Šestnáct milionů dospělých Američanů neumí číst ani psát. Negramotných je tak přes osm procent americké populace, což je víc než v kterékoliv jiné rozvinuté zemi na světě. Podle dalších zdrojů může být mezi americkými občany dokonce až 32 milionů analfabetů. Reportáž na základě zahraničních zdrojů přináší iDNES.cz.
V žebříčku zemí s funkčně negramotnými obyvateli pak Spojené státy zastávají čtvrté místo hned za Chile, Tureckem a Izraelem. Následují je Španělsko, Belgie a Slovensko.
Důvodů je hned několik. Mnozí Američané si například stěžují, že jejich vzdělávací systém nemyslí na ty, kteří s učením potřebují pomoci. Obrovské rozdíly v kvalitě výuky také panují mezi chudými a bohatými oblastmi USA.
Podle osvětového programu Project Literacy je dnes negramotných Američanů dokonce až 32 milionů. Projekt však upozorňuje na hlavní riziko, které s sebou negramotnost dospělých nese. Jejich děti totiž mají mnohem větší šanci, že dopadnou stejně nebo jen o něco lépe. Negramotní rodiče tak ovlivní nejen své děti, ale i generace po nich.
Celý text naleznete zde
14 komentářů:
Někdo by jim měl pošeptat, že za to můžou učitelé...
A řešením je absolutní inkluze. To by pak bylo, abysme je nedohnali.
Doženeme, doženeme.
"V žebříčku zemí s funkčně negramotnými obyvateli pak Spojené státy zastávají čtvrté místo hned za Chile, Tureckem a Izraelem. Následují je Španělsko, Belgie a Slovensko."
No, asi v rámci zemí OECD...
Příčiny jsou v každé zemi specifické, ale se radši neptat.
V případě USA bych dal do trojice hlavních příčin - vedle toho rasisitického charakteru země a množství přistěhovalců - vysokou míru svobody vzdělávání. Resp. tu její hlavní externalitu - odsávání z veřejného pilíře.
Negramotnost v USA není jen primární (ti, kteří se nikdy nenaučili číst a psát). Je tam i negramotnost sekundární (ti, kteří to, zřejmě v důsledku "konzumního způsobu života", zapomněli). V některých závodech jsou proto namísto textů ve výrobě jen piktogramy. Vzpomínáte na případ negramotného učitele, za kterého třidnici apod. vyplňovali žáci?
Doženeme, doženeme.
Já myslím, že ne. Pan ministr a jeho v Americe genderově vystudovaný politický náměstek, kteří (spolu)zplodili Inkluzi a Kariérní neřád, se o to, myslím, dobře postarali. Vždyť například už i genderová školení zaměstnaců MŠMT vcelku uspokojivě běží. :)
Mě by zajímal podobný výzkum v ČR. Jakpak by asi dopadl?
Zjistilo by se, že se jim přibližujeme. Inkluze tomu ještě pomůže a "spoluobčané ze Slovenska" také. Proč jinak je vyspělé Slovensko uvedené mezi "nejhoršími" státy?
Ale to se tedy nedá rozvádět, protože Komárek by se opupínkoval a ještě by na nás poslal tajnou armádu...
Obávám se, že povede-li pan Komárek Českou školu jako dosud, může v krajním případě začít hrozit sekundární negramotnost u některých jejích konzumentů. Možná, že právě tohle měl na mysli pan ministr Štech, když na téma negramotnosti onehdá hovořil.
V původním článku je již Slovensko opraveno na Slovinsko...
.."vysokou míru svobody vzdělávání"
V USA mají testování všech vždy a všude. Jak to, že to nezabralo.
Ale vysoká míra svobody vzdělávání taky nezabrala ...
"V USA mají testování všech vždy a všude. Jak to, že to nezabralo. "
1. Ví se, kolik je negramotných - bez ověření to nezjištíš.
2. Bod 1 možná neplatí, možná, že se ti negramotové ani k testování nedostanou.
3. Určitě to není kvůli testování...
Ono je taky testování a "testování".
Je přece velký rozdíl, mezi "zaškrtávacími testy" - a), b), c), kde i "slepé kuře občas trefí zrno" a testováním, které je prozatím provozováno u nás - s otevřenými úlohami, nebo "maturitní písemnou prací".
Doporučuji občas číst i mezi řádky. Třeba jak vypadá takový test v USA můžete vidět i v seriálu Simpsonovi. Je tam hezká scéna, kde se děti učí nazpaměť pořadí písmen správných odpovědí. Dokonce jim na to sestavili i písničku. :-)
Fantastické totiž na "reformátorech" je právě jejich schopnost vybírat si selektivně jen ty informace, které se jim hodí do jejich vidiny.
A schopnost odmítat a "zdůvodnit" tu část reality, která je s jejich vidinou v rozporu.
Mně sice maminka taky vždycky říkala: "Porovnávej se s těmi lepšími spolužáky a ne s těmi horšími." Ale to neznamená, že neviděla, kolik jich bylo ještě za mnou.
Takže je dobré si uvědomit, že Karlova univerzita sice není Harward a VUT není MIT, ale například v gramotnosti a celkové úrovni vzdělání třeba menšin, nebo hendikepovaných se nám většina států dívá na záda. Když už tedy chce někdo kritizovat české školství.
Ono je taky testování a "testování".
Vážně? Svůj úsudek o testování v US si tvoříte na základě Simpsonových? Třeba nejen o testování, to by mnohé vysvětlovalo. To naše české je mnohem, ale skutečně mnohem lepší protože má otevřenou úlohu. Zlaté české hlavičky.
No když jediné, co Vám vadí, jsou ti Simpsonovi, tak s ostatním asi souhlasíte. :-)
U Vás nečekaný pokrok. :-))
Okomentovat