„Náš záměr již od začátku byl jednoduchý a možná i trochu naivní. Chtěli bychom založit otevřený informační kanál mezi ministerstvem a učiteli, který by fungoval bez ohledu na to, kdo je ministrem nebo jaké je volební období. Dle slov pana ministra by to bylo možné, kdyby se tento dialog stal agendou některého z odborů, nevím ale, jestli k něčemu takovému opravdu dojde. Myslím, že pan ministr Štech by byl pro, nejsem si ale jistá, jestli a jak se to podaří ustanovit i pro nastupující ministry nebo ministryně školství. Budeme o to ale případně usilovat i s novým ministrem školství,“ říká předsedkyně Učitelské platformy Petra Mazancová v rozhovoru pro časopis Perpetuum.
V rozhovoru zazní i tyto otázky a odpovědi:
Petra Mazancová (facebook.com) |
Myslím, že to není ani chybou samotného ministerstva, spíše systému, který je takto nastaven. Celá struktura je uzavřena. Přijde mi to jako paralela ke zmíněnému vztahu mezi školou a studenty, kdy se učitelé snaží být vůči studentům v autoritářském postavení podobně jako ministerstvo vůči všem vnějším vlivům. A i když ministerstvo navenek deklaruje, že změny s učiteli diskutuje, jedná se jen o malou část učitelstva. Mimo to ale existuje obrovské množství učitelů, kteří se dozvědí jen konečný výsledek, kterému se musí přizpůsobit. Podle mě se učitelé i pokusili nějaký dialog navázat, třeba i opakovaně, ale neúspěšně. Taky si myslím, že mají často zkušenost, že se lže, jako například v případě inkluze.
Co přesně tím myslíte?
Inkluze nebyla s učiteli dostatečně prodiskutovaná a nejsou na ni dostatečně vyškoleni. To ale není jejich chyba a žádná ostuda. Inkluze je také neskutečně podfinancovaná. Platí se sice práce asistentů, ale v případě učitele se to projeví jen navýšením jeho činností, ne žádnou podporou nebo finanční odměnou.
Jednou z možností, kterou učitel má, je napsat naštvaný dopis na ministerstvo, ale to není žádný promyšlený akt. Pak také může kontaktovat odbory. Ty ale zastupují málo učitelů a jsou poměrně rigidní, mají docela složitou strukturu, takže jakékoliv jednání je velice složité a zdlouhavé. Navíc akcent školských odborů je zaměřen na finance, což není jediná záležitost, která se ve školství musí řešit.
V tomto případě bych tedy nekladla vinu na učitele, protože si myslím, že prostředky jsou spíše na straně ministerstva. Kdyby opravdu chtělo, tak by kanál pro komunikaci vytvořilo. Navíc je vždy jednodušší komunikovat z jedné centrály směrem k jednotlivcům než opačným směrem. Pevně doufáme, že to dokážeme změnit.
Celý text naleznete zde
7 komentářů:
Rád bych požádal představitele Učitelské platformy, aby nepomlouvali Pedagogickou komoru a její představitele v rozhovorech a článcích – my to také neděláme. A pokud Učitelská platforma něco kritizuje na někom jiném, neměla by to sama dělat, jinak se stává nedůvěryhodnou už v samém počátku vzniku.
Kdyby opravdu chtělo, tak by kanál pro komunikaci vytvořilo.
Ale ono nechtělo. Namísto toho komunikovalo jen s vyvolenými. Zapadne UP k vyvoleným?
UP je mezi vyvolenými odpočátku vzniku, protože byla založena přímo na setkání s ministrem Štechem... V čem se zásadně liší UP od Pedagogické komory, je názor na působení ministra Štecha - my jsme ho vyzvali k odstoupení za jeho urážku 21 609 signatářů petice proti kariérnímu řádu, že jsou "textově negramotní", a za to, že na konferenci UPS o inkluzi nazval učitele "póvlem", UP ho naopak podpořila a on ji - s námi se ministr odmítá sejít, preferuje tuto skupinku, s níž se setkal 2x ještě než oficiálně vznikla. Pedagogická komora také není navázána na neziskovky pod vedením EDUinu, kdežto Učitelská platforma velmi úzce ano.
nevšimla jsem si, že by jakékoli sdružení učitelů kopalo příkopy. Jediný kdo kopal příkopy nebo zatarasoval mosty ,bylo ministerstvo. Zátarasy odstranilo vždy pouze pro vyvolené, především organizacím, které šly na ruku a přikyvovaly jak kývací psík. Řekněmež třeba některé neziskovky a jiná sdružení.
Vezměte si např. velikou asociaci - Asociaci speciálních pedagogů petice s desetitisíci podpisy, mnoho intervencí, otevřené dopisy. Místo dialogu se ministerstvo a i např. eudinští pisálkové uchylovali k tak odporným lžím, jako byly ty o zahřívání si vlastních židlí, hrabání si vlastního písečku, celkové lži o vzdělávání žáků s LMP nebo i lži o nerušení speciálních škol. jakmile si ministerstvo prosadilo své, již se ani nesnaží své minulé lži obhajovat a veřejně hlásá, že třeba ty specky vlastně rušit chtělo. Ale nějakým elegantně nenápadným způsobem, třeba zmenšením finančních toků. Na velmi rozumné argumenty i po zavedení inkluze stran ASP odpověděl ministr opět velice arogantně. Důkazy jsou k dispozici a byly i zveřejněny.
Bylo by fajn zasypat příkopy mezi MŠMT a učiteli. Prosím ale, aby k zasypávání nebylo používáno dětí ze speciálních škol. Stačí, že jsou příkopy plné vyhořelých učitelů ZŠ.
Je opravdu prapodivné, když ministr Štech ani ministryně Valachová osobně nepřijali zástupce Učitelského profesního sdružení se stovkou členů, ale ministr Štech přijme 7 náhodně vybraných lidí, co si říkají Učitelská platforma. Štech nepřijal zástupce iniciativy Pedagogická komora, za kterými bylo 4 000 členů skupiny na FB, 7 400 podpisů pod výzvou senátorům a 21 609 podpisů pod peticí proti kariérnímu řádu, ale Učitelskou platformu, která se rozšířila během letních prázdnin na 16 lidí v září přijal podruhé...
Okomentovat