Cílem projektu je nabídnout alternativní gymnázium dětem, které jsou chytré a chtějí se toho hodně dozvědět, ale prioritou pro ně není získat maximum encyklopedických znalostí, nýbrž naučit se diskutovat, kriticky myslet, spoustu věcí si reálně vyzkoušet a dostat prostor rozvíjet se v tom, v čem jsou dobré. Alt je svým způsobem experiment. Jistě, v Česku existují soukromé střední školy, kde se učí jinak, než bývá zvykem. Obvykle se tam ale platí vysoké školné. Ještě nikdy se podobná třída neotevřela na běžné veřejné střední škole, zdarma, navíc vedle tříd, kde standardně zvoní a studenti se připravují na jednotlivé předměty. Reportáž o alternativní třídě na pražském gymnáziu Na Zatlance přinášejí Hospodářské noviny.
Jitka Kmentová (repro ČT) |
Třída, v níž je 32 studentů, se nijak nevymyká standardu. Vpředu popisovací tabule, projektor, u učitelského stolu počítač. Lavice, vzadu nástěnka. Na vybavení tedy alternativa náročná není. Finančně náročnější už je příprava úplně jiného stylu výuky. „Díky grantu a penězům od zřizovatele, které se škole podařilo získat, jsem mohl nastoupit jako projektový manažer a rok se věnovat hlavně přípravě programu, učit jen okrajově. Na přípravě se ale podílelo asi 12 učitelů, kteří to dělali převážně z nadšení ve svém volném čase,“ popisuje třídní učitel Lukáš Šlehofer.
Všechna opatření, jako zrušení jednotlivých předmětů, vyučování v blocích či pohyblivé přestávky, jsou v souladu s tím, co veřejným školám předepisuje stát. Teoreticky by si to mohly dovolit všechny školy, kdyby chtěly. Co je tedy podle ředitelky gymnázia Jitky Kmentové potřeba k tomu, aby se taková třída otevřela na státní škole? „Základem jsou učitelé, kteří se stále chtějí učit a mají spoustu energie, bez nich by to nešlo. Pak pro nás byla důležitá podpora zřizovatele a odborníků ve vzdělávání, se kterými jsme se radili. A nakonec odvaha, samozřejmě,“ směje se.
Učitelé zapojení do projektu mají za energii, kterou do něj vkládají, jen malý příplatek „v duchu státních příspěvků do školství“, jak říká Kmentová.
Celý text naleznete zde
0 komentářů:
Okomentovat