Vyplnit třídní knihu, napsat plán garanta, vyplnit statistiku, doplnit hodnocení IVP apod., papírově – elektronické činnosti zná každý učitel jakéhokoli stupně škol. Tyto činnosti zabírají zhruba 25 % pracovního času kantora. Ztrácíme tím svou energii, elán a nápaditost, nezbývá nám času na práci s dětmi.
Markéta Krčmářová (archiv autorky) |
Musím konstatovat, že u sebe pozoruji jasnou schizofrenii dovedností. Ve vyučovací jednotce musím být flexibilní, kreativní, ale vyplňování dotazníků, statistik mi tyto kompetence nerozvíjí. Posuďte sami, že pružnost a pohotovost je u učitele bezprostředně žádoucí.
Jedna moje hodina slohu je toho dokladem ( a nejen jedna). Za cíl jsem si zvolila v sedmé třídě převyprávění textu z učebnice. Po motivaci a sdělení struktury hodiny jsme začali číst text. Text hovořil o Enšpíglovi a jeho veselé příhodě – jak vyzrát nad zloději. Jakmile jsme došli k části, že si unavený Enšpígl vlezl do úlu, začaly se množit dotazy typu – jak se tam vešel apod.
A v tu chvíli jsme začali s následujícím: vy dva běžte k počítačům vzadu a vyhledejte rozměry úlů, pokud možno ve středověku. Jiní dva se pokoušeli zjistit, jak byl Enšpígl veliký. Zbytek se rozdělil do dvojic, dostali měřítka a zkoušeli se navzájem změřit, jak se člověk dokáže schoulit.
Získané informace jsme použili k následujícím závěrům. Enšpígl byl menšího vzrůstu, úly byly prostornější, ale je velmi málo pravděpodobné, že by byl nějaký úl prázdný, a tedy by do něho mohl Enšpígl vlézt. Text jsme nepřevyprávěli, ale získali jsme informace, spolupracovali jsme a dokázali jsme představit své poznatky ostatním – kompetence v ŠVP jsme naplnili.
Přiznám se, že takhle jsem si tu hodinu nenaplánovala. S průběhem i výsledky jsem byla spokojena, ale tabulka v Excelu by mi to takhle nedovolila.
Prosím, nechci být úředník, chci učit kreativně!!! Nevymýšlejte více byrokracie.!!!
2 komentářů:
Ta paní musí vyplňovat v Excelu tabulku o tom, co učila ve slohu?
Zcela paní učitelce rozumím, vím co žije a o čem mluví. A dávám jí ze své zkušenosti za pravdu. Ikdyž jsem typ tabulkový a možná dotazníkový, jsem také tvořivý, vědychtivý a sociální. Kompetence potřebují ve škole prostor a čas, který MŠMT zapomělo v RVP a požadované administrativě zohlednit.
Jaká přesvědčivá zpráva by tady měla zaznít, aby to někoho probudilo !!
Učitelé nemají vhodně dimenzovaný čas na svou práci. Podle toho vypadá jejich únava a určitě i jejich práce, do které jsou teď přifouknuty administartivní a interakční povinnosti s inkluzí.
Je tu někdo, kdo učitelům a dětem může pomoci?
Okomentovat