Podle zakladatelky a předsedkyně správní rady nadačního fondu Qiido Miriam Janyškové naráží školy v praxi na nedostatek lidských zdrojů i financí a chybí jim know-how, jak s nadanými dětmi pracovat, a to přesto, že je podpora mimořádně nadaných dětí legislativně zakotvena. „Spousta škol se snaží nadaným žákům nějakým způsobem věnovat, ale systematicky a kontinuálně to dělá jen hrstka z nich," řekla Janyšková na včerejším setkání na půdě ministerstva školství.
„Podpora nadání dětí v rámci vzdělávacího procesu je přirozená věc, kterou se nicméně snažíme dále rozvíjet,“ řekla na dnešním setkání náměstkyně MŠMT pro řízení sekce legislativy a strategie Dana Prudíková a pokračovala: „Loňská novela výslovně umožnila v rámci systému společného vzdělávání podporovat také nadané a mimořádně nadané děti, funguje Národní síť podpory nadání, v souladu s požadavkem Koncepce podpory rozvoje nadání a péče o nadané pro období 2014–20 byla ustavena Skupina krajských metodiků péče o nadané – pedagogů,“ představila náměstkyně Prudíková kroky Ministerstva školství v oblasti péče o nadané a mimořádně nadané děti.
„Spousta škol se snaží nadaným žákům nějakým způsobem věnovat, ale systematicky a kontinuálně to dělá jen hrstka z nich. Mimoškolní kroužek a v lepším případě jedna obohacující hodina týdně, například matematiky pro žáky s mimořádným logickým myšlením, je málo,“ vysvětlila na setkání Miriam Janyšková a pokračovala: “Školy musí mít jasný vzdělávací plán pro práci s těmito dětmi. To je přesně to, oč Qiido usiluje,“ dodala Janyšková.
Nadační fond Qiido se od roku 2014 zaměřuje na komplexní, systematickou a kontinuální podporu vzdělávání a rozvoj IQ i EQ mimořádně intelektuálně nadaným dětem (MiND). V loňském roce spustil nadační fond nový vzdělávací projekt pro ředitele a učitele základních škol pod názvem Qiido AKADEMIE. Program akreditovaný MŠMT nabízí školám ucelené know-how pro vzdělávání a rozvoj MiND na prvním stupni ZŠ. Nadační fond usiluje o to, aby byla do roku 2021 v každém kraji ČR alespoň jedna základní škola, která bude v souladu s modelem Qiida rozvíjet kognitivní vědomosti i sociálně-emoční dovednosti dětí, které myslí jinak.
Zdroj: Tisková zpráva MŠMT
3 komentářů:
„Spousta škol se snaží nadaným žákům nějakým způsobem věnovat, ale systematicky a kontinuálně to dělá jen hrstka z nich,"
To je ráno, Komárek řádí a někoho napadne věnovat se nadaným dětem. Inkluze nestačí? Zrušili jste zvláštní školy, zrušte víceletá gymnázia a bude to v cajku. U zvláštních škol to přece dětem pomohlo...
Asi začnu něco dělat nebo se mi udělá mdlo.
9 z 10 žáků jest výjimečně nadaných a ten jeden je inkluzivní
Paráda. Skupina krajských metodiků. Co ještě? Okresních, oblastních, místních, regionálních... A samozřejmě školní koordinátor pro intelektuálně nadané děti. A za tím v pozadí nějaká dobře živená neziskovka.
Okomentovat