„Rovněž si stále velmi málo uvědomujeme, že právo na společné vzdělávání je jedna věc (a to se týká skutečně všech dětí) a nejvhodnější způsoby naplnění prospívající konkrétnímu dítěti věc druhá. Přitom přímo z povahy věci vyplývá, že v některých okamžicích je výhodné poskytnout každému dítěti vedle společného i vzdělávání individuální nebo ve společnosti podobných nebo stejných dětí, tedy segregované. Nesouvisí to jen s jedinečným naplňováním potřeb u každého dítěte, ale i s tím, že inkluze skutečně neznamená, že se děti nemohou vzdělávat mimo hlavní proud. Naopak jestliže bychom ke všem přistupovali stejně, dopouštíme se nespravedlnosti a vlastně nerovného přístupu ke vzdělání,“ píše dětský psycholog Václav Mertin v aktuálním vydání časopisu Řízení školy.
Václav Mertin (repro ČT) |
Kudy z této situace ven? Rozhodně není žádoucí plný návrat k dřívějšímu způsobu uvažování o vzdělávání, při kterém se pro stále větší část populace hledaly nebo vytvářely vhodné diagnostické kategorie „nenormality“ a v jednotném školství se zřizovala stále pestřejší speciální, tedy segregovaná, zařízení pro edukaci dětí se speciálními vzdělávacími potřebami a uplatňovala se snaha rozšiřovat jejich kapacitu.
Princip společného vzdělávání bychom měli uplatnit všude tam, kde je to možné a kde tento způsob současně podporuje všestranný rozvoj konkrétního dítěte i ostatních dětí. Ovšem je třeba se vyrovnat s banálním poznatkem, že jednotlivé děti se výrazně liší ve své vývojové cestě, aktuální vyspělosti v jednotlivých oblastech vzdělávání, rodinné historii, ve způsobech uspokojování potřeb, denních rytmech či zdravotním stavu. Je tedy žádoucí maximálně podporovat různost cest ve společném hlavním proudu vzdělávání. I za tu cenu, že takový přístup vždy klade podstatně větší nároky na státní správu, vedení školy a na samotné učitele. Koneckonců i rodiče musejí následně prokázat větší vhled do obsahů a forem vzdělávání vlastního dítěte, protože v případě volby by měli podporovat tu nejvhodnější. Bez této znalosti také neporozumí rozdílnému přístupu učitelů k jednotlivým dětem ve třídě.
Chceme-li poskytovat kvalitní edukaci všem dětem, musíme počítat s tím, že tento přístup je velmi nákladný. Pokud se uplatní ve své proklamované podobě, bude mnohem dražší než model segregovaného školství, i se zmíněnými poměrně nákladnými speciálními školami. Inkluzivní vzdělávání je kvalitativně na jiné úrovni než tradiční školství. Je například žádoucí, aby se v části vyučování mohli žáci se speciálními vzdělávacími potřebami, a tedy i žáci intaktní vzdělávat segregovaně, protože to vyžadují jejich speciální potřeby i dosažená úroveň ve vzdělávací oblasti. Tomuto přístupu je třeba rovněž přizpůsobovat prostory ve školách, množství pedagogů i dalšího, obslužného personálu.
Celý text naleznete v aktuálním vydání časopisu Řízení školy (nakladatelství Wolters Kluwer)
5 komentářů:
Co dodat?
Některé neziskovky a Laurenčíková s Valachovou a jejich skvadra byly jiného názoru, který byl jediný správný. Nelze zapomenout na řady novinářů a aktivistů, kteří nevybíravě nálepkovali každého, kdo nesouhlasil.
Tak vznikl jedinečný projekt, který nemá na světě obdoby a my ve školách si budeme muset protrpět několik let, než i těm nejvyšším a nejpomalejším dojde, že to tak nejde.
Většina společnosti vidí, že to "tak" nejde už teď.
Názor
Zkušenostmi a obavami podložené námitky Asociace speciálních pedagogů, učitelů a rodičů jsou relevantní dané situaci. Jejich argumentace však nebyla ze strany MŠMT při koncipování tzv. společného vzdělávání dostatečně vzata v úvahu...
Návrh k diskusi
- Zachovat přílohu RVP pro žáky s LMP nebo vytvořit její ekvivalent.
- Zachovat a rozšířit možnosti soustředěné výuky dětí s LMP mimo běžnou třídu.
- Porovnat výsledky krajů (oblastí, škol) se zavedeným a nezavedeným tzv. společným vzděláváním dětí s LMP v běžné školní třídě.
Umožníme-li soustředěnou péči o děti s LMP ve specializovaných třídách, bude to ke prospěchu dětem ve speciálních i běžných třídách. O to lépe pak může v běžných školách probíhat inkluze sociálně znevýhodněných dětí bez LMP. Mezi speciálními a běžnými třídami (školami) lze organizovat partnerství a vzájemnou prostupnost.
Jiří Týř
Hrádek nad Nisou, 27. 9. 2015
Exministryně Kateřina Valachová a ministr školství Stanislav Štech by, myslím, po volbách měli předstoupit před parlamentní vyšetřovací komisi, která by řádně vyšetřila Vládní jaderný výbuch (odborně a hospodářsky pochybná pečovatelizace rozpočtově podfinancovaného veřejného školství ČR na úkor kvalitního vzdělávání při zavádění tzv. Společného vzdělávání a Inkluze a při návrhu Kariérního řádu), na němž měli zřejmě svou nedbalostí či úmyslným jednáním podstatný podíl.
J.Týř
Viz např.
TORNÁDO KAT A VLÁDNÍ JADERNÝ VÝBUCH
http://www.ceskaskola.cz/2017/07/vlada-byla-velmi-aktivni-ve-skolstvi.html?showComment=1501591494685#comment-6280139516709541290
Moudří a vzdělaní vědí. Bohužel vládnou tupci a politici bez jediné relevantní znalosti, kteří se nechají oblbnout aktivisty.
A maže, a maže, a maže...
Okomentovat