Školský systém by se měl decentralizovat, aby mohla vzniknout konkurence různých přístupů a metod ve vzdělávání. Svět se v dnešní době rychle mění a není možné jasně rozhodnout, který ze vzdělávacích přístupů je pro budoucnost nejlepší. Shodli se na tom řečníci na mezinárodní konferenci o inovacích ve vzdělávání a školství. Současné školství je podle nich třeba reformovat tak, aby připravilo děti na život ve světě plném změn. Informuje ČTK.
Podle odborníků dnes školy učí děti mnoho nepotřebných věcí a naopak se stále nezaměřují na dovednosti, které budou pro úspěch v budoucnu klíčové. Těmi by měly být například kreativita, soutěživost, schopnost komunikace, spolupráce, touha objevovat různá řešení, odpovědnost a sebevzdělávání.
Ekonom Daniel Münich z Národohospodářského ústavu Akademie věd upozornil, že spolehlivě předpovídat, co bude, je možné zhruba na dva roky dopředu. Výsledky a přínos vzdělávání se ale ve společnosti projeví nejdříve po dvou desítkách let. Při současném tempu civilizačních změn proto není možné nastavit vzdělávací systém tak, aby vybavil dítě ve škole znalostmi na celý život. "Děti, které letos v září nastoupily do škol, se velmi pravděpodobně dožijí roku 2095, a je nutné uvažovat o tom, co asi bude pak, ne co bude příští rok," podotkl.
Aleš Rod z Centra ekonomických a tržních analýz na Vysoké škole ekonomické v Praze se domnívá, že pro účinný vzdělávací systém je nejdůležitější, aby dokázal vstřebávat a nabízet nejnovější informace a propojovat teorii s praxí. "Měli bychom rozhodně zohlednit to, že nejsme schopni předpovědět, jaký druh zaměstnanců bude zaměstnavatel potřebovat v roce 2031 nebo 2035," řekl. V těchto letech by měly končit na středních a vysokých školách děti, které letos v září přišly do prvních tříd.
Celý text naleznete zde
13 komentářů:
No, i když se občas vyjadřuju trochu extrémně, asi bych bez problémů našel pár lidí, s nimiž bych se shodnul, jak by mělo vypadat školství. Asi by ty závěry ale byly skoro úplně opačné.
Ale taky by to bylo reformování...
PS: Není "soutěživost" tak trochu v protikladu se "spoluprací"? Dají se takové věci učit ve škole? Kolik se toho dá změnit v této oblasti u šestiletého člověka?
Už zase?
A přitom se všichni shodli, že nelze zjistit jak.
Vážení,
článek je lehce manipulující, reduktivní: protože konference už při samotném pročtení si řečníků (...), nevalidně paušalizuje budoucí kariéry. Je typicky neoliberálně zaměřena na lidi schopné samostatné orientace a výkonu vysoce sofistikované profese. Ale to je budoucnost patrně méně než čtvrtiny žáků. Budoucnost většiny bude naopak zorientovat se v uzavřených systémech a tam se etablovat a růst (služby, sociální služby, zdravotnictví, vzdělávání nebo výrobní či konstrukční sféra ekonomiky, které zůstanou vždy hlavním zdrojem pracovních příležitostí pro většinu současných i budoucích žáků...). Tedy pořád staré dobré gramotnosti!
Petr Koubek, NÚV Praha a MU Brno.
Mluvíte o růstu v "uzavřených systémech" .. copak tam nebudou potřebovat kritické myšlení, emoční inteligenci, mít etické cítění, schopnost se rozhodovat, spolupracovat s druhými, řešit problémy .. ?
Kde je ten inkluzivní přístup? Kde se má každému dostat individuální pozornost, aby to nebyl rovný přístup, který znevýhodňuje? Kde je vysoké očekávání, které má projevit učitel k žákům, aby dosahovali co nejlepších výsledků? Myslíte, že výsledkem je jen test znalostí? .. a studenti jsou připraveni na život?
Když ministr podepisuje memorandum o spolupráci škol s podnikatelskou sférou .. co myslíte, jaké dovednosti a gramotnosti u absolventů chtějí zaměstanatelé?
Co když celý tento demokraticko-industriální model zkrachuje? Jaké dovednosti potřebuje člověk když krachnou sociální pojišťovny, když nebude el.energie .. ?
Svět je čím dál chatrnější ve své vlastní udržitelnosti .. nebo to není vidět?
Celý koncept vzdělávání "pro něco", ať už je to šťastný nový svět nebo postapokalyptická dystopie, je v zásadě vadný, jelikož se neví, co to něco za 20 let bude. Děti vzděláváme aby pochopily svět, sami sebe a ostatní lidi. Tečka.
Omyl.
A ta decentralizace začne ve Finsku a Singapuru?
Nevíme sice nic o tom, co máme dělat, aby to bylo jako správně pro tu neznámou budoucnost, ale na beton víme, že to, co děláme teď, děláme blbě. A tudíž musíme NĚCO reformovat. Co je to to NĚCO, to nevíme a tak bude nejlepší zreformovat všechno. Jak píše Konrad Liesseman, podstatou světa dnešních "mezinárodních expertů" je permanentní reforma. On už sám pojem "expert" se nám stal pouhou marketingovou nálepkou, což je rovněž důsledek permanentní eroze vzdělávacího procesu, který stále více ovládá intelektuální lůza, která se domnívá, že fakta jsou věcí názorů, nebo hlasování a která absolutně nechápe, co znamená pojem "věda".
Tajnej, máte úplnou pravdu. Vzdělávání pro něco je vadné. Z toho vyplývá, že je vadné i vzdělávání pro pochopení světa, sebe samých a ostatních lidí. Vykřičník. Pane vachmajstr, voni sou hlava...
Já jsem se tuhle po ránu vzbudil a začal jsem se vzdělávat pro pochopení světa. Do té doby nic. Ale od té doby jsem úplně univerzálně vzdělanej. K tomu, abych se mohl stát mezinárodním expertem v čemkoliv, mi asi ještě chybí harmonická rozvinutost, nebo co. Na druhou stranu mi nedělá zásadní problém ani v meziuší, ani jinde, býti pouhým lokálním debilem. Kdo ví, třeba časem i to bude žádaná kompetence.
každá strategie, i ta vzdělávací se plánuje na jednu generaci tj 25-30 let,s tím že po 20 letech se již plánuje nová,plánuje se proto,aby se podle ní společnost řídila a ne aby byla řízena neviditelnou chaotickou globalistickou rukou trhu,ono totiž i tu neviditelnou ruku někdo někde podle nějaké srategie řídí
Ad Pavel Doležel: Amen, pravdu díte :-).
Ono je nejzábavnější, kde všude se takoví "experti" berou. Každý, kdo je ochoten nechat si nálepku "expert", je u mě namyšlená lůza... Vzdělaný člověk ví, že ví jen málo, a nepouští se do žádných extrémních rychlých soudů, ale systematicky a stabilně pracuje na neustálém zlepšování podle stabilního a průběžně korigovaného názoru. Tahle "reforma každý rok jinak" se nestíhá ani projevovat, ani školit ani validovat. Každý rok jiný nový nepromyšlený experiment založený na neznalosti aktuální situace, neprostudování zkušeností předchozích generací a nepromyšlení nových kroků.
Pravdu dí a ještě smí!
Pavel Doležel - děkuji za zmínku o Liessmannově expertovi. Kéž by se na něj (Liessmanna) dala koupit autorská práva a jeho texty volně a stále šířit. Ještě bych (dle Liessmanna pochopitelně) dodal, že školství je třeba reformovat, o tom nemůže být sporu, aby se mohlo ukázat, že reforma nesplnila očekávání (zcela nebo částečně) a je třeba ji reformovat. V reformě reformy bude mít samozřejmě hlavní slovo expert na vzdělávání.
Pavel Šimáček
Okomentovat