Národní ústav pro vzdělávání zveřejnil výsledky ankety k revizi rámcových vzdělávacích programů. Cílem bylo získat zpětnou vazbu od pedagogických pracovníků napříč jednotlivými stupni vzdělání. Sběr dat probíhal mezi 14.7. a 20.9. 2017. Odpovědělo 932 respondentů, z toho 772 pedagogů.
Za potřebnou považuje revizi RVP 61% respondentů, (36% "rozhodně", 25% "spíše")
Celé vyhodnocení ankety je ke stažení zde
7 komentářů:
Respondentům se chystané změny většinou nelíbí...
Jaké otázky položíme, takové odpovědi dostaneme. Jak o RVP a jeho významu pro vzdělávání myslel ten, kdo otázky formuloval a kompletoval? Mohly tu být i jiné užitečné otázky? Byly by i takové, které do tohoto chápání RVP nezapadnou?
A je možné se vyptávat v jednom dotazu na RVP ZV, i G, i odborného vzdělávání? Porovnali jste si je někdy, nebo znáte jen ten svůj?
Ani v plném znění nevidím rozložení odpovědí podle typu školy na otázku ohledně konkrétnějšího vymezení výsledků učení. A to mě zajímá, protože střední školy mají v RVP učivo povinné, zatímco základky jen navržené! 30 % by tohle konkretizování výsledků vítalo. Odpovídali taky na otázku, jaké si od toho slibují důsledky pro výuku a pro vzdělání? Anebo jen řekli, že by to chtěli, a dál se nemyslilo?
Doufám, že se s výsledky téhle ankety nikdo nebude moc ohánět, až uvidíme, jaké dílo z revize vyjde. A je mi divné, že se o postupu prací pořád veřejně skoro nic neví! Že by zase šlo o docela nekoncepční záplatu na děravé gatě českého školství?
Účelem ankety nebylo shromáždit relevantní data. Účelem bylo něco zplodit, abychom mohli tvrdit, že jsme se předem zeptali.
Jaké otázky položíme, takové odpovědi dostaneme
Souhlasím. Souhlas s revizí je něco jiného, než nesouhlas se systémem RVP/ŠVP jako takovým. Ve druhém případě by nesouhlasících s bezosnovním kurikulárně kompetečním povinně konstruktivistickým systémem RVP/ŠVP v současné podobě bylo, myslím, ještě víc, než těch 61 % souhlasících s revizí. Hodně učitelů z těch nesouhlasících 40 % se totiž dnes u té revize "bojí každé změny", aby nemuseli od základu promýšlet a předělávat, co mají zdánlivě "hotové" nebo zažité.
Doufám, že se s výsledky téhle ankety nikdo nebude moc ohánět, až uvidíme, jaké dílo z revize vyjde. A je mi divné, že se o postupu prací pořád veřejně skoro nic neví!
Souhlasím.
Že by zase šlo o docela nekoncepční záplatu na děravé gatě českého školství?
Myslím, že na koncepčnost té záplaty (odložené pětileté plánované revize) systému RVP/ŠVP lze pohlédnout ze dvou stran:
- Z EU dotací byla realizována pod bohulibě znějící záminkou systémově a metodologicky pochybná véc přenášejíci se do legislativy a dalších projektů (Inkluze, Kariérni řád). To je potřebné nějak napravit a udržet při životě, aby ta ostuda nebyla tak velká.
Z tohohle hlediska je ta záplata docela koncepční.
- Z metodologického a systémového hlediska jde o věc neodpovídající z více hledisek dobře současnému stavu a potřebám dalšího vývoje veřejného školství v Česku.
Z tohohle hlediska je ta záplata, myslím, nepříliš koncepční.
Viz též
http://www.pedagogicke.info/2017/10/proc-revize-ramcovych-vzdelavacich.html
http://www.pedagogicke.info/2017/10/nuv-v-cem-bude-revize-ramcovych.html
J.Týř
Pozitivně hodnotím, že se vůbec někdo zeptal. I když moc velká propagace dotazníku věnována nebyla.
Otázky byly voleny tak, aby nepříjemné odpovědi byly v menšině. S tím máme zkušenosti z dotazníků ČŠI. Ale aspoň mohl učitel napsat co si myslí. I když se to v celku nijak neprojeví. Pokud vyhodnocovatelé mají zdravý rozum, pak se z osobních názorů respondentů poučí.
Beru to jako malý krok správným směrem. Snad i revize budou diskutovány s učiteli. I když v tomto šibeničním termínu určitě napřed někdo nahoře rozhodne a pak připomínky budou jen kosmetické. Můžeme jen doufat, že ten kdo na MŠMT rozhodne bude mít patřičné informace a bude situaci rozumět.
Můžeme jen doufat, že ten kdo na MŠMT rozhodne bude mít patřičné informace a bude situaci rozumět.
Také doufám, ale příliš velké naděje si nedělám, když MŠMT dosud dělá, co dělá, a když například v NÚV je členem týmu odpovědného za koncepční kroky v oblasti kurikula počátečního vzdělávání a manažerem péče o učitele, člověk, který prohlašuje, že "Pohyb je cesta".
http://www.pedagogicke.info/2017/10/ze-socialnich-siti-ministerstvo.html
http://www.pedagogicke.info/2017/10/zdenek-sotolar-dalsi-kolo-ministerske.html
http://www.ceskaskola.cz/2017/10/ondrej-steffl-proc-si-ve-skolstvi.html#comment-1577627137242383914
Kam to spěje? To uvidíme možná brzy po volbách podle toho, kdo bude novým ministrem školství, novým ředitelem NÚV atd.
Tak tedy "Trochu pohybu do toho umírání, milé MŠMT!" řekl asi by můj pradědeček.:)))
J.Týř
Obávám se, že revize skončí stejně jako inkluze. Někde už leží balík, kde je vše sepsáno a budou tam jen miniaturní kosmetické úpravy z terénu. připomínkové řízení proběhne tři dny před štědrým dnem a mezi pedagogickou veřejnost se ani nedostane. Tudíž připomínkovat opět budou subjekty, jako třeba odbory apod.
Okomentovat