Miliony Američanů neumějí číst a psát. Negramotnost ničí celé generace

úterý 31. října 2017 ·

Šestnáct milionů dospělých Američanů neumí číst ani psát. Negramotných je tak přes osm procent americké populace, což je víc než v kterékoliv jiné rozvinuté zemi na světě. Podle dalších zdrojů může být mezi americkými občany dokonce až 32 milionů analfabetů. Reportáž na základě zahraničních zdrojů přináší iDNES.cz.


Jen v americkém hlavním městě Washingtonu, D. C., neumí číst a psát až dvacet procent obyvatel, napsal loni list The Washington Post. Polovina dospělých amerických občanů neumí přečíst knihu napsanou jazykem na úrovni osmé třídy, dodává list.

V žebříčku zemí s funkčně negramotnými obyvateli pak Spojené státy zastávají čtvrté místo hned za Chile, Tureckem a Izraelem. Následují je Španělsko, Belgie a Slovensko.

Důvodů je hned několik. Mnozí Američané si například stěžují, že jejich vzdělávací systém nemyslí na ty, kteří s učením potřebují pomoci. Obrovské rozdíly v kvalitě výuky také panují mezi chudými a bohatými oblastmi USA.

Podle osvětového programu Project Literacy je dnes negramotných Američanů dokonce až 32 milionů. Projekt však upozorňuje na hlavní riziko, které s sebou negramotnost dospělých nese. Jejich děti totiž mají mnohem větší šanci, že dopadnou stejně nebo jen o něco lépe. Negramotní rodiče tak ovlivní nejen své děti, ale i generace po nich.

Celý text naleznete zde

14 komentářů:

Anonymni z 21:30 řekl(a)...
31. října 2017 v 9:49  

Někdo by jim měl pošeptat, že za to můžou učitelé...

A řešením je absolutní inkluze. To by pak bylo, abysme je nedohnali.

krtek řekl(a)...
31. října 2017 v 10:17  

Doženeme, doženeme.

Jiri Janecek řekl(a)...
31. října 2017 v 10:18  

"V žebříčku zemí s funkčně negramotnými obyvateli pak Spojené státy zastávají čtvrté místo hned za Chile, Tureckem a Izraelem. Následují je Španělsko, Belgie a Slovensko."
No, asi v rámci zemí OECD...

Příčiny jsou v každé zemi specifické, ale se radši neptat.

V případě USA bych dal do trojice hlavních příčin - vedle toho rasisitického charakteru země a množství přistěhovalců - vysokou míru svobody vzdělávání. Resp. tu její hlavní externalitu - odsávání z veřejného pilíře.

tyrjir řekl(a)...
31. října 2017 v 10:26  

Negramotnost v USA není jen primární (ti, kteří se nikdy nenaučili číst a psát). Je tam i negramotnost sekundární (ti, kteří to, zřejmě v důsledku "konzumního způsobu života", zapomněli). V některých závodech jsou proto namísto textů ve výrobě jen piktogramy. Vzpomínáte na případ negramotného učitele, za kterého třidnici apod. vyplňovali žáci?

Doženeme, doženeme.

Já myslím, že ne. Pan ministr a jeho v Americe genderově vystudovaný politický náměstek, kteří (spolu)zplodili Inkluzi a Kariérní neřád, se o to, myslím, dobře postarali. Vždyť například už i genderová školení zaměstnaců MŠMT vcelku uspokojivě běží. :)

mirek vaněk řekl(a)...
31. října 2017 v 14:38  

Mě by zajímal podobný výzkum v ČR. Jakpak by asi dopadl?

Anonymni z 21:30 řekl(a)...
31. října 2017 v 15:27  

Zjistilo by se, že se jim přibližujeme. Inkluze tomu ještě pomůže a "spoluobčané ze Slovenska" také. Proč jinak je vyspělé Slovensko uvedené mezi "nejhoršími" státy?

Ale to se tedy nedá rozvádět, protože Komárek by se opupínkoval a ještě by na nás poslal tajnou armádu...

tyrjir řekl(a)...
31. října 2017 v 16:08  

Obávám se, že povede-li pan Komárek Českou školu jako dosud, může v krajním případě začít hrozit sekundární negramotnost u některých jejích konzumentů. Možná, že právě tohle měl na mysli pan ministr Štech, když na téma negramotnosti onehdá hovořil.

Kantůrek řekl(a)...
31. října 2017 v 18:50  

V původním článku je již Slovensko opraveno na Slovinsko...

Tajný Učitel řekl(a)...
1. listopadu 2017 v 7:55  

.."vysokou míru svobody vzdělávání"

V USA mají testování všech vždy a všude. Jak to, že to nezabralo.

krtek řekl(a)...
1. listopadu 2017 v 8:38  

Ale vysoká míra svobody vzdělávání taky nezabrala ...

Anonymni z 21:30 řekl(a)...
1. listopadu 2017 v 10:29  

"V USA mají testování všech vždy a všude. Jak to, že to nezabralo. "

1. Ví se, kolik je negramotných - bez ověření to nezjištíš.
2. Bod 1 možná neplatí, možná, že se ti negramotové ani k testování nedostanou.
3. Určitě to není kvůli testování...

poste.restante řekl(a)...
1. listopadu 2017 v 13:52  

Ono je taky testování a "testování".
Je přece velký rozdíl, mezi "zaškrtávacími testy" - a), b), c), kde i "slepé kuře občas trefí zrno" a testováním, které je prozatím provozováno u nás - s otevřenými úlohami, nebo "maturitní písemnou prací".

Doporučuji občas číst i mezi řádky. Třeba jak vypadá takový test v USA můžete vidět i v seriálu Simpsonovi. Je tam hezká scéna, kde se děti učí nazpaměť pořadí písmen správných odpovědí. Dokonce jim na to sestavili i písničku. :-)

Fantastické totiž na "reformátorech" je právě jejich schopnost vybírat si selektivně jen ty informace, které se jim hodí do jejich vidiny.
A schopnost odmítat a "zdůvodnit" tu část reality, která je s jejich vidinou v rozporu.
Mně sice maminka taky vždycky říkala: "Porovnávej se s těmi lepšími spolužáky a ne s těmi horšími." Ale to neznamená, že neviděla, kolik jich bylo ještě za mnou.

Takže je dobré si uvědomit, že Karlova univerzita sice není Harward a VUT není MIT, ale například v gramotnosti a celkové úrovni vzdělání třeba menšin, nebo hendikepovaných se nám většina států dívá na záda. Když už tedy chce někdo kritizovat české školství.

Tajný Učitel řekl(a)...
1. listopadu 2017 v 14:01  

Ono je taky testování a "testování".

Vážně? Svůj úsudek o testování v US si tvoříte na základě Simpsonových? Třeba nejen o testování, to by mnohé vysvětlovalo. To naše české je mnohem, ale skutečně mnohem lepší protože má otevřenou úlohu. Zlaté české hlavičky.

poste.restante řekl(a)...
1. listopadu 2017 v 16:38  

No když jediné, co Vám vadí, jsou ti Simpsonovi, tak s ostatním asi souhlasíte. :-)
U Vás nečekaný pokrok. :-))

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.