„Neplatí to, co se obecně tvrdí, totiž že máme příliš mnoho absolventů společenskovědních oborů. Ti naopak nacházejí uplatnění velmi snadno, míra nezaměstnanosti je u nich překvapivě nejnižší. Otázka ale zní, zda má stát nějak reagovat na výkyvy poptávky, neboť se ukazuje, že trh nevyřeší všechno. Podle mě plánovat nemůže, ale predikovat musí. Například už dnes víme, že v letech 2020 až 2024 nebudeme mít 100 ani 80 tisíc maturantů, ale sotva šedesát. S tím musíme pracovat,“ říká ministr školství Stanislav Štech v rozhovoru pro Deník.cz. Rozhovor navazuje na konferenci o budoucnosti technického vzdělávání, kde opět silně zněly hlasy, že zaměstnavatelé jsou nespokojeni s tím, v jakém množství a kvalitě střední a vysoké školy vychovávají své žáky. Notoricky chybějícími profesemi jsou strojaři, IT specialisté, učitelé matematiky, fyziky a chemie.
V rozhovoru zazní i tyto otázky a odpovědi:
Stanislav Štech (msmt.cz) |
Neházejme na vzdělávací systém všechny problémy, které vznikají jinde. Pokud máte skvělé a motivované učitele, kteří připravují žáky pomocí super moderních technologií, dokážete mladé lidi strhnout a nadchnout je pro příslušný obor. Tím ale v zásadě možnosti vzdělávacího systému končí. Podmínkou setrvání v oboru jsou dobré platové a další podmínky. Když podomní prodejce vydělává dvakrát tolik než nástrojař, nic s tím neuděláte.
A co umístěnky? Studuješ zadarmo nákladný obor, musíš tedy na pět let tam, kde tě stát potřebuje. Dovedete si to představit?
Proti tomu vůbec nejsem. Ve Francii například studenti učitelství ve fázi profesionalizace mají povinné praxe a berou nejnižší učitelský plat. A když projdou, musí se upsat na konkrétní škole, kam je stát na pět let vyšle. Umístěnky tedy řeší hodně problémů, například v lokalitách s přistěhovaleckou nebo problémovou populací.
U nás jsou zárodky čehosi podobného u firem, které si zavazují šikovné žáky během studia stipendii a předběžnými smlouvami. Pokud do budoucna chceme efektivně řešit profesně odvětvové nebo regionální výpadky, není příliš mnoho jiných možností.
Celý rozhovor naleznete zde
4 komentářů:
Umístěnky jsou ve Francii. Jiné školský systém asi pan ministr nezná, že se inspiruje stále tam (např. dvouleté děti šup do školky). Tam jsou ale učitelé státní zaměstnanci pod definitivou a s násobně vyšším platem. Ohledně výše platů učitelů se ale ministr inspiruje v jiné zemi - v Nepálu. ;-)
a jak to bude s bydlením?
Věděl bych, kam umístit pana ministra...
Pan ministr by měl poté, co jeho partaj zcela zaslouženě prohrála volby, radši mlčet, a ne chrlit do médií další a další ultralevicová "moudra". A pokud by chtěl řešit nedostatek učitelů fyziky umístěnkami, a zjistil by si skutečná fakta, tak by musel ty umístěnky přidělovat ne primárně do škol v pohraničí, ale začít už školami v Praze a krajských městech. Do takto šílené situace dospělo naše školství i pod vedením pana Štecha. Ostatně pražská Pedagogická fakulta namísto akreditace učitelství fyziky řeší snad jenom to, aby měla dostatek *** na oboru výchova pro zdraví...
Okomentovat