Děti dýchají ve školách čím dál horší vzduch. Zvýšenou koncentraci oxidu uhličitého hlásí na základě posledních měření všechny krajské hygienické stanice. V posledních letech totiž prošla řada školních budov rekonstrukcí, obvykle včetně zateplení a výměny původních dřevěných oken za plastová. Hlavním účelem bývá úspora energií. Málokdo si však uvědomuje, že taková rekonstrukce vede ke znehodnocení vnitřního prostředí. Přirozené větrání vezme za své a přívod čistého a čerstvého vzduchu je třeba řešit jinou cestou. Reportáž přinášejí Lidové noviny.
Hana Janata (linkedin.com) |
Čistý vzduch ve třídách není ale jen lokálním problémem. V letech 2010 až 2012 probíhal ve 23 zemích Evropy projekt Sinphonie. „Jeden z výsledků programu Sinphonie naznačuje, že astma postihuje až 100 000 dětí v Evropě. Malí pacienti s tímto onemocněním jsou mimořádně citliví na účinky špatné kvality ovzduší,“ stojí ve směrnici věnované zdravému životnímu prostředí v evropských školách. Směrnice zároveň obsahuje řadu konkrétních doporučení, která by měla mikroklima ve školách vylepšit.
Vladimír Zmrhal, vedoucí Ústavu techniky prostředí pražského ČVUT, ve své publikaci Větrání škol upozorňuje ještě na jeden problém: Česká republika patří vzhledem ke svému geologickému podloží mezi země s nejvyšší koncentrací radonu ve vnitřním ovzduší budov. Je tedy třeba brát zřetel i na tuto skutečnost. Nejjednodušším způsobem, jak množství radonu ve vzduchu snížit, je podle Zmrhala otevřít okna a vyvětrat. Naopak za vyhazování peněz ze školního rozpočtu považují odborníci čističky vzduchu...
Čističky ani zvlhčovače vzduchu nejen že vzduch příliš nezlepšují, ale mohou být dokonce i vyloženě škodlivé. Podle lékařky Hany Janaty, která se věnovala výzkumu jejich vlivu na lidský organismus, může být už několik minut po spuštění čistička zdrojem bakterií i plísní, které na jejím filtru nejen přežily, ale dokonce se i rozmnožily.
Celý text naleznete v dnešním vydání Lidových novin
7 komentářů:
Kdysi dávno, v "pravěku", jsme byli o přestávkách vyháněni ze tříd a museli jsme chodit po chodbě. Brblali jsme, jak je to hrozné... Ve třídě byla otevřena okna a vzduch se vyměnil. Dnes je to často tak, že děti zůstávají ve třídě, okna se nemohou otevřít bez dozoru učitele (a ten nemůže být v každé učebně), tak se vyvětrá jen občas. A dětičky zůstanou sedět v lavici, nebo se svalí v učebně či na chodbě na koberečky. Jsou samozřejmě i výjimky.
A zapomenou i na návštěvu WC a pak se courají při hodinách.
Navrhuji u škol postavit tropické zimní zahrady, teplý čerstvý vzduch z nich rozvést do tříd a vydýchaný vzduch zase zpět (rostliny potřebují CO2). Zakládám tropické zahradnictví, vzduchotechnickou firmu a píši projekt dotovaný z EU. :)))
pokud už školu zaplácáte polysterenem a dáte plastová okna musíte udělat i klimatizaci
Klimatizací né! Nedělá mi dobře. Lepší je smrádek a teplíčko. Dneska to mají těžké i zřizovatelé. Dřív byli všichni rádi, když si děti mohly usušit promáčené věci u kamen poté, co pochodovali kilometry v metrových závějích do školy. Potřeby jsou saturovány, tak ještě ty touhy a přání.
"pokud už školu zaplácáte polysterenem a dáte plastová okna musíte udělat i klimatizaci" - nebo vyvětrat... by možná stačilo.
jirka/ neoropaguju tady klimatizaci,jsem její odpůrce a nemám ji ani v autě,je to pěkné svinstvo,jenže obdobný problém izolovaný barák,jenom místo virů zde máte plísně a obojí moc zdraví neprospívá,já jsem ten problém musel řešit v pol. 90.a nakonec jsem nechal udělat tzv kanadské zateplení a kvalitní dřevěná okna
Když uzavřeš barák, nemusíš klimatizovat, ale větrat ideálně (s) rekuperací.
Okomentovat