Dvě miliardy korun na podporu inkludovaných dětí dostaly školy v minulém roce. Nejvíce zaplatily za platy pedagogických asistentů nebo učitelů, kteří doučovali slabé žáky, na nákup pomůcek utratily školy čtyři procenta z celkové částky. Uvádí to analýza prvního roku inkluze, kterou zpracovalo ministerstvo školství. Informuje MF DNES.
Ani přesun dětí s lehkým mentálním postižením ze speciálních škol do základních se nekonal, přestože se ho kritici inkluze obávali. V běžných základkách jich sice trochu přibylo, to ale platí o každém roce od roku 2010.
Z analýzy rovněž vyplývá, že se peníze nedostaly tam, kam ministerstvo školství zamýšlelo. Změny ve financování jsou přitom podstatou inkluzivní novely. Základní školy měly už před jejím přijetím povinnost děti se speciálními potřebami ze své spádové oblasti přijmout a postarat se o ně. Nárok na peníze, za které by péči navíc hradily, ale neměly, situace se tak lišila kraj od kraje a někdy i školu od školy.
Jenže nyní na ministerstvu zjišťují, že z inkluzivních peněz platí asistenty nejen pro ně, ale z velké části také pro žáky speciálních škol, kterým poradenská centra přiznala individuální podporu. Pokud by to tak pokračovalo, odhaduje ministr školství Stanislav Štech, že by z celkové pomoci ukrojily až třetinu prostředků. Jenže u těchto škol se na rozdíl od běžných základek už s péčí o znevýhodněné děti počítá. Dostávají proto ve srovnání s běžnými školami podstatně více peněz na jednoho žáka.
Celý text naleznete zde
Tématu se týká také Otevřený dopis náměstkyně hejtmana Plzeňského kraje a reakce Jany Zapletalové
2 komentářů:
Další z mnoha důvodů pro zrušení ministerstva školství.
I před novelou ŠZ 82/2015 Sb. v ŠZ je uvedeno
§ 160
c) škol a školských zařízení zřizovaných obcemi nebo svazky obcí, ..... výdaje na nezbytné zvýšení nákladů spojených s výukou dětí, žáků a studentů zdravotně postižených, .....
jak je možné, že MŠMT uvádí
"Nárok na peníze, za které by péči navíc hradily, ale neměly, situace se tak lišila kraj od kraje a někdy i školu od školy."
Okomentovat