi známé Romy, kteří jsou k Romům kritičtí, jako například Vojta Lavička nebo Radek Banga. Opakovaně zdůrazňují právě to, že Romové by měli převzít odpovědnost sami za sebe, za svoje vzdělání.
Pokud jde o "neromy", pak zajímavý je v tomto ohledu střet mezi "etnickým" a "sociálním" přístupem k sociálně vyloučeným lidem. O něm ČŠ psala třeba v souvislosti s protesty libereckého náměstka Ivana Langra proti "sčítání" Romů. Tento střet často rozděluje názorově i romské a proromské aktivisty. V principu, zjednodušeně jde o otázku, zda se má státní intervence zaměřovat na Romy, nebo na chudé, sociálně vyloučené...
Ale rozhodně, Vás paní Karvaiová nechci zdlouhavě poučovat :-). Váš pocit, že v oficiální slovníku převažuje klišé, je oprávněný. Myslím ale, že kvůli tomu není třeba vytvářet klišé opačné: Že věcně o problémech mluvit nelze. Děkuji! Hezký den!
"Musíme se zvednout sami, trošku změnit sebe samotné, mít více pokory ke vzdělání a vést k němu děti. (to samozřejmě neplatí pro ty, jež to dělají)
Uvidíte, že postoje majority se k nám změní, ale hlavně se změní životy našich dětí. Nebudou mít takový problém s prací a integrací celkově," píše hudebník Julius Zajac.
To je, paní Karvaiová také velmi zajímavá osobnost. Má svůj blog. Hezký den!
A pak jeste pan Cervenak.
Jasně, o tom jsme tady před časem také diskutovali. Požádal jsem ho tehdy o text přímo pro ČŠ, ale bohužel se neozval... Hezký den!
Jak už jsem výše či jinde - moc bych přál Romům, aby nezůstalo u výzev a příkladů, které málokdo následuje. Píše o tom třeba i J. Zajac: Kdo jiný než hlavně Romové by měli pomáhat romským dětem?
http://www.romea.cz/cz/zpravodajstvi/julius-zajac-kdo-jiny-nez-hlavne-romove-by-meli-pomahat-romskym-detem
Ještě jednou J. Zajac:
"Prosím zejména romské aktivisty a autory ze serveru Romea.cz, aby stále dokola nepřirovnávali situaci kolem soužití Čechů a Romů k událostem starým nejméně 60 let (ačkoli nás historie má učit), aby se neřešily vlajky, které akorát dokázaly většinu majority naštvat. Vlajka, které jsme byli svědkem, je jako umění pro situaci v ČR (pro soužití romské komunity s majoritou) spíš tragédie. Umění, které vyvolá ještě větší nenávist, je pro mě bezcenné.
Bylo už mnohé zanedbáno ohledně integrace Romů do české společnosti, tak se to pokuste alespoň trochu dohnat vzděláváním dětí a mládeže. Jen tak se ten čas snad dá doběhnout.
Česká společnost je docela tolerantní, a věřte, že s Romy má bohužel špatnou zkušenost a bojí se nás. Nikdo to neberte osobně prosím, ale nemůžete popřít, že jsou Romové, kteří se chovají hodně odlišně od českých a evropských způsobů, někteří dokonce velmi špatně. A jiní naopak velmi dobře, ale o těch se moc nepíše.
Kolik lidí z romské mládeže dodělá střední školu? Kolik mladých Romů absolvuje základní školu a pak v žádném dalším studiu nepokračuje? Já si myslím, že velmi mnoho, a těch mladých lidí je škoda. To je myslím ten největší problém, který se má řešit včetně zaměstnanosti, a ne nějaké "umělecké" vlajky.
Romeo, postrádám více článků a reportáží s cílem romskou komunitu s majoritou sbližovat. Nezapomeňte, že i Váš server vytváří mediální obraz a náladu ve společnosti.
S přáním všeho dobrého v novém roce 2014 přeje obyčejný občan."
http://www.romea.cz/cz/zpravodajstvi/julius-zajac-do-noveho-roku-prosim-aktivisty-a-romeu-aby
Podotýkám, že s kritickými poznámkami J: Zajace na adresu Neromů většinou souhlasím.
Váš pocit, že v oficiální slovníku převažuje klišé, je oprávněný. Myslím ale, že kvůli tomu není třeba vytvářet klišé opačné: Že věcně o problémech mluvit nelze.
Nevím, jestli to je způsobeno nepochopením, záměrem, nebo "obtížností" vyhledat požadované materiály, ale myslím, že ani mně, ani kolegyni Karvaiové nešlo o nějaké rozhovory s více, či méně známými osobnostmi, ale o oficiální, relevantní a odůvodněné zprávy, šetření, výzkumy, zkrátka materiály, na základě kterých se přijímají rozhodnutí.
Netvrďte mi, proboha, že například některá z těch neziskovek či výzkumných šetření, které financuje OSF, ještě nedokázaly v rámci své činnosti, nebo tak často zdůrazňované terénní práce zjistit fakt, který je naprosto zřejmý a jasný každé učitelce z mateřské škole, nebo prvního stupně základní školy - to, že významná část romských dětí přichází do kolektivu ze svých rodin výrazně výchovně zanedbaných. Často bez základních sociálních, hygienických návyků a bez dostatečné znalosti českého jazyka.
A pokud to tedy zjistili, tak kde se to v jejich výstupech vyskytuje?
A když nevyskytuje, tak proč asi?
Netvrďte mi, že veškerá šetření vlády a jejích poradních orgánů nedokázala takto jednoduchý fakt detekovat, pojmenovat a navrhnout opatření.
A když ne, tak proč?
Jistěže o problémech věcně mluvit lze, pane Komárku.
Ale znamená to vzápětí vyslechnout spoustu urážek a označení za rasistu a podobně.
I zdejší diskuse jsou toho důkazem.
Jestli chcete, říkejte tomu "klišé", ale pak se podílíte na jeho vytváření i Vy.
Komárku,
paní Karvaiová nevytváří umělé problémy, ona proti nim naopak bojuje, aby mohla řešit ty skutečné. Fakt, že o některých pozorováních se nesmí mluvit dokazujete svojí cenzorskou činností i vy sám. Kupříkladu se nesmí mluvit o tom, že Romové jako etnická skupina, mají úplně jinou strukturu intelektu. Zeptejte se klinických psychologů a soudních znalců, zeptejte se speciálních pedagogů. Romové mají zcela odlišné vnímání času, schopnost plánování je omezena, abstraktní myšlení je obvykle minimální. Z těchto vlastností potom logicky vyplývá zcela odlišný systém hodnot. Z těchto skutečností je třeba při řešení vycházet a ne se je snažit předělat, nebo se tvářit, že neexistují. Řešení se nedaří proto, že se vychází z pravděpodobně neplatných premis, že situace Romů je dána primárně nepodnětným prostředím. Jenže ono to tak patrně není a proto se zpodnětňováním prostředí prakticky nic nevyřešilo a nevyřeší. Hlavně se nedaří ani toto zpodnětňování, protože prostě míra podnětnosti je zcela jinak vnímána námi a zcela jinak někým, kdo má naprosto odlišný systém hodnot.
Pane Doležele, opětovně dokládáte, že jste rasista. Do slušné společnosti tyto Vaše názory nepatří.
Soudruhu,
1) Máte dojem, že Romové jsou rasa odlišná od nás?
2) Přečtěte si laskavě definici rasismu, než začnete někoho obviňovat. Začínám toho mít dost. Pokud v tom budete pokračovat, podám na vás trestní oznámení pro pomluvu. Máte jediné štěstí, že nemám čas se zabývat kravinami.
3) Pokud tou slušnou společností myslíte sebe, tak to snad ano. Do vaší společnosti nepatřím a patřit snad nikdy nebudu. Za slušného vás ale nepovažuji ani velmi velmi vzdáleně.
PR: "Jistěže o problémech věcně mluvit lze, pane Komárku.
Ale znamená to vzápětí vyslechnout spoustu urážek a označení za rasistu a podobně.
I zdejší diskuse jsou toho důkazem."
Cenzor posléze: "Pane Doležele, opětovně dokládáte, že jste rasista. Do slušné společnosti tyto Vaše názory nepatří."
Co víc dodat, než že je to tak, jak napsal PR. V okamžiku čehokoliv nehodícího se, uděláš cenzore z jiných rasisty a je zameteno.
-------------------------------
Tento příspěvek byl shledán ideologicky nezávadným nebo ho ještě cenzor nestihl smazat. Pokud zde v diskusi ještě je, je možné, že bez vysvětlení zmizí, protože na tomto webu dochází k cenzorským zásahům podle vyznávané ideologie cenzora, přesto, že v patičce webu je informace, že diskuse nejsou cenzurovány. Je to lež.
Komárku, když jste tak chytrej, vysvětlete mi, proč se třeba Vietnamci, kteří prokazatelně jsou jinou rasou a jejich kultura je od té naší velmi odlišná a kteří u nás v takovém počtu zdaleka nejsou tak dlouho jako Romové, začleňují bez zásadních problémů a veřejností jsou vnímáni buď neutrálně, nebo spíše kladně? Co je tedy determinantem toho, že Romové si vytvářejí nepodnětné prostředí? Nějaký slaboduch se domnívá, že nepodnětným prostředím a kulturní odlišností vysvětlí neúspěšnost začleňování, ale já bych rád šel dál a znal vysvětlení, proč tedy u Romu toto nepodnětné prostředí vzniká, když u ostatních tomu tak není?
A nejste sám, kdo je zvědav, jak se k tomu Komárek postaví. Zda je schopen za své výkřiky nést zodpovědnost, argumentovat, nebo se alespoň omluvit a přiznat svou předpojatost, kterou brání v řešení problémů nejen Romů, ale především jejich jazykově a rasově příbuzných Čechů, kteří se určitě nebudou bránit. Svých problémů mají dost.
.....Ale rozhodně, Vás paní Karvaiová nechci zdlouhavě poučovat :-). Váš pocit, že v oficiální slovníku převažuje klišé, je oprávněný. Myslím ale, že kvůli tomu není třeba vytvářet klišé opačné: Že věcně o problémech mluvit nelze......
Pne Komárku:
1/ráda se poučím o nových věcech. S tím nemám problém.
2/Nikdo nevytváří nové klišé a ani o tom jsem nepsala. Psala jsem zcela jasně o tom, že se NEPÍŠE (kromě pár článků, které se i dost nesnadno hledají, pokud v té tématice nepracujete) .Nepsala jsem, že se nesmí psát.
Pročtěte si zprávy OSF, AI a jiných vysoce postavených neziskovek. Příliš kritiky na romskou populaci tam nenajde. Zato se můžete pokochat spoustou tlachů o tom, jak za všechno může většinová společnost.
A já se ptám - nedělá náhodičkou tento tón vyjadřování k romské problematice mezi lidmi zlou krev? Není to voda na mlýn rasistických blbů?
Příklad: když já udělám chybu ,několikrát (např. zapomenu dodat cosi do ředitelny, poštěkám se s rodiči apod.) a budu vykládat, že ti rodiče jsou pitomci a ředitelka je nemožná - jednoho dne to lidi kolem mě přestane bavit a budou si o mě povídat jako o flinkovi, který se snaží všechno svést na ostatní, jen se nechce zamyslet nad sebou a nechce se svou flinkačskou povahou nic dělat. Takto budou souzeni všichni, kdo se vyhýbají vlastní odpovědnosti a je šumák, jestli jsem Češka nebo Indka nebo Kromaňonec. Tohle se prostě lidem nelíbí. To nemá nic společného s xenofobií nebo rasismem.
Pane Komárku. Dnes vás poprvé lituji. To nemůžete vyhrát. Je to na ručník do ringu. Nebudu si přidávat polínko, i když mě to svádí. Na Romei byste se měl lépe. Píši to již opakovaně. Tady se chováte jako slon v porcelánu a "své věci" tady spíše škodíte.
A maže, a maže, a maže...
Ivana
Nevkládejte sem, prosím smazané příspěvky. Smazaný příspěvek pana Týře obsahoval nepravdivé tvrzení a urážku. Děkuji! Hezký den!
Smazaný příspěvek pana Týře obsahoval nepravdivé tvrzení a urážku.
Je už smazaný příspěvek TU, který mne neprávem obvinil z vkládání odkazů na konspirační nacistické weby? Je to nepravdivé tvrzení a spojování mne s nacismem mne uráží (Vám by to možná nevadilo, ale já opravdu s nacismem být spojován nechci).
Buď měřte všem stejným metrem nebo neměřte vůbec.
-----------------------------
Tento příspěvek byl shledán ideologicky nezávadným nebo ho ještě cenzor nestihl smazat. Pokud zde v diskusi ještě je, je možné, že bez vysvětlení zmizí, protože na tomto webu dochází k cenzorským zásahům podle vyznávané ideologie cenzora, přesto, že v patičce webu je informace, že diskuse nejsou cenzurovány. Je to lež.
Kdo maže, ten jede! U šípku doleva a budete mezi svými, pane Komárku.
Pane Komárku, příspěvek pana Týře obsahoval konstatování, že neoprávněně mažete komentáře v diskuzích a dále několik otázek. Já jsem tady již dlouho v roli čtenáře, či spíše diváka nekonečné reality show. Diskutuji minimálně, protože si jsem vědoma toho, že diskuze na této platformě nikam nevede. Vy jen získáváte sledovanost blogu záměrným publikováním kontroverzních textů, které mají za cíl rozdmýchat emoce a následně získat velké množství komentářů, a tak stále dokola. Pro plnohodnotné informace chodím jinam.
Pana Týře neznám, ani kohokoli ze zde zapojených kolegů. Osobně jsem se setkala jen s paní Karvaiovou v rámci UPS, ovšem co Vy dokážete z diskuze s touto kompetentní pedagožkou " vytěžit", to je mistrovský kousek.
Ptám se znovu: co je urážlivého a nepravdivého ve smazaném příspěvku pana Týře? To, že cenzurujete nezávadné komentáře? Jeho dotazy, proč neodpovídáte na otázky, které vám diskutující dávají? Nebo snad to, jestli si stále myslíte, že jste pro portál Česká škola přínosem? Nakonec snad to, zda byste mohl to, co děláte zde, dělat jako obyčejný učitel?
Podle titulku by z dnešní nabídky ČŠ mohl být zajímavý článek:
"Michal Lokaj: Chuť přiblížit se a pochopit se je zásadní"
Paní Ivano,
Vy máte názor na tento web a na moji práci pro něj hotový. Velmi pochybuji, že mám šanci ho v diskusi změnit. (Ne, nemyslím si, že by to bylo tím, že ten Váš názor by odpovídal skutečnosti). Ta diskuse by se téměř jistě zařadila k těm, které "nikam nevedou". Hezký den!
ano, cítím to, nevoní mi to, co předvádí šéfredaktor...
Tohle už není diskuse, ale fraška, a to vaší zásluhou, pane Komárku. Čím víc budete mazat, tím víc budou lidi naštvaní a stavět se proti vám.
Co si asi pomyslí nepravidelný čtenář ČŠ, když pod článkem s tímto titulkem uvidí tak silně promazanou diskusi? Hm, ti učitelé, to musí být ale rasisti, když to musel moderátor mazat...
Navrhuji zavést přísné restriktivní opatření v diskusích na ČŠ. Povinné registrace s ověřením jména a bydliště, nesmyslné schvalování příspěvků moderátorem diskuse (jako to mají na Pedagogické komoře) a ban za byť jen náznaky provokace kohokoliv, ale moderátora diskuse především.
Pak sem konečně přestanou psát i ti, které celkem rád čtu, někdo založí lepší web se školskou tématikou a se svobodnou diskusí a bude na tom světě zas o něco lépe. ČŠ klesne počet příspěvků, počet přístupů, počet čtenářů a dojde k tomu, co potkalo už mnoho jiných webů...
Ygrain, v mazání urážek, nevěcných agresivních výkřiků apod., budu pokračovat. Nebaví mě to, je to ztráta času a energie, chápu, že to některé čtenáře rozčiluje... Nicméně podle mě je větší fraškou diskuse systematicky prokládaná urážkami, osobními útoky, agresivitou... Ostatně - není nesnadné zaznamenat, že mazání se týká jen několika autorů, kteří jsou v agresivitě a urážkách skutečnými mistry, navíc někdy provokují zcela záměrně a chtějí vyvolávat konflikt. Děkuji! Hezký večer!
Co kdyby si čtenář udělal obrázek o úrovni urážek sám? Je to tak děsné, že bychom to neunesli?
Někteří čtenáři to v minulosti "neunesli" a diskusím na ČŠ se kvůli intenzitě urážek a agrese začali vyhýbat. Nicméně, jistě - o život tu nejde :-), pane Sotoláři. Jde ale o dodržování nějakých elementárních pravidel slušné věcné diskuse, za něž jsem odpovědný. A jak jsem psal před chvílí Ygrain, a jak je zcela zřejmé - ta pravidla silně porušuje jen několik málo diskutujících. Není nesnadné se do nich "vejít". Hezký večer!
"Nicméně podle mě je větší fraškou diskuse systematicky prokládaná urážkami, osobními útoky, agresivitou... Ostatně - není nesnadné zaznamenat, že mazání se týká jen několika autorů, kteří jsou v agresivitě a urážkách skutečnými mistry, navíc někdy provokují zcela záměrně a chtějí vyvolávat konflikt."
Ta charakteristika diskutérů zatím sedí hlavně na Tajného Učitele, a ten je tu jako ryba ve vodě.
A není nesnadné se vejít do pravidel pro seriózní vedení webu. To byste ovšem, pane Komárku, musel ukázat něco víc než snahu sešněrovat diskusi do svých názorových mantinelů.
MK"Nicméně podle mě je větší fraškou diskuse systematicky prokládaná urážkami, osobními útoky, agresivitou... Ostatně - není nesnadné zaznamenat, že mazání se týká jen několika autorů, kteří jsou v agresivitě a urážkách skutečnými mistry, navíc někdy provokují zcela záměrně a chtějí vyvolávat konflikt."
Soukal: "Ta charakteristika diskutérů zatím sedí hlavně na Tajného Učitele, a ten je tu jako ryba ve vodě."
Ook.
Kantůrek :"Hm, ti učitelé, to musí být ale rasisti, když to musel moderátor mazat..."
Hm.
Tajný, prosím.
Zkuste aspoň občas přestat se chovat jako Vy.
Anebo vysvětlete, co mělo to Vaše "Hm" znamenat:
Kantůrek :"Hm, ti učitelé, to musí být ale rasisti, když to musel moderátor mazat..."
TU: Hm.
A maže, a maže, a maže.
Ve starém Římě udělal jeden císař senátorem koně, aby demonstroval, že proti jeho moci moci "není obrana". Ten císař pak moc dobře nedopadl a v dobrém na něj dodnes málokdo vzpomíná.
Dovoluji si vyslovit názor, že se nakladatelství Albatros jmenováním pana Komárka šéfredaktorem České školy po tom císaři tak trochu opičí. Albatrosu mi líto není. Líto je mi České školy a jejích čtenářů.
J.Týř
"Někteří čtenáři to v minulosti "neunesli" a diskusím na ČŠ se kvůli intenzitě urážek a agrese začali vyhýbat."
Kteří?
Pokud vím, většina pravidelných čtenářů odešla nikoli kvůli intenzitě urážek a agrese, ale kvůli jiným věcem. To už bych však opakovala bezpočtukrát uvedené věci...Nejhorší je to, že odešli opravdu skvělí, vtipní a kompetentní diskutéři, číst jejich příspěvky bylo potěšení. To už tady ale psali ostatní kolegové.Klidně to dohledám, ale snažit se na tomto blogu o změnu způsobu jeho vedení je boj s větrnými mlýny.
Ook.
Nevěcný výkřik, smazat.
Hm.
Nevěcný výkřik, smazat.
Stejně tak můj příspěvek, nevěcný, tak taky smazat.
Je hezké, že se rozvinula diskuse o ožehavém tématu, bohužel posledních 40 příspěvků řešíme jen cenzuru od našeho senátora.
Nemusíte ten problém řešit: Pište slušně a věcně. Hezký den!
Ten problém by nemusel řešit nikdo, kdyby nebylo pana Komárka.
„Odpor je marný! Vzdejte se. Nic se vám nestane!“ Hezký den!
Okomentovat