„Roční zkušenosti říkají, že je tomu skoro naopak. Speciální školství nebylo postiženo žádnými masovými odchody. Výkyvy nevylučuji, ale k těm by došlo tak jako tak, neboť někteří rodiče chtějí za každou cenu, aby se jejich děti zařadily do hlavního vzdělávacího proudu. Jinak ale nemůžeme ani zdaleka mluvit o nějakém odumírání dřívějších škol praktických, kde se vzdělávají děti s lehkým mentálním postižením, a už vůbec ne škol, jež navštěvují děti se zbytky zraku či sluchu,“ říká o zkušenost s inkluzí ministr školství Stanislav Štech v rozhovoru pro Deník.cz.
V rozhovoru zazní také tyto otázky a odpovědi:
Stanislav Štech (msmt.cz) |
Vůbec ne. V případě žáků se speciálními vzdělávacími potřebami jde o desítky. U skupiny dětí s lehkým mentálním postižením došlo k minimálnímu přechodu do běžných škol. Zatímco od roku 2010 jich v tzv. praktických školách ubývalo zhruba o dvě až tři procenta ročně (o 4736 dětí), po nástupu novely to bylo paradoxně jen o 1,5 procenta.
Analýza hovoří také o tom, že některé kraje část financí určených na podpůrná opatření v běžných školách posílají do speciálních. Jak je to možné?
Ta částka není malá, jde o stovky milionů. Vyhláška přitom jasně hovoří o tom, že podpůrná opatření lze poskytovat ve speciálních školách jen ve zcela výjimečných případech. Do speciálních škol jde totiž na žáka zvýšený normativ a navíc je možné využívat rezervu pro žáky se zdravotním znevýhodněním. V situaci, kdy některé kraje nechaly speciální školy volně čerpat prostředky na podpůrná opatření, zatímco rezervu spotřebovaly jinak, nebo ji ušetřily, je to třeba řešit.
Připravujeme proto technickou novelu, která možnému duplicitnímu financování zabrání. Již nyní všechny kraje upozorňujeme, že není možné čerpat prostředky určené běžným školám pro školy speciální.
Celý text naleznete zde
5 komentářů:
Speciální školství stále žije.
Ovšem intenzivně pracujeme na jeho pomalé likvidaci: metodický pokyn k neposkytování finančních prostředků NFN všem školám,třídám a skupinám podle § 16/9, předělání akreditace studia speciálních pedagogů, příkaz PPP a SPC nedoporučovat děti do specek a zahalovat např. LMP do hávu tzv. těžkých poruch učení.
Blbce z nás, pane ministře, dělat nemusíte. I my jsme schopní si získávat informace z jiných zdrojů, než je vaše poplácávání se po zádech v médiích.
MŠMT pracuje metodou sebeuspořádávajícího se chaosu?
POCHYBNOSTI O INKLUZI PŘEVLÁDAJÍ A MŠMT MLŽÍ...
...Nejprve bez ověření a řádné diskuse s dotčenými rozhodnou o systémové změně. Teprve potom prohlásí, že parametry té systémové změny budou upřesňovány až během diskuse s dotčenými. Mediálně slyšitelné jsou myslím hlavně tzv. neziskovky. Pokyny odjinud a tzv. neziskovky mají snad v Česku při rozhodování o systémových změnách větší slovo než příslušní zodpovědní resortní odborníci, učitelské profesní organizace atd.?
Je toto řádný způsob koncipování a provádění systémových změn ve vzdělávání? Je to řádný způsob využívání státního rozpočtu a dotací EU?
http://www.ceskaskola.cz/2015/10/beduin-proc-msmt-mlzi-kolem-inkluzivni.html
http://www.ceskaskola.cz/2015/09/jiri-tyr-spolecne-vzdelavani-dostava.html
Tato diskuse je, myslím, především o něčem, co ještě nebylo MŠMT a NÚV řádně vysvětleno a zdůvodněno. Takže zase diskutujeme o nepořádku, který je myslím pro MŠMT a jím řízené organizace dost typický: Věci se dávají dohromady tzv. Metodou sebeuspořádávajícího se chaosu využívajícího tzv. kontrolní chrousty: Něco se vyhlásí, sledují se reakce a pak se to za pochodu přizpůsobuje. Je to myslím jev opakovaný - viz například i ta inkluze a informace o ní. Tohle že je řádný způsob přípravy a uskutečňování vzdělávacích koncepcí? Co dělají expertní týmy v MŠMT a NÚV? Neměly by na tyto nesrovnalosti okamžitě reagovat?
http://www.ceskaskola.cz/2015/10/jan-wagner-povinne-programovani-uz-tady.html
V případě Inkluze sněmovní kontrolní chroust selhal.
V případé inluzivisticky nedidaktickéhu Kariérního řádu MŠMT sněmovní kontrolní chroust řádně zaúřadoval
J.Týř
"Blbce z nás, pane ministře, dělat nemusíte. I my jsme schopní si získávat informace z jiných zdrojů, než je vaše poplácávání se po zádech v médiích"
Pan zatím ještě ministr zřejmě uvěřil svému vlastnímu výroku, že učitelé neumějí číst.
Když je rytíř, tak potřebuje lísknout rukavicí. Snad se v něm potom nějaká čest probudí a lískne ho z druhé strany. Pak by se mohl vzpamatovat. Jestli jsou pro někoho moje slova troufalá a příliš ostrá, pak by se měl dojít podívat do škol, kde denně ztrácejí některé děti naději na slušný život. Řeči, hromady papírů a armáda postrkovačů je nezachrání.
Bílí nosorožci také žijí...
Úbytek prostoru ani pytláci je nezlikvidovali...
Okomentovat