Simona Hoskovcová: Dvouleté dítě do školky - ano, či ne?

neděle 8. října 2017 ·

„Otázka bývá kladena nesprávně. Z pohledu výzkumu bychom se měli spíše ptát, na jak dlouho do školky půjde, jaká bude kvalita péče v zařízení a z jaké rodiny dítě je. Jedním z hlavních ukazatelů kvality péče je počet dětí na jednoho pedagogického pracovníka - učitelku. Máme možnost čerpat odpovědi z řady důkladných a dlouhodobých studií, které se zabývají dopadem nerodinné péče na děti. Na tomto místě si představíme hlavní výzkumy, které poskytují argumenty pro stávající diskusi,“ píše Simona Hoskovcová v aktuálním vydání časopisu Řízení školy.


Simona Hoskovcová (ff.cuni.cz)
Jak namítají zkušené učitelky mateřských škol i mnozí psychologové z praxe, má dvouleté dítě výrazně jiné vývojové potřeby než dítě tříleté, a vzedmula se tak vlna diskuse i petiční akce proti tomuto novému trendu. Rodiče se při rozhodování, kdy začít dítě dávat do některé z forem nerodinné péče, řídí celou řadou rad, které ovšem nejsou výzkumně podpořené - slýchají tvrzení, že dítě potřebuje už před třetím rokem společnost dalších dětí pro svou socializaci, dále že je instituce dobrým prostorem pro rozvoj inteligence nebo že pobyt v instituci naruší vazbu s matkou. Žádný z velkých výzkumů nepotvrdil ani škodlivost, ani užitečnost nerodinné péče pro dvouleté dítě, pokud bylo dítě v kvalitní péči a nebylo v ní více než dvacet hodin týdně.

Důkladný rozbor dostupných studií dopadů předškolní výchovy za období od sedmdesátých let 20. stol. do současnosti provedli Osnat Erel, Yael Oberman a Nurit Yirmiya (2000). Bylo sledováno sedm ukazatelů dětského chování: kvalita attachmentu (vazby), chování ve vztazích, interakce matka-dítě, přizpůsobení / životní pohoda, sociální interakce s vrstevníky, sociální interakce s dospělými (ne rodiči) a kognitivní vývoj (inteligence). Z této tzv. metaanalýzy vyplývá, že v zásadě nejsou rozdíly mezi dětmi, které jsou ve výhradně mateřské péči a které mají nějakou míru jiné péče. Také bylo zjištěno, že nemůžeme najít jednoduchou souvislost mezi prospíváním dítěte a nerodinnou péčí. Vždy musíme při rozhodování o péči o dítě zvažovat řadu různých faktorů, které na sebe vzájemně působí.

Také výsledky jedné ze studií Organizace Early Child Care Research Network (NICHD) dospěly k závěru, že mezi dětmi, které vychovávaly pouze matky, a těmi, které měly zkušenost s některou z forem nemateřské péče, nebyly rozdíly v kognitivním nebo socioemocionálním vývoji. Pro vývoj dítěte se jako důležitější ukázalo to, jakým způsobem matka s dítětem trávila společný čas.

Děti batolecího věku podle tohoto výzkumu hůře snášejí dlouhý (celodenní a delší) pobyt v zařízeních poskytujících nerodinnou péči. Rovněž rodič po dlouhém pracovním dnu hůře reaguje na dítě. Proto je důležitá podpora flexibilních zaměstnání, tak aby rodiče mohli organizovat péči o své děti ve věku 1-3 roky na dobu max. 4-6 hodin denně.

Dostali jsme se tak k otázce délky pobytu dvouletých dětí v nerodinné péči, která je pro dítě snadno přijatelná. Clark-Stewartová (1992) porovnala děti, které trávily bez rodičů více než 30 hodin týdně, s těmi, které byly v nerodinné péči po dobu 10-30 hodin týdně. U první ze zmiňovaných skupin dětí zjistila, že dosáhly méně dobrých výsledků v sociálních a kognitivních dovednostech. Další podobné výzkumy ukázaly, že pokud tato péče přesáhla více než 20 hodin týdně, vedla k vybudování vazeb nejistého typu (Belsky, 1988) a k vyšší míře problémového chování (NICHD, 2003; Stein et al., 2012; Van Beijsterveldt, Hudziak & Boomsma, 2005).

Celý text naleznete v aktuálním vydání časopisu Řízení školy (nakladatelství Wolters Kluwer)

8 komentářů:

Tajný Učitel řekl(a)...
8. října 2017 v 14:17  

Ne.

Jana Karvaiová řekl(a)...
8. října 2017 v 14:54  

Ne a ne a ne.

poste.restante řekl(a)...
8. října 2017 v 17:10  

Ano.
Pokud chceme ještě více rozbít už tak značně narušené pouto mezi dítětem a matkou/rodičem.

Pokud chceme více nezvladatelných a problémových dětí ve školách a více sociopatického chováni ve společnosti.

Pokud se už zase stala ideálem žena-údernice, budovatelka kapitalismu a nikoliv žena-matka.

Jana Karvaiová řekl(a)...
8. října 2017 v 17:57  

Ježíš Poste.restanta, teď jste to podělal. Spojení žena -matka se dnes nesmí!!!!!!! je to genderově špatně.
ale souhlasím s vámi do puntíku. Jestliže chci dítě jako módní doplněk, tak si ho raději nepořizuji. To jsou ty diamanty opravdu lepší.
A pokud jsem matka, která dítě opravdu chci (jenže nějak mi nezbývá peněz, tudíž opravdu musím pracovat), má být pro mě nějaké minizařízeníčko nebo dotace na zaplacení domácí chůvy.

poste.restante řekl(a)...
8. října 2017 v 18:31  

Spojení žena -matka se dnes nesmí!!!!!!! je to genderově špatně.
Já vím.
Ale ačkoliv jsem vlastně kryptofeminista, rovnost pohlaví podle současné genderbabkovské filosofie prostě nesdílím.
Minimálně do té doby, nežli bude zavedena profese kojný.

Ygrain řekl(a)...
9. října 2017 v 7:09  

V malém zařízení - opravdu malém, tak 5-10 dětí max - to s dvouletými šlo, ovšem měla jich tam pančelka tak 1-2, ne každý den a rozhodně ne do čtyř hodin. Ve skupině dvaceti a více dětí si dvouleté caparty neumím představit, a už vůbec ne ve větším počtu, to je zhovadilost.

Jirka řekl(a)...
9. října 2017 v 20:54  

Kolikátá už?

Ygrain řekl(a)...
10. října 2017 v 6:31  

To snad raději ani nechci vědět...

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.